Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukjente top-notch gitarer... Og morsomme review!


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det mammut-elfenbenet gir jo gitaren en skikkelig dose "eksklusivitet", ingen tvil om det. Samtidig var jo dette skikkelig håndtverk, ikke noen CNC-maskiner der i gården. Men jeg leste hele den remsa til larseko på forumet til Shamray, der hvor alle bildene var + kommentaren på HC. Det var en del småting med detaljarbeidet som kanskje kan gjøre det vanskelig å intonere gitaren optimalt etter hvert.. :huh:

Merker eller hakk i et så fint produkt er heller ikke noe særlig.

Det kan jo bli litt kjipt når gitaren ellers er veldig flott, med beste sort av all hardware.

Det gjorde meg litt smånervøs for å eventuelt legge inn en bestilling hos dem, en gang i fremtiden.. :unsure:

Prøvde å sette sammen en Fender-type gitar hos dem også, helt standard men med swamp-ash kropp og std. lønnehals, men med ebony-fretboard. Greie pickups, pots og std. vintage trem. Ca.$1500, men $2000 med frakt og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø? Sto ingenting der som skal ha negative følger for intoneringen vel? Iallefall ingenting som fremdeles hadde mye mindre marginer er hva PRS' wraparound-stol har! Se f.eks på Modern Eagle modellen som koster 50 000.. Den stolen der kan du ikke justere mye!

Jeg prøvde å finne ut noe mer om Shamray og kommentarer, og igjen snakker vi om gitarer som ikke får annet en uforbeholdent skryt! Husk at en gitar er laget av "levende" materiale og rett av samlebåndet vil den nok gå en liten stund før alt "setter" seg.. Jeg er mer skuffa over å lese at han fant et hakk! Aldri så lite kanskje, men allikevel. Men intonering ville ikke jeg bekymret meg over! At noen har slurva litt med sadelen er kritikkverdig det også, men hva instrumentet angår så opererer jo Shamray med livstidskvalitet på treverket, og det er jo strengt talt det som er poenget her! Når du kjøper et sånt instrument er det fordi den skal vare leeenge! Muligens hele livet! Og hva angår en sadel da, så er det sånt som skiftes uten flere ganger i lpet av ditt og gitarens liv.. Jeg prøvde å finne ut hvor nøye de er på å tørke ut treverket skikkelig, men livstidskvalitet på at halsen aldri kommer til å vri seg eller at alle skjøter og treverk ikke skal lage problemer?...

Godt nok for meg! Mulig å bestille en gitar uten pickups, nut osv og få det satt på i ei lokal sjappe hvor man har klagerett osv på sånt arbeid dersom man er ekstra bekymra.

Hva swamp ash angår så burde du kanskje lese denne artikkelen. Ed Roman er omdiskutert, men det kan ikke betviles at han har noen gode poeng.. Venter forresten enda på svar fra mailen hvor jeg spør om hva de har å si til kritikken av de "nye" Baker-modellene deres og import osv osv..

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mammut-elfenbenet gir jo gitaren en skikkelig dose "eksklusivitet", ingen tvil om det. Samtidig var jo dette skikkelig håndtverk, ikke noen CNC-maskiner der i gården. Men jeg leste hele den remsa til larseko på forumet til Shamray, der hvor alle bildene var + kommentaren på HC. Det var en del småting med detaljarbeidet som kanskje kan gjøre det vanskelig å intonere gitaren optimalt etter hvert.. :huh:

Merker eller hakk i et så fint produkt er heller ikke noe særlig.

Det kan jo bli litt kjipt når gitaren ellers er veldig flott, med beste sort av all hardware.

Det gjorde meg litt smånervøs for å eventuelt legge inn en bestilling hos dem, en gang i fremtiden.. :unsure:

Prøvde å sette sammen en Fender-type gitar hos dem også, helt standard men med swamp-ash kropp og std. lønnehals, men med ebony-fretboard. Greie pickups, pots og std. vintage trem. Ca.$1500, men $2000 med frakt og avgifter.

Om intonering: Den er perfekt intonert nå, bare så det er sagt. Jeg har hatt gitaren til en tech etter å ha gjort småjusteringer på den, og han hadde ingenting å utsette på den sånn sett. Han har gått gjennom den med argusøyne og var generelt imponert over byggekvalitet. Men altså noen bittesmå ting var det som de kanskje kunne brukt litt mer tid på på slutten. Grunnen til at min hadde noen små "imperfections" i dette leddet var sannsynligvis at han som vanligvis gjør setup var syk og en annen, kanskje mindre erfaren fyr. Når man handler gitar fra disse folkene så får du hjelp av kanadieren Michael Walker, som hele tiden holder deg underrettet. Det er viktig å få ham til å sjekke gitaren underveis, og gjerne insistere på at han inspiserer den før den sendes ut. Jeg ville kjøpt en gitar til, for å si det slik. Jeg tror dessuten dette er noe de jobber med å forbedre, og de aller fleste får det perfekt. I verste fall må du betale en tech noen hundringser for justering når den kommer, og det kan likegodt være pga. forskjellig klima etc. i Moskva/Oslo å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø? Sto ingenting der som skal ha negative følger for intoneringen vel? Iallefall ingenting som fremdeles hadde mye mindre marginer er hva PRS' wraparound-stol har! Se f.eks på Modern Eagle modellen som koster 50 000.. Den stolen der kan du ikke justere mye!

Jeg prøvde å finne ut noe mer om Shamray og kommentarer, og igjen snakker vi om gitarer som ikke får annet en uforbeholdent skryt! Husk at en gitar er laget av "levende" materiale og rett av samlebåndet vil den nok gå en liten stund før alt "setter" seg.. Jeg er mer skuffa over å lese at han fant et hakk! Aldri så lite kanskje, men allikevel. Men intonering ville ikke jeg bekymret meg over! At noen har slurva litt med sadelen er kritikkverdig det også, men hva instrumentet angår så opererer jo Shamray med livstidskvalitet på treverket, og det er jo strengt talt det som er poenget her! Når du kjøper et sånt instrument er det fordi den skal vare leeenge! Muligens hele livet! Og hva angår en sadel da, så er det sånt som skiftes uten flere ganger i lpet av ditt og gitarens liv.. Jeg prøvde å finne ut hvor nøye de er på å tørke ut treverket skikkelig, men livstidskvalitet på at halsen aldri kommer til å vri seg eller at alle skjøter og treverk ikke skal lage problemer?...

Godt nok for meg! Mulig å bestille en gitar uten pickups, nut osv og få det satt på i ei lokal sjappe hvor man har klagerett osv på sånt arbeid dersom man er ekstra bekymra.

Hva swamp ash angår så burde du kanskje lese denne artikkelen. Ed Roman er omdiskutert, men det kan ikke betviles at han har noen gode poeng.. Venter forresten enda på svar fra mailen hvor jeg spør om hva de har å si til kritikken av de "nye" Baker-modellene deres og import osv osv..

Jeg stiller meg helt bak det du sier over om intonering, levende tre etc. etc. Og merk at slurvet med nut'en ikke lager noe strengebuzz eller noe, men strengen henger igjen litt ved aggressiv bending. Kan lett files opp av en som har peil på det. Du snakker om livstidsgitar og slikt. Det stemmer. Og hadde jeg oppdaget disse tingene mens jeg var i Moskva, så hadde de _garantert_ fikset det for meg, men greia er at det ikke har så mye å si, egentlig, bare at man forventer perfeksjon når man bestiller håndlaget gitar. Det ørlille hakket er jo en liten skrape også, men de hadde fikset det hvis jeg hadde stått på mitt. Shamray har gjort feil før også, men har vist seg villige til å fikse opp alt. De har livstidsgaranti på treverk osv. Ulempen med dette er selvfølgelig avstanden til Moskva. Derfor er det viktig å få så mange bilder som mulig av gitaren slik den er før de pakker den inn for utsendelse, slik at man kan oppdage eventuelle feil og få dem fikset før de har sendt gitaren din.

Når det gjelder treverk, så har de et stort lager. Husk, dette er ikke en liten småsjappe. De har vel 10-15 håndtverkere som driver med bygging, og et tilsvarende antall som driver med reparasjoner osv. Eieren, Alex. Shamray, kommer fra et område utpå bøgda hvor han blant annet har et stort lager med russisk lønn som skal være veldig bra. De har liggende mye gammel mahogni fra 50 år tilbake elller noe hvis du vil ha skikkelig vintage... :)

Jaja, ble mye reklame her, men bottom line: Du får knallbra håndtverk til en utrolig bra pris, med en liten fare for små setup-feil som lett lar seg rette opp. På grunn av den tette oppfølgingen med bilder under prosessen får man mulgihet til å luke ut mer alvorlige feil underveis. Det kan tross alt skje. Man har én mann som lager og setter sammen gitaren ut fra en ulike kundespesifikasjoner. Og her er det ingen standarder de kan hvile seg på, men unikt hva kunden vil ha i hvert tilfelle.

Det eneste kjipe med Shamray er gleden man mister ved å gå inn i gitarsjapper og prøvespille gitarer. Det blir bare ikke det samme... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får knallbra håndtverk til en utrolig bra pris, med en liten fare for små setup-feil som lett lar seg rette opp

:) Ja, det er jo bra at alt ordna seg med en justering av gitaren. Den ligna jo helt på den PRS'en "Modern Eagle" men til langt under 50K. Sendte du inn tegninger av den gitaren du ville ha, slik at de visste hvordan utgangspunktet for designet på den var. Alt skal jo stemme med mål og slikt.

Jeg prøvde å finne ut hvor nøye de er på å tørke ut treverket skikkelig, men livstidskvalitet på at halsen aldri kommer til å vri seg eller at alle skjøter og treverk ikke skal lage problemer?...

50år gammelt treverk, det bør vel være ganske tørt da ja.. :) Men det står at man kan velge laminert hals, og da har man garantert seg enda mer mot at halsen skal vri seg. 5-9 lags laminering skulle gjøre susen.

Hva swamp ash angår så burde du kanskje lese denne artikkelen.

Ja, jeg tenkte på swamp-ash for å få en lett kropp på gitaren. Men om det er sånn skikkelig Louisiana s-a de bruker i Moskva er jo ikke godt å si. Det er for å bruke på en eventuell vanlig Strat-type gitar. De har jo American Alder (Or..?) også som er enda lettere, men det hele skal jo være i balanse med halsen, slik at gitaren ikke blir framtung. Men der kan man jo få en Bill Lawrence SwampKaster S m/3 Vintage Black Label pick-ups men eks. trem. for $489. Kanskje Shamray er mest for pengene hvis man velger å bygge litt mer kostbare gitarer..??? Lurer på hva de hadde sagt hvis man hadde kommet løpende og ville ha bygget en slik Gus gitar... :lol: De kan ikke kalles direkte billige akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ja, det er jo bra at alt ordna seg med en justering av gitaren. Den ligna jo helt på den PRS'en "Modern Eagle" men til langt under 50K. Sendte du inn tegninger av den gitaren du ville ha, slik at de visste hvordan utgangspunktet for designet på den var. Alt skal jo stemme med mål og slikt.

50år gammelt treverk, det bør vel være ganske tørt da ja.. :) Men det står at man kan velge laminert hals, og da har man garantert seg enda mer mot at halsen skal vri seg. 5-9 lags laminering skulle gjøre susen.

Ja, jeg tenkte på swamp-ash for å få en lett kropp på gitaren. Men om det er sånn skikkelig Louisiana s-a de bruker i Moskva er jo ikke godt å si. Det er for å bruke på en eventuell vanlig Strat-type gitar. De har jo American Alder (Or..?) også som er enda lettere, men det hele skal jo være i balanse med halsen, slik at gitaren ikke blir framtung. Men der kan man jo få en Bill Lawrence SwampKaster S m/3 Vintage Black Label pick-ups men eks. trem. for $489. Kanskje Shamray er mest for pengene hvis man velger å bygge litt mer kostbare gitarer..??? Lurer på hva de hadde sagt hvis man hadde kommet løpende og ville ha bygget en slik Gus gitar... :lol: De kan ikke kalles direkte billige akkurat.

Jeg sendte ikke inn noen tegninger på denne. For det første så har de målene og formkurvene på de fleste produksjonsgitarer, for det andre så var kroppen allerede laget i mitt tilfelle. Jeg sendte dog inn mål på hals, bredde ved nut osv. Det som er morsomt er jo at de gjør alt hva du vil, du kan spekke forskjellig radius forskjellige steder på gripebrett osv. uten at det koster ekstra. De er også veldig flinke på å lage hæl som ikke er i veien. Selv valgte jeg et velprøvd design, siden jeg ikke er såpass utviklet som gitarist at jeg har så mange preferanser. Alt dette er jo ting du bare kan drømme om ellers, også hos vanlige customshops som gjerne har et bestemt utvalg av modeller og tilpasninger.

Ang. laminering, så bruker de standard 3-lags laminering om man ikke spesifiserer noe. De tar ikke ekstra for å lage halsen i ett stykke, men anbefaler 3-lags for bedre stabilitet. De laminerer selvfølgelig slik at trestykkene ligger riktig i forhold til hverandre.

Når det gjelder treslag, så importerer de vel mye av det til enkeltgitarer hvis det er eksotiske greier. Vil du ha Louisiana swamp ash så skaffer de det nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er jo ting du bare kan drømme om ellers, også hos vanlige customshops som gjerne har et bestemt utvalg av modeller og tilpasninger.

Kunne sikkert vært greit om du spesifiserte «vanlige customshops» litt nærmere, da disse tingene du beskriver ikke akkurat er uvanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og hallusinerer hele dagen lang... Jeg ser for meg en Les Paul neck-trough av Korina med vanlig lønnetopp, ebony gripebrett, gull hardware, locking tuners og messing sadel... Bare Knuckle Emerald i hals og Riff Raff i bro... M.a.o den perfekte Les Paul! :) Skal kokkelure litt rundt og prøve å være lur med hvor man kjøper deler osv, og så ta kontakt med de ang noen ideer jeg har :)

Larseko? Du har introdusert meg for muligheten til å aldri mer skulle velge mellom to gitarer, fordi jeg kan nå få i pose og sekk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert vært greit om du spesifiserte «vanlige customshops» litt nærmere, da disse tingene du beskriver ikke akkurat er uvanlige.

Jeg vet av to stk som lager gitarer fra scratch... Såklart er det ikke noe problem å lete opp flere på nett, men da oppstår problemer som PRIS import osv osv... Altså. Gi nok penger til Gibson og de lager hva som helst! Men utvalg kontra pris og tilgjengeligheten du får hos Shamray virker såpass god at jeg ikke helt kan se noen aktuelle customshops å sammenligne med.

Men for all del!!! Dersom det er flere så, please! Do tell! Det kunne vært morsomt å se andres pristilbud og design også! Men jeg vil gjerne kunne ha mer å si en hva jeg vil med noen som har et slags warmoth-opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert vært greit om du spesifiserte «vanlige customshops» litt nærmere, da disse tingene du beskriver ikke akkurat er uvanlige.

Ok, jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Tenkte kanskje mer på større customshops knyttet til forskjellige merker... hæl etc. fikser de sikkert, men jeg tror nok Shamray er mer allsidige enn mange. Men egentlig trekker jeg tilbake dette, jeg har ikke så veldig god oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av to stk som lager gitarer fra scratch... Såklart er det ikke noe problem å lete opp flere på nett, men da oppstår problemer som PRIS import osv osv...

Hvis pris og MVA er et problem må du gjerne dra til Moskva for å plukke opp øksa di for min del, rent bortsett fra at flyreisen fort koster mer enn frakt og MVA for gitaren.

Folk som bygger kvalitetsgitarer, sånn uten at pris er tatt med i beregningen (og ja, enkelte av disse er ikke «ukjente»):

Suhr Guitars (forhandlet i norge av Godlyd.no

Tyler Guitars (som også Godlyd er forhandler for)

Ruokangas (igjen)

Nik Huber guitars (og igjen)

Grosh Guitars

Tom Anderson Guitarworks

Haar Guitars

D'Pergo Custom Guitars (som Godlyd førte før)

Så akkurat en tråd på HRI om tyske Strat-byggere, men vet ingenting om disse:

http://www.thorndal.de/

http://www.cms-music.de/

http://www.tommys-special-guitars.com/

http://www.kraushaar-gitarren.de/

Har også sett bilder av produktene fra en italiensk fabrikant, og en amerikaner jeg ikke husker navnet på, som begge så bra ut, og var bygget fra scratch, men jeg husker ingenting om pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse er dyrere med "enklere" specs selv om man tar med frakt og mva fra Moskva..

Ellers kjører de sine "standard" serier som man kan bytte litt hit og dit på pickups, tremolo osv.. Men hvis Suhr kan lage meg en necktrough Les Paul av Korina med ebony gripebrett og Bare Knuckle pickups og gi meg livstidsgaranti på håndverket til under 20 000,- inkludert frakt og moms, så for all del!

Hubers enkleste gitarer er så dyre at jeg vet ikke om jeg ville vurdert de selv om jeg hadde anledning til å "sløse" hele summen.. Antageligvis ville jeg foretrukket to eller tre marginalt "dårligere" gitarer for samme sum.

Klart! har man pengene og vil ha tryggheten i velrennomerte merker så er Surh, Tyler, Huber osv, men om man vil ta sjangsen og spare noen lapper så hvorfor ikke?

Hvorfor så kritisk? Kjekt med noen som ser ut til å kunne smekke i hop hva som helst med høy kvalitet til en rimelig sum! På gitarnorge.no tas det rett som det er for god fisk at gitarer til 6-8k skal være minst like gode eller bedre en gitarer oppe i 20k! Tenker da spesielt på hva som blir sagt om Gibsons og etterligninger og alternativer. Så hvorfor skal det da være så rart med gitarer som koster 10k til 20k som påstås å skulle være bedre en noe som koster noen lapper mer, men enda færre en hva folk her på forumet har påstått er mulig å spare! Syns bare det er helt flott jeg!! Og i tillegg trenger man ikke sitte å se seg tullete på at det beste alternativet en har kommer fram til har en eller annen liten ting som man ikke er førnøyd med. "Hadde bare den der kommet med en anna tremolo/headstock/limt hals/skrudd hals/necktrough/flere/færre/singlecoils/humbuckere/splitcoil/potmeter osv osv osv"

Ingen som sier dette er den definitive gitarsjappa for alle på jorda! Jeg ser ingen grunn til å rynke på nesa av noen som skal blåse masse masse penger på gitarer som jeg regner som alvorlig overprisa, fordi jeg regner med at de vet så klart og eksakt hva de vil ha at det er "noe galt" med mer "fornuftige" alternativer, så hvorfor er det da noe så galt med en russer som kan tilby meg et alternativ som jeg til dags dato ikke tror har stått i noen butikk til en sum som nok er det mangedobbelte av hva Shamray kan tilby? Ikke det at jeg har så unike krav, men det er en ekstra god følelse når man vet at det en kjøper er bra og helt unikt..

Jeg har liten grunn til å ha mistro til Shamray også.. Det mest kritikkverdige jeg har greid å grave opp om de så langt var det lille hakket i finishen på Larsekos gitar og at d-strengen passa dårlig i sadelen. Man sier at man gjerne betaler litt ekstra for noe, her kan man betale litt mindre for noe ekstra.. Kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.