Gå til innhold
Huvert

Gitarkjøp i USA- erfaringer?

Anbefalte innlegg

Det som er fint med Jetcarrier, er at de fortoller pakken til deg på forhånd, så hele prosessen går litt mer smooth.

Brukte det en gang jeg også, og jeg var fornøyd med hele prosessen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert ute etter en Fender American Standard tele på ebay ei stund no...

Syns ikkje det virka så veldig billig..? På dei gitarane som har vert aktuelle er det kanskje ein tusenlapp å spare når frakt og mva er betalt..

Tidene som er sånn eller må ein rett og slett vere på vakt 20 timar i døgnet for å finne dei gode kjøpa?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert ute etter en Fender American Standard tele på ebay ei stund no...

Syns ikkje det virka så veldig billig..? På dei gitarane som har vert aktuelle er det kanskje ein tusenlapp å spare når frakt og mva er betalt..

Tidene som er sånn eller må ein rett og slett vere på vakt 20 timar i døgnet for å finne dei gode kjøpa?

US standard er kanskje ikke så ille prisa i Norge fra før..?

Lenge siden jeg har sjekka noen gitarpriser her til lands.

Vet ikke om det er så mye å spare på såpass "rimelige" gitarer kontra å kjøpe de her.

Min erfaring er at det er på dyrere hi-end/ boutique type ting det er mest å spare.

Hvorfor ikke kikke på Suhr, Anderson (Som har knallbra Tele`er) o.l byggere.

Hvis du absolutt skal ha Fender ville jeg sett er CS Masterbuilt som er tilsvarende klasse som Suhr osv men endel dyrere som regel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et inntrykk av at prisene på gitarer her i landet har falt en del den siste tiden. Og muligens gått opp en smule i USA? Det virker ihvertfall sånn.

Selv har jeg til nå bestilt 2stk gitarer fra USA, og begge kom til slutt på ca en tusing billigere enn å kjøpe her. Det er jo litt penger det, men jeg bestilte begge gitarene fordi de var vanskelig å få tak i her i Norge.

Man må nesten sjekke og lete litt før man finner noe man kan spare penger på. Ofte dukker det opp gode deals der man kan spare 2-3k. Det er jo litt penger det.. :) Men generelt, så føler jeg at markedet er så tregt for tiden og bruktprisene er helt kurrante her. I tillegg er det ofte rom for litt pruting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt for fusk? Det må folk regne med. Men så det ikke så mange som driver med det her, har jeg forstått. Med mindre det er ting som nesten ikke koster noe. Noe av det kjipeste med toll og mva er når man handler for rundt 400kr fra utlandet ink frakt, så kommer posten med et begyr på 200kr for å ha fortollet pakken..

Så lenge man vet hva man gjør, så er det mulig å unngå slike dumme summer - helt lovlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handlet en gang en et par T-skjorter som viste seg å komme på 250 kr med egendefinert trykk. Mva i tillegg på 62,50 er jo OK, men fortollingsgebyret på 140 kroner (tror det var TNT eller UPS eller noe slikt) gjør at 250 kr fort ble 452,50...

Latterlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg fullført mitt fyrste gitarkjøp frå USA ( ebay.com ) :)

Betalt 16.05.12 , sendt den 17.05.12 og mottatt 26.05.12 .

Fender American Standard telecaster 2012 mod, ny... Handelen gikk smertefritt.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et inntrykk av at prisene på gitarer her i landet har falt en del den siste tiden. Og muligens gått opp en smule i USA? Det virker ihvertfall sånn.

Prisene på enkelte merker (Fender, Gibson m.fl) har falt betraktelig de siste årene fordi de har lagt distribusjonen, gjerne sentralisert for hele Europa. For disse finner man f.eks at prisen i norske butikker stort sett er på nivå med USA om man legger til frakt og moms. Andre merker (f.eks EBMM og PRS) tviholder på det gamle systemet med små nasjonale distributører ved å forsøke å hindre direkte salg internasjonalt (truer forhandlere med represalier) og sliter med astronomiske priser og liten omsetning i Norge. Privat styrt proteksjonisme som dette har ingen plass i en globalisert økonomi. En 3.gruppe opprettholder sine gamle kontakter, men ser gjennom fingrene med direkte salg over landegrensene. I denne gruppen finner man mange mindre produsenter.

Endret av PerH
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg skal til Kina i sommerferien og tanken på å kjøpe gitar der har selvfølgelig slått meg. Noen som har erfaringer med gitarkjøp fra Kina? Jeg vet at denne tråden heter Gitarkjøp i USA, men jeg orker ikke å lage en ny tråd :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle billige gitarer blir vel laget i Kina, så du finner sikker noe rimelig der. Men om det er bra er noe annet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle billige gitarer blir vel laget i Kina, så du finner sikker noe rimelig der. Men om det er bra er noe annet

Det lages vel en del bra ting i Kina. Mange av de større produsentene i Europa, Japan og USA får jo produsert deler av soritmentet sitt der etter speisifikasjoner og kontroll og kan dermed selge til lavere priser enn de ellers ville gjort.

Imidlertid ville jeg vært svært forsiktig med å kjøpe baserte på kinesisk versjon av "free enterprise" - dvs. på postordre eller i kinesiske butikker. Se link nedenfor fra en kinesisk versjon av Ebay/grossist leveranser

- f.eks Les Paul custom shop til ca $250, med headstock merket Custom Shop og "Made in USA" :wub: du får til og med kvantumsrabatt :P

http://www.tradetang...aul+custom.html

Endret av Gaser

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Hansen

Du betaler ingen toll, men 25% mva. Blir du tatt på grønn sone med en gitar til over 6000 tar de den fra deg. Og du får den ikke tilbake.

hva om man kjøper en gitar til 10000 NOK i USA, lager en fiktiv kvittering på at den kostet 5000 NOK og om man får spørsmål om gitaren kan man bare vise fram kvitteringen på 5000 NOK og si at dette var noe man kjøpte brukt av en privatperson.

bør vel gå greit det, det kan jo ingen motbevise heller.

Jeg skal selv til NY i sommer og tenker selvsagt røske med meg en gitar derfra og lage en fiktiv kvittering mellom meg og en el annen kar på 5000 NOK selv om gitaren kanskje koster 15000 NOK.

kjøper gitar med hardcase og prøver få den med meg som håndbagasje, om de nekter å ta den inn i kabinen får den bare gå som vanlig baggasje/spesial baggasje. den overlever nok den turen uansett.

burde ikke være noen fallgruver da slik jeg ser det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.