Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge Tube Screamer


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bygge meg en distortion/overdrive-pedal, og fant kretsskjema på http://www.tonepad.com/project.asp?id=1. Der ligger det også utlegg til pcb, som jeg kanskje skal bruke. Men hvor får man tak i selve boksen til pedalen?

Også lurte jeg på om noen kunne si meg om den har true bypass. Burde vel kanskje se det selv, men hvorfor har ikke all pedaler true bypass? Burde ikke det være veldig enkelt å lage med en bryter, som enten sender signalet gjennom kretsen, eller sender det rett til utgangen? Mulig jeg ikke har skjønt helt true bypass systemet.

Og til slutt. Bør jeg bygge TS-9 eller TS-808? 808 er vel den orginale Tube Screameren, men hva er eventuelt bedre eller dårligere med den i forhold til TS-9?

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En passende boks til en tubescreamer finner du her hos elfa. www.elfa.se

Hammond 1590bb er en bra størrelse til denslags.

Et alternativ er Eddystone boksene som også selges av elfa.

De er litt billigere og er ikke like forseggjorte med avrunding av hjørner etc.

Det er true bypass på skjemaet fra tonepad. De pilene du kan se koblet til inn- og ut-jackene er hver sin side av en dpdt (double pole-double throw)-bryter.

Hvis du vil ha true bypass OG en led må du imidlertid ha en 3pdt-bryter. Disse har vært skjeldne, store og ikke minst dyre, og det er nok hovedgrunnen til at du ikke finner dem i ALLE effekt pedaler.

På grunn av storproduksjon i asia og lavere priser er disse bryterne blitt svært vanlige i DIY og "Boutique"-pedaler de siste par årene. Disse kan du bla. kjøpe fra http://banzaieffects.com/home.php

Det finnes flere måter å få TB på, men disse involverer bruk av elekroniske brytere (ikke relèer i effectpedaler), og med dagens priser på 3PDT brytere har det ikke særlig mye for seg (særlig ikke for konservative gitarister, som nekter å tro at noe annet enn fysisk punkt til punkt kan være TB)

Grunnen til at det ikke holder å ha en bryter som kutter signalkjeden i bare den ene enden er at noe av signalet likevel vil lekke ut i kretsen, med det resultat at du mister topp og tonekvalitet. F.eks. er dete grunnen til at Vox og Dunlop wahwah pedaler har vært beryktet for nettopp dette.

Når det gjelder om du burde bygge en ts-9 eller 808 type er det bare et spørsmål om hva du har lyst til å bygge. Forskjellene i selve kretsen er forsvinnende små, så en mulighet er jo å prøve begge deler?

Prøv deg frem til det du synes låter best. Det er ikke sikkert du kan høre forskjell engang. Særlig ikke når su spiller med et band.

Det var en lang post.....

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på ltt til.

Hvor kan jeg få tak i ICer? Trenger en IC til den kretsen, men jeg finner ikke noe på elfa. Mulig svenskene har et eget navn på det. Hehe.

Er det store forskjeller på komponentene fra forskjellige leverandører? Er det noen som har noen anbefalinger eller noe jeg ikke bør kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ic'er hos elfa. De har nok ikke JRC4558D som er den vanligste å bruke tubescreamere, men den nevnte JRC4558D er bare en dobbel operasjonsforsterker som tilfeldigvis var veldig billig i Japan på slutten av 70- og begynnelsen av 80-tallet.

Andre operasjonsforsterkere du kan bruke som en direkte erstatning er f.eks. TL072, NE5532 (min favoritt) og RC4559. Alle disse og en drøss av andre kan altså brukes.

Op-amper er et mye diskutert tema, særlig i tubescreamer sammenheng. Det finnes noen (etterhvert et fåtall), som mener at den "ekte" tubescreamer lyden (tenk Stevie Ray) kun kan oppnås med de gamle JRC4558'ene og disse kan tidvis gå for vanvittige summer på ebay pga. dette.

Andre igjen mener det ikke mulig å høre noen betydningsfull forskjell i det hele tatt, uansett hvilken type man bruker.

Det jeg kan foreslå, er at hvis du likevel skal bestille 3pdt bytere fra et eller annet sted, likegodt slenger med noen ulike op-amp typer samtidig. De koster ikke mye, og på den måten kan du selv bedømme hva du synes.

Husk i samme slengen å bestille noen ic-sokler slik at det blir enkelt å bytte.

Eirik

Endret av Ulvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tenkte jeg skulle kjøpe vanlige DPDT-brytere. Har ikke så stort behov for av/på-lys. Kjøper kanskje komponenter i morra.

Tenkte jeg skulle bestille fra small bear electronics. Noen som har noen erfaringer med de? Lang leveringstid?

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.