Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukjente top-notch gitarer... Og morsomme review!


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis pris og MVA er et problem må du gjerne dra til Moskva for å plukke opp øksa di for min del, rent bortsett fra at flyreisen fort koster mer enn frakt og MVA for gitaren.

For mitt vedkommende ble faktisk tur/retur billigere enn frakt og mva (3.000 t/r med SAS), men så ble det selvfølgelig hotell og slikt som hører med, så økonomisk hadde det nok lønt seg å få det fraktet hit. Jeg fikk nå en litt artig ferie med kjæresten på lasset, da. Og en kompis fikk sin Shamray brakt på døren (den var forresten perfekt - en strat med kinman pickups) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamray skal huskes! Ser veldig lekkert og interessant ut! Grattis med dødslekker øks! Gordon Smith har også fått min oppmerksomhet! Akkurat noe sånt noe!

Larseko: Har du lyst å poste bilder av gitaren din i denne tråden? Jeg kan gjøre det siden det ligger på nettet, men det er liksom din gitar osv osv.. :D 12 store for den der.. Jeg er målløs! Og oppfølgningen du har fått mens byggingen pågikk er jo av en annen verden!

Nå har jeg fått somlet meg til å ta litt egne bilder også. Sjekk ut disse for den ferdige gitaren:

20060212-1.jpg20060212-2.jpg20060212-3.jpg20060212-4.jpg20060212-5.jpg20060212-6.jpg

For resten av fotoalbumet:

Shamray CS-0313

Ikke helt optimale forhold for å ta bilder i leiligheten her, men dere skjønner sikkert tegninga. Dessverre har jeg klart å påføre en liten krigsskade på det øvre hornet, hvor man kan se at et stykke av klarlakken har gått av. Slik er det når man bor trangt og kommer borti noe hvor man enn snur seg. Det blir ikke bedre av at man er en notorisk kløne, selvfølgelig.

Hadde forresten en veldig god stund med gitaren idag. Det gir en god opplevelse å spille på et slikt instrument.

LE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mektig lekkert instrument :D Grattis! Du skulle hatt råd til å få innleggene i halsen av samme materialet som innlegget i headstocken, bortsett fra Shamrays merke på trussrod-coveret og noen små detaljer, kunne det der gått for å være the real deal nårsomhelst... Hvordan låter pickupene? Du hadde de som de spinner slik at de låter som du har bestilt?

Bruker mye tid om dagene på å pønske på en necktrough SG i korina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mektig lekkert instrument :D Grattis! Du skulle hatt råd til å få innleggene i halsen av samme materialet som innlegget i headstocken, bortsett fra Shamrays merke på trussrod-coveret og noen små detaljer, kunne det der gått for å være the real deal nårsomhelst...

Takk! Helt klart, jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha den ørna på headstocken, men så viste det seg at de allerede hadde skåret den ut til en annen gitarist som hadde ombestemt seg, så jeg fikk en bra deal. Det var ikke økonomi som gjorde at jeg valgte mop-fugler, men at jeg ville ha dem relativt hvite i kontrast til ibenholt etc. I ettertid hadde jeg kanskje valgt abalone i stedet, eller evt. valgt ut noen mer flashy biter mop (jeg ville ha dem relativt hvite, men man kan plukke seg ut mer fargerike deler av skjellene uten ekstra kostnad).

Hvordan låter pickupene? Du hadde de som de spinner slik at de låter som du har bestilt?

Bruker mye tid om dagene på å pønske på en necktrough SG i korina :)

Pickupene låter bra til det meste. Veldig høy output (som det skulle være), men veldig veldefinerte over hele fjøla, så man kan skru seg opp slik at man får drevet preampen på forsterkeren, samtidig som man får skrudd ned for renere toner. Pickupene sitter jo også i et instrument med svært god klang - det hjelper også på tonen... På neste gitar får jeg nok laget noen med litt lavere output.

Det er gøy å planlegge gitar der, håper du får lagd deg en SG :) Du vil garantert bli fornøyd. Ser forresten at det går en tråd om SG-halser på Shamray-forumet nå.

LE

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er notoriske på å knekke oppe ved hodet, og SGen er i tillegg svak ved skjøten til kroppen.. Derfor tenkte jeg en fem-lags laminert neck-trough... Også for sustain da! Koster litt ekstra, men binding og sånne flashy ting tror jeg ikke jeg bryr meg for mye om. Det eneste problemet jeg lurer litt på nå er hvordan man skal komme seg rundt den greia med at SG'er er så fæle på å dippe med hodet om reima er glatt! Det er nesten så man vurderer å putte på mer tre i form av et lønnelokk og tre pickuper og bigsby, men det er jeg redd ville sett litt vel sinnsykt ut på en såpass liten gitar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er notoriske på å knekke oppe ved hodet, og SGen er i tillegg svak ved skjøten til kroppen.. Derfor tenkte jeg en fem-lags laminert neck-trough... Også for sustain da! Koster litt ekstra, men binding og sånne flashy ting tror jeg ikke jeg bryr meg for mye om. Det eneste problemet jeg lurer litt på nå er hvordan man skal komme seg rundt den greia med at SG'er er så fæle på å dippe med hodet om reima er glatt! Det er nesten så man vurderer å putte på mer tre i form av et lønnelokk og tre pickuper og bigsby, men det er jeg redd ville sett litt vel sinnsykt ut på en såpass liten gitar :D

Tja, har nå sett SG'er med både tre humbuckere og bigsby... kroppen er jo ikke _så_ liten :) Ellers kan du jo få dem til å stappe inn noen blyklumper, selv om jeg tviler på om de er villige til det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på den på NAMM. Er som å spille på en veldig rar steinberger. Magne beskrev den som kaffekjelegitaren, he he..............

Mine erfaringer etter 20 år med gitarkjøp. Du får stort sett det du betaler for og bruktverdien på en russisk gitar er kr 0,-. For all del det er sikkert fine gitarer, men du får aldri igjen noe penger for den når det er på tide å kjøpe en ordentlig gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på den på NAMM. Er som å spille på en veldig rar steinberger. Magne beskrev den som kaffekjelegitaren, he he..............

Mine erfaringer etter 20 år med gitarkjøp. Du får stort sett det du betaler for og bruktverdien på en russisk gitar er kr 0,-. For all del det er sikkert fine gitarer, men du får aldri igjen noe penger for den når det er på tide å kjøpe en ordentlig gitar.

Dette er ikke en gitar du selger. Ordentlig gitar?? Som hva? Er de dårlige fordi de er russiske? Jeg skjønner ikke. Og jeg tviler _sterkt_ på at bruktverdien er 0,- Selvfølgelig, de går ikke til samme prisen som en mojo vintage Gibson fra hine hårde tider, men de få som har blitt solgt har gått til $1500-$2000 på ebay. Men igjen, du vil ikke selge en slik gitar. Grunnen til at disse gitarene er relativt billige (det blir fort 15-20000 kroner norske, så noen billiggitarer er det ikke) er at russisk arbeidskraft fortsatt er noe billigere enn amerikansk (som alle gitarister av en eller annen grunn vil ha). Du finner også andre konkurrerende gitarmakere rundt om i østeuropa som leverer bra greier. F. eks. Ranguitars, men der har du mest ekstreme gitarer.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det nå slik at shamray ser ut til å være nettopp en "skikkelig" gitar... Og da er ikke annehåndsverdien veldig viktig. Så mye skryt som dette håndverket tross alt får så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal være dårligere instrumenter en mange av de fabrikkgitarene til rundt 10k som folk her på forumet påstår er "myyyyye bedre" en de orginalene de gjerne imiterer!?

Har du sjekka ut Shamray i det hele tatt? Vi snakker nok ikke akkurat om en litt pussig gitar nr. 2! Håndtverk om det noensinne var noe som kunne kalles det spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, dere fyrer jo opp fortere en kvinnegruppen Ottar på en HM kampanje.

Gitar man ikke selger, he he........ Skriv det på en stor lapp, legg det i en skuff og ring meg om 10 år og fortell meg hvor mange av gitarere du har i dag som du fortsatt har og spiller på.

Tre ting jeg har lært om custom gitarer:

1) Jeg ville aldri bestilt en custom gitar uten å ha prøvd en gitar med omtrent tilsvarende spek som jeg skal bestille fra samme gitarbygger. Gjør du en bommert på spek'en er du "stuck" og det er en veldig veldig stor illusjon å tro at du om fem år kommer til å digge akkurat det samme som du gjør i dag.

2) Ideen om at customgitarbyggere vraker alle gitarene som ikke blir "supre" er jo bare tull. Treverk er et organisk levende matriale og to biter er aldri like så man vet aldri hvordan sluttresultatet blir før gitaren er ferdig. Har du flaks blir den bra er du uheldig blir den ikke det. Spill på 10 forskjellige custom gitarer fra samme bygger og du skjønner hva jeg mener. Hver gang Scott Henderson skal ha en ny gitar bygger Suhr tre stykker og så plukker Scott den han liker best og Suhr er jo ikke akkurat kjent for å bygge dårlige gitarer i utgangspunktet. Gitarer er i bunn og grunn håndtverk og det er mange flinke håndtverkere så sånn sett er det bare å velge å vrake, men godt håndtverk gør ikke nødvendighvis at gitaren låter no bedre. Du kan være heldig å få en Shamray som ruler eller en som ikke er no bedre en en tilfeldig gitar du hadde plukket ned av veggen på Imerslund sånn er custom verdenen og det er greit å ha i bakhodet før du svir at 15-20k.

3) Du blør når du skal selge den igjen. Selv kjente custom gitarer holder seg langt dårligere i pris enn en vilken som helst Fender/Gibson. Ukjente custom gitarer enda værre. Sånn er det bare. Ebay Schmebay, legg en Shamray ut på Musikkweb å kom tilbake når du har fått et bud som ligner noe i nærheten av hva du betalte for den, tro ikke det.

Jeg digger custom gitarer som bare faen jeg, men jeg syntes man skal ha et realsitisk forhold til hva man får, og være obs på at det svir som helvete hvis det ikke går helt slik man hadde tenkt. Hvis du har følgt med på nettet noen år vil du se at det faktisk er veldig mange folk som lar seg rive med når noe er "Hot". Det gjelder alt fra pedaler og amper til custom gitarer. Folk kjøper usett og uprøvd i øst og vest. Så går det noen måneder så er det ikke så "Hot" lenger og så er det rett på Ebay. Det er greit for sånne som meg som har fast jobb og ikke griner hvis jeg blir "stuck" med en vibrato pedal til nesten fem lapper (hva i helvete var det jeg tenkte) , men jeg mener at jo mindre spenn du har viktigere er det at du kjøper no bra.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, dere fyrer jo opp fortere en kvinnegruppen Ottar på en HM kampanje.

Så det gjør da deg til en allvitende sjåvinist? ;) Hehe

Gitar man ikke selger, he he........ Skriv det på en stor lapp, legg det i en skuff og ring meg om 10 år og fortell meg hvor mange av gitarere du har i dag som du fortsatt har og spiller på.

Vært stort gjennomtrekk av gitarer i alle de årene jeg har spilt ja. Og det jeg har lært av det er: slutt å selg! Det er flere gitarer jeg angrer bittert på at jeg solgte, og burde i stedet ha tålmodighet til å spare opp til de jeg brukte pengene på.

Tre ting jeg har lært om custom gitarer:

1) Jeg ville aldri bestilt en custom gitar uten å ha prøvd en gitar med omtrent tilsvarende spek som jeg skal bestille fra samme gitarbygger. Gjør du en bommert på spek'en er du "stuck" og det er en veldig veldig stor illusjon å tro at du om fem år kommer til å digge akkurat det samme som du gjør i dag.

Hva får deg til å tro at jeg ikke har spilt lenge nok til å vite godt hva jeg liker? Før du tar for gitt hvem av oss som har lengst fartstid, så kan føle deg trygg på at jeg vet hva som er "innfall" og hva som har blitt med meg gjennom endel år... Det er akkurat derfor jeg syns det er kjekt å komme over Shamray! Fordi det er endel nesten-gitarer der ute fra etablerte merker, men de har alle sine quirks som gjør at det ikke blir helt treff..

2) Ideen om at customgitarbyggere vraker alle gitarene som ikke blir "supre" er jo bare tull. Treverk er et organisk levende matriale og to biter er aldri like så man vet aldri hvordan sluttresultatet blir før gitaren er ferdig. Har du flaks blir den bra er du uheldig blir den ikke det. Spill på 10 forskjellige custom gitarer fra samme bygger og du skjønner hva jeg mener. Hver gang Scott Henderson skal ha en ny gitar bygger Suhr tre stykker og så plukker Scott den han liker best og Suhr er jo ikke akkurat kjent for å bygge dårlige gitarer i utgangspunktet. Gitarer er i bunn og grunn håndtverk og det er mange flinke håndtverkere så sånn sett er det bare å velge å vrake, men godt håndtverk gør ikke nødvendighvis at gitaren låter no bedre. Du kan være heldig å få en Shamray som ruler eller en som ikke er no bedre en en tilfeldig gitar du hadde plukket ned av veggen på Imerslund sånn er custom verdenen og det er greit å ha i bakhodet før du svir at 15-20k.

Du tar for gitt at dette er ting man ikke har tenkt på...! Det er med i vurderingen at jeg evt. skulle ha besøkt de når jeg kommer med specs, og bare være sikker på at hva jeg vil ha og hva jeg ikke vil ha er på det rene!

3) Du blør når du skal selge den igjen. Selv kjente custom gitarer holder seg langt dårligere i pris enn en vilken som helst Fender/Gibson. Ukjente custom gitarer enda værre. Sånn er det bare. Ebay Schmebay, legg en Shamray ut på Musikkweb å kom tilbake når du har fått et bud som ligner noe i nærheten av hva du betalte for den, tro ikke det.

Jeg tror da ikke det? Solgt velrennomerte ting på musikkweb med stort tap, hva får deg til å tro at jeg fantaserer om at en Shamray skulle være en "investering"?

Jeg digger custom gitarer som bare faen jeg, men jeg syntes man skal ha et realsitisk forhold til hva man får, og være obs på at det svir som helvete hvis det ikke går helt slik man hadde tenkt. Hvis du har følgt med på nettet noen år vil du se at det faktisk er veldig mange folk som lar seg rive med når noe er "Hot". Det gjelder alt fra pedaler og amper til custom gitarer. Folk kjøper usett og uprøvd i øst og vest. Så går det noen måneder så er det ikke så "Hot" lenger og så er det rett på Ebay. Det er greit for sånne som meg som har fast jobb og ikke griner hvis jeg blir "stuck" med en vibrato pedal til nesten fem lapper (hva i helvete var det jeg tenkte) , men jeg mener at jo mindre spenn du har viktigere er det at du kjøper no bra.

Ikke noe nytt på den fronten nei.. Jeg vet.. Det er andre "sånne som deg" som har fulgt med noen år.

Egentlig tenkte jeg bare jeg skulle fortelle deg at der er ikke bare nybegynnere her! Kanskje ingen proff, men jeg har på bittersøtt vis over årene funnet ut hva jeg liker og hva jeg ikker liker. Det var vært mange mange tusenlapper inn og ut av vinduet på "hotte" impulskjøp, jeg sitter igjen med noen små skatter og noe skrot som jeg solgte ting jeg i dag ville likt mye bedre, for å få råd til.

Du kan slappe helt av med at det er ikke planen å få de folka til å bygge meg en billigere variant av en allerede eksisterende gitar! Jeg ringer ikke shamray fordi de kan bygge med en billigere Gibson LP Custom! Om jeg vil ha Gibson LP Custom så sparer jeg de pengene og kjøper orginalen.. Men det er ikke det jeg vil ha: All korina, laminert necktrough hals (25" skala dersom de kan komme på en god måte å løse neck-divinga som plager SGer) med lønneinnlegg og ebony gripebrett. 60's gibson profil med marginalt flatere og bredere, men uten at det blir mer jackson en gibson. Firebird hode med locking tuners (Gjerne fra sperzel. Har en gitar med sånne og de funker utmerket! Ingen grunn til å prøve noe jeg ikke kjenner!)l, uten string trees... Gibson burstbucker 1 & 2, tune-o-matic string-trough-body. Finish er ikke så farlig.. neck-troughs tar seg ofte godt ut i naturell..

Jeg er litt i tvil om fenderskala, firebird hode og string-trough på noe som i utgangspunktet er en SG! Fenderskala er rett og slett fordi jeg bruker 0.12-0.13 strenger i Db-Db tuning og fordi da blir ikke tension så fæslig som de er på 24.75" gitarene mine. Firebird fordi det ser kult ut.. Ingen annen grunn. Kan hende det medfører andre problemer (tuningproblemer, enda verre neckdive osv) string-trough er kanskje det tryggeste avviket, men jeg er fra før av fornøyd med Tune-o-matic stoptail, så hvorfor våse med noe man vet funker..

Korina fordi det låter akkurat litt mer i mellomtonen og topp en hva mahogny gjør! Laminert necktrough for sustain og garanti mot andre SG problemer som at de relativt lett knekker ved hode og kropp.

Bare ta det med ro... Det er nesten er prosjekt på ligne med en tatovering (Som jeg også har hatt endel år nå og fremdeles trives godt med! :D ) så jeg mister ikke sikringene og trykker på rand0mizzer-knappen og "order"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, dere fyrer jo opp fortere en kvinnegruppen Ottar på en HM kampanje.

Gitar man ikke selger, he he........ Skriv det på en stor lapp, legg det i en skuff og ring meg om 10 år og fortell meg hvor mange av gitarere du har i dag som du fortsatt har og spiller på.

Tre ting jeg har lært om custom gitarer:

1) Jeg ville aldri bestilt en custom gitar uten å ha prøvd en gitar med omtrent tilsvarende spek som jeg skal bestille fra samme gitarbygger. Gjør du en bommert på spek'en er du "stuck" og det er en veldig veldig stor illusjon å tro at du om fem år kommer til å digge akkurat det samme som du gjør i dag.

2) Ideen om at customgitarbyggere vraker alle gitarene som ikke blir "supre" er jo bare tull. Treverk er et organisk levende matriale og to biter er aldri like så man vet aldri hvordan sluttresultatet blir før gitaren er ferdig. Har du flaks blir den bra er du uheldig blir den ikke det. Spill på 10 forskjellige custom gitarer fra samme bygger og du skjønner hva jeg mener. Hver gang Scott Henderson skal ha en ny gitar bygger Suhr tre stykker og så plukker Scott den han liker best og Suhr er jo ikke akkurat kjent for å bygge dårlige gitarer i utgangspunktet. Gitarer er i bunn og grunn håndtverk og det er mange flinke håndtverkere så sånn sett er det bare å velge å vrake, men godt håndtverk gør ikke nødvendighvis at gitaren låter no bedre. Du kan være heldig å få en Shamray som ruler eller en som ikke er no bedre en en tilfeldig gitar du hadde plukket ned av veggen på Imerslund sånn er custom verdenen og det er greit å ha i bakhodet før du svir at 15-20k.

3) Du blør når du skal selge den igjen. Selv kjente custom gitarer holder seg langt dårligere i pris enn en vilken som helst Fender/Gibson. Ukjente custom gitarer enda værre. Sånn er det bare. Ebay Schmebay, legg en Shamray ut på Musikkweb å kom tilbake når du har fått et bud som ligner noe i nærheten av hva du betalte for den, tro ikke det.

Jeg digger custom gitarer som bare faen jeg, men jeg syntes man skal ha et realsitisk forhold til hva man får, og være obs på at det svir som helvete hvis det ikke går helt slik man hadde tenkt. Hvis du har følgt med på nettet noen år vil du se at det faktisk er veldig mange folk som lar seg rive med når noe er "Hot". Det gjelder alt fra pedaler og amper til custom gitarer. Folk kjøper usett og uprøvd i øst og vest. Så går det noen måneder så er det ikke så "Hot" lenger og så er det rett på Ebay. Det er greit for sånne som meg som har fast jobb og ikke griner hvis jeg blir "stuck" med en vibrato pedal til nesten fem lapper (hva i helvete var det jeg tenkte) , men jeg mener at jo mindre spenn du har viktigere er det at du kjøper no bra.

Skal roe ned ottaren i meg nå... :)

Ja, er stort sett enig i dette, generelt gode råd. Av samme grunner som de du skisserer over valgte jeg å kopiere et kjent merke da jeg bestilte, siden jeg ikke har vært så lenge i gamet at jeg har veldig mange preferanser. Derfor en såpass allsidig gitar. Når det gjelder byggekvaliteten på customshopgitarer tror jeg likevel den som oftest ligger godt over det meste av produksjonsgitarer (selv om mange av dem også er svært gode, automatisering er ikke nødvendigvis dårlig så lenge kvalitetskontrollen er bra), ikke fordi man kasserer dårlige gitarer, men fordi det gjennom hele prosessen er en håndtverker som steller og forsikrer seg om at ting blir riktige osv.

Du har sikkert mye mer peil enn meg på dette her, men i alle fall for mitt vedkommende var alternativet til Shamrayen en koreansk-produsert gitar til rundt 10-12 lapper. Jeg mener å ha valgt rett, og kommer ikke til å kikke så mange andre steder enn Shamray neste gang heller. Men det er nå bare meg, hver sin lyst osv. Ser du nå først etter customshop-gitarer, så kan du trygt ta Shamray med i betraktningen hvis du handler utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med verditap, dere... si at jeg kjøper en PRS til 25-30k, jeg ville vel måtte regne med å måtte gå ned til 15-20k for å få solgt den senere? Man har fort et verditap på ganske mange tusen der også. Med Shamrayen vet jeg ikke hvordan det hadde blitt - det gjenstår å prøve, men jeg tror nok jeg skulle fått mer enn 2k for den. Det hadde kanskje vært verre om jeg hadde bestilt en med soppform eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.