Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke til at Tollen beslaglegger noe ( hvis det ikke er ulovlig i forhold til norsk lov) . Men de kan sende det i retur i verste fall .

Tar en inn en dyr Gibson gitar og setter verdien til en brøkdel av det reelle , så kan de lage problemer .

De krever først at du skaffer kvittering fra selger . De kan enkelt sjekke alle pengeutførsler i ditt navn . Jeg kjenner flere som er blitt tatt i forhold til dette med pengeutførsler .

Hvis de først setter i gang kan de finne ut mye . De tar bare kontakt med en større musikksjappe som vet ca. verdi på gitaren .

Tollen er veldig OBS på innførsel av kopi varer som vesker,klær,sko, solbriller etc. . Pirat kopi gitarer kjenner de sikkert lite til , og det er sikkert lite fokus på det foreløpig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg studerte på konservatoriet i Krsand, trengte keyboardistene en spesiell Kurzweil-synth, som visstnok kosta 40-50 tusen her til lands. Noen av keyboardistene fant ut at det var mye penger å spare på å handle i Tyskland og satte kursen for nord-tyskland med bil. Der fikk de kjøpt sine keyboards for en rimelig penge og satte fornøyd kursen for Hirtshals og fergen hjem. Der gjorde de tabben å be om den tyske momsen tilbake. De fikk visstnok sterke formaninger om at de måtte fortolle dette i Norge og betale moms. Dette hadde de selvfølgelig ingen planer om, og på vei ut av ferga (i grønn sone)i Krsand ble de vinket til side. De danske tollerne hadde ringt opp til sine norske kollegaer, kan det virke som, og synthene ble beslaglagt til fordel for statskassen. Disse var selvsagt langt over 6000kr-grensa, og en kraftig bot kom på kjøpet. Hvordan det gikk videre, sier historien ikke noe om (studentene var nok ganske flaue), men vil anta at synthene ble solgt på auksjon og muligens kjøpt tilbake. Så ting blir beslaglagt, også musikkinstrumenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har et lite spørsmål angående denne saken:
Skal dra til Orlando, Florida om skarve 1.5 uke og vurderer å kjøpe meg en Akustisk el gitar men skal ikke overstige 6000.-
Må jeg betale moms av kjøpet i tollen på rødt siden verdien er over 200.-?

Noen forslag til gode akustiske gitarer med mulighet for uvirkelig tjukke strenger og lav streng action?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med ett forbehld... 6000 kroners grensa gjelder alt du kjøper summert... Så det går ikke med. f.eks to gitarer til 4000 kr pr. stk....

Ja ok, kjekt å vite =)

Er vel et Guitar Center der borte om jeg ikke tar meget feil så blir sikkert å kjøpe inn en gitar med case der borte da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har et lite spørsmål angående denne saken:

Skal dra til Orlando, Florida om skarve 1.5 uke og vurderer å kjøpe meg en Akustisk el gitar men skal ikke overstige 6000.-

Må jeg betale moms av kjøpet i tollen på rødt siden verdien er over 200.-?

Noen forslag til gode akustiske gitarer med mulighet for uvirkelig tjukke strenger og lav streng action?

Bare husk at 6000-kronersgrensen gjelder alt du har med totalt. Så hvis du har med en gitar til 800 USD og i tillegg en iPad til USD 399 så må du betale moms på alt, 1199 USD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at 6000-kronersgrensen gjelder alt du har med totalt. Så hvis du har med en gitar til 800 USD og i tillegg en iPad til USD 399 så må du betale moms på alt, 1199 USD.

Nei, dette er heldigvis ikke tilfelle. Du må bare betale moms på det som overskyter 6000. Hvis du har med EN ting som koster 6500 må du betale moms på hele beløpet og ikke bare de siste 500, men du kan ha med en gitar til 5900 og en iPad til 3000 og kun betale moms for iPaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er heldigvis ikke tilfelle. Du må bare betale moms på det som overskyter 6000. Hvis du har med EN ting som koster 6500 må du betale moms på hele beløpet og ikke bare de siste 500, men du kan ha med en gitar til 5900 og en iPad til 3000 og kun betale moms for iPaden.

Det var sånn jeg mente det var også. Bra beskrivelse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er heldigvis ikke tilfelle. Du må bare betale moms på det som overskyter 6000. Hvis du har med EN ting som koster 6500 må du betale moms på hele beløpet og ikke bare de siste 500, men du kan ha med en gitar til 5900 og en iPad til 3000 og kun betale moms for iPaden.

Så hvis du har en anelse av at du kanskje har overskredet 6000.- går du gjerne på rødt for å få betalt momsen på alt som ligger over?

Selv om det kanskje er snakk om minimale summer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du har en anelse av at du kanskje har overskredet 6000.- går du gjerne på rødt for å få betalt momsen på alt som ligger over?

Selv om det kanskje er snakk om minimale summer?

Vent...dette sa egentlig seg selv, flott!

Da var det bare å finne en passende gitar for tilbake reise,

Noen som vet om noen greie gitarsjapper i Orlando, Florida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.