Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustisk gitar - Problemer med å velge


SpeedoDelivero

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har både en el gitar, og en akustisk gitar(en Ibanez til ca. 3000 kr). Jeg tenkt mye på om jeg har lyst på en ny el-gitar eller en ny akustisk gitar, men jeg tror jeg har bestemt meg for å gå for en fin akustisk/elektrisk gitar.

Saken er slik at beløpsgrensen er 15 000 kr, og jeg tenker på å kjøpe fra sound1.no, men andre nettbutikker er også mulig. Noen av dere mener sikkert at jeg burde gå å prøve, noe som helt sikkert er sant, men jeg har dessverre ikke mulighet, og jeg har faktisk tenkt til å bestillte fra f.eks. sound1/marios inatt, eller imorgen.

Jeg har ikke prøvd så mange gitarer i mitt liv, så mye erfaring med forskjellige gitarer har jeg ikke. Jeg har tenkt på sånne slim-line gitarer, er det noe lyd i de gitarene, eller er de kun for å koble til forsterker/høytaler?

Det må forresten være en stål-streng gitar, ikke nylon. Som sagt, budsjette er 15000 kr

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine er fine gitarer! Slimline trenger som regel en forsterker i tillegg. Det er da forsterkere som er laget for å brukes med akustiske såklart.. Men Takamine er ganske fine ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine er fine gitarer! Slimline trenger som regel en forsterker i tillegg. Det er da forsterkere som er laget for å brukes med akustiske såklart.. Men Takamine er ganske fine ja!

Har hørt mye bra om Takamine gitarene, gikk derfor for en Takamine EF-341SC(Bruce Springsteen modellen). Bestilte den nå nettopp. Bestilte fra sound1, men her er link til samme gitaren på en annen side --> Takamine EF341SC - BS modell.

Hvis jeg ikke blir fornøyd så har jeg vel 14 dagers angrerett, men jeg regner med at jeg blir fornøyd. Har hørt så mye bra om Takamine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med ny gitar, men.. hvorfor i alle dager kaste ut 15000 på en gitar du aldri har testet ? .. det virker for meg veldig merkelig.. Noe som hastet siden du måtte bestillte den natt til lørdag liksom, når de alikevell ikke får gjort noe med ordren din før mandag/tirsdag? :)

Uansett, jeg ville ihvertfall testet gitarene først.. kanskje du tilogmed finner en som er billigere som du liker bedre... alt har ikke med prisen og gjøre vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Takamine gitarene, gikk derfor for en Takamine EF-341SC(Bruce Springsteen modellen). Bestilte den nå nettopp. Bestilte fra sound1, men her er link til samme gitaren på en annen side --> Takamine EF341SC - BS modell.

Hvis jeg ikke blir fornøyd så har jeg vel 14 dagers angrerett, men jeg regner med at jeg blir fornøyd. Har hørt så mye bra om Takamine.

Hei! Er eier av akkurat samme gitar selv, faktisk. Kjøpte den for drøye 7500 kr (med TKL-kasse) i Hamburg for litt under et år siden. Jeg prøvde en del forskjellige gitarer i samme butikk, og i samme (og høyere) prisklasse, og akkurat denne Takamine-modellen utmerket seg _veldig_ i klangen. Traff i alle fall meg midt i hjertet. Veldig dyp og resonant klang, men likevel med godt definert og varm/skimrende topp. Den utmerker seg kanskje aller best på åpne akkorder og flatpicking, men skal visst også gjøre seg som bare det som blues/slidegitar (vet at Bjørn Berge bruker slike i sine liveopptredener). Gitaren er på mange områder meget spillbar, men det er noen ting jeg kanskje kunne tenkt meg å endre med den (selv om dette går mest på preferanse) - halsen _kan_ være litt i overkant tung og vanskelig å ta barreakkorder på (avhenger selvfølgelig av strenger, jeg bruker 12-52 phospor bronze, forholdsvis tunge saker), litt på grunn av at bindingen på halsen bidrar til å gjøre den litt skarpere og mer massiv å legge barre på, og litt fordi gitaren kan ha litt for mye kjøtt på halsen til å gjennomføre enkelte grepformasjoner smertefritt (spesielt hvis du har forholdsvis små hender, som meg, selvsagt). Gitaren er altså forholdsvis "stor" å ha med å gjøre, både på godt og vondt. Stor, varm klang, men også av til litt for mye gitar å håndtere, dette er ingen parlor-gitar for visesangere og gammaldags deltablues, for å si det slik. Skal jeg gi ett veiledende tips vil jeg si at du bør bestemme deg for om du liker den "lakkerte" feelen ved halsen/kroppen, eller om du foretrekker gitarer med mer matt finish på hals/kropp, mange gjør det. Hva lyden angår er den, i mine ører, helt suveren.

Den innebygde preampen/mikken fungerer strålende. Har ikke fått prøvde den på skikkelig akkustisk-forsterker siden jeg kjøpte den, men da lød den til gjengjeld utrolig bra! Veldig praktisk med innebygget tuner også, åpen stemming eller kjapp feilkorrigering i en fei! Ellers så holder deg stemminga VELDIG bra, og har også vist seg å overleve norske værforholder med glans. Gitaren har ikke trengt justering overhodet (og den har blirr spilt mye på) siden den ble tatt med hjem fra Tyskland i fly, og har stått i hus gjennom alle norske årstider, det er jo et godt tegn.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Synes kanskje du betaler litt vel i overkant for øksa. Har sett slike, nye, på musikkweb går for helt ned i 10 000 kr!!!)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe et instrument til 15 lapper uten å prøve det først, høres ganske sprøtt ut. Men har man ikke muligheten, ville jeg gått for Martin. Uten tvil!

Styr unna Takamine. Særlig hvis du det er akkustisk tone og lyd du er ute etter. En kompis av meg driver musikkbutikk, og vi sitter og prøver mye gitarer for å si det sånn. Prøvde en dyr Taylor her om dagen. Den låt platt og kjedelig. Noen gibson gitarer kan også låte kiipt, så det må prøves.

Men alle jeg kjenner er enige om at et sikkert kjøp er Martin. Særlig usett!

Takamine er fint hvis du skal spille masse via PA eller forsterker, men det gjør de færreste. Sats på akkustiske kvaliteter. Og ikke cutaway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine er finfine gitarer! Klart martin er helt fantastiske, men det blir litt slurvete å si at Takamine bare egner seg for PA og sanganlegg! Spør du meg kommer det ned til den enkelte modellen framfor merket.. Jeg har prøvd dyre gitarer som låter kjedelig, og billige som låter knall og vica versa... Innenfor samme merke! Jeg syns f.eks at martins billigste superjumbo var mye bedre enn en dreadnaught jeg ikke husker navnet på nå i farta, som kosta mye mye mer! Og dersom jeg skulle anbefalt noen en gitar usett opp til og med skikkelig dyre gitarer, så vil jeg mene at Takamine er et helt trygt kjøp! For 15k så burde man virkelig prøve ting før man kjøper, men gjør man god nok research så kan man i det minste sikre seg mot å kjøpe dritt... Ser fin ut den Takamin' din SpeedoDelivero! I nysgjerrighet surfa jeg litt på den, og den får mye skryt for mye rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, fint å få respons fra en som eier gitaren(HalTan).

Betalte ikke 15000 for gitaren, fikk den for ca 11000 med koffert. Grunnen til at jeg ikke kan gå å prøve gitaren, er at jeg ikke har mulighet til å komme ned til sentrum før om en stund. Derfor bestilte jeg gitaren i natt, og regner med å få den på tirsdag/onsdag.

Etter det jeg har hørt så skal det ikke være så vanskelig å benytte seg av angreretten, hvis jeg føler den ikke passer meg helt.

HalTan: Er gitarkroppen veldig stor? Eller er det på størrelse med en standard gitar? Jeg har ikke lange fingre, men heller ikke små..

Endret av SpeedoDelivero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarkroppen er ikke veldig stor, ca. like stor som andre dreadnoughs. Greia med størrelsen er vel litt det at det henger veldig sammen med lydegenskapene. Er du ute etter en gitar som låter varmt, stort og crispt er Takaminen et godt valg, er du heller typen som foretrekker den enda mer presise og mindre "store" parlor-lyden, bør du selvfølgelig IKKE kjøpe EF341SC. Men jeg går egentlig ut ifra at du kommer til å like lyden som bare det. Er forøvrig ikke enig i det som sies om Takamines akkustiske egenskaper her, mistenker at de som sier det ikke har prøvd gitaren det er snakk om. Jeg prøvde mange forskjellige gitarer i mange forskjellige prisklasser, alt fra obskure håndbygde customsaker som sjappeeierens kompis lagde (satans bra gitar, forresten, men litt overprisa), til Martin av diverse typer, til Ovation og Takamine. Akkurat denne gitaren traff i alle fall øregangene mine som smør, etter å ha slått an den første akkorden visste jeg at det var DEN jeg ville ha, og etter en halvtime til var jeg bombesikker, og da hadde jeg bare spilt den akkustisk. Det er selvfølgelig smak og behag. 11 000 var ingen gal pris i det hele tatt, håper du bli fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarkroppen er ikke veldig stor, ca. like stor som andre dreadnoughs. Greia med størrelsen er vel litt det at det henger veldig sammen med lydegenskapene. Er du ute etter en gitar som låter varmt, stort og crispt er Takaminen et godt valg, er du heller typen som foretrekker den enda mer presise og mindre "store" parlor-lyden, bør du selvfølgelig IKKE kjøpe EF341SC. Men jeg går egentlig ut ifra at du kommer til å like lyden som bare det. Er forøvrig ikke enig i det som sies om Takamines akkustiske egenskaper her, mistenker at de som sier det ikke har prøvd gitaren det er snakk om. Jeg prøvde mange forskjellige gitarer i mange forskjellige prisklasser, alt fra obskure håndbygde customsaker som sjappeeierens kompis lagde (satans bra gitar, forresten, men litt overprisa), til Martin av diverse typer, til Ovation og Takamine. Akkurat denne gitaren traff i alle fall øregangene mine som smør, etter å ha slått an den første akkorden visste jeg at det var DEN jeg ville ha, og etter en halvtime til var jeg bombesikker, og da hadde jeg bare spilt den akkustisk. Det er selvfølgelig smak og behag. 11 000 var ingen gal pris i det hele tatt, håper du bli fornøyd! :)

Du gir gode svar :)

For håpe at jeg liker gitaren. Skal skrive en liten "review" her når jeg får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dristig, ønsker deg lykke til med gitarkjøpet. :)

Hadde selv en Takamine EAN10C, som jeg akkustisk var svært fornøyd med.

Dog synes jeg det var vanskelig å få den rette godlyden ved bruk av den innebygde mic`n.

Vet det er motsatt av stort sett hva alle andre sier, men slik er iallefall min subjektive erfaring.

Gitaren var forøvrig velbygget og fin på alle vis.

Allikevel, kjøpte en Martin HD28 og det var som å komme hjem. :D

Nå har du uansett kjøpt den, og jeg håper du og gitaren blir lykkelig i alle deres dager.

Hadde jeg skullet råde deg i forkant av kjøpet, ville jeg anbefalt å sjekke brukte Martins på finn.no.

Ny gitar er uansett vanvittig inspirerende.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde bare prøve!

du kan ikke bare bestille en gitar! det er nesten som å spille lotto. ingen gitarer er helt like selv om det er samme merke som en som er god.

jeg vet forresten om en gitarbygger i torgata, som bygger akustiske gitarer "(uten el)"

http://www.lmsguitars.com

standard- modell

koster 19000 , mens specialmodel koster 2500

har forrester bestilt en specialmodel av sedertre med hondoras-rosentre i sarg og bunn. (noe som skal gi en kraftigere og dypere tone)

det er ikke så langt fra 15 til 19000. jeg anbefaler disse gitarene for de har en sterk tone med stort uttryksspekter.

gitarene hans er dritgode, hvis du vil ha en gitar med klar kald tone valger du gran i lokket eller hvos du vil ha en gitar en gitar med kraftigere og bærenre, varm tone velger du seder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.