Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul-kopier


PelsJakob_

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å anskaffe en ny gitar, og etter å ha prøvd en del forskjellig, har jeg kommet frem til at en Les Paul passer best til mine behov. Jeg synes imidlertid det er litt i meste laget å betale 7–8000 (minst) for en ekte Gibson, så jeg vurderer en kopi. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper at noen kan svare på:

  • Det er svært mange som laver Les Paul-kopier. Jay Turser, Epiphone, Morgan og Tradition er de første som rinner meg i hu. Er det noen merker som er bedre enn andre? Jeg har for eksempel muligheten til å få en Jay Turser JT-100 til en billig penge; er det noe å satse på?
  • Hvordan er kvalitet, spillbarhet, lyd og andre ting på kopiene sammenliknet med en original Gibson?
  • Hvilke – om noen – Les Paul-kopier er å anbefale til en billig penge?

Håper på noen gode råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du heller burde ta en titt på greco, de er visstnok på linje med gibson. Fåes bare brukt da. søk etter greco på musikkweb og snakk med han derre feedback-workshop karen. Han har peiling og har masse gitarer. Håper han ikke blir sinna på meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephiphone og Gibson er vel omtrent som Squier og Fender, eller? Er jo Gibson som produserer Ephiphone...

Og han fikk ikke svar på noe av det han spurte om... :P

Det er bedre kvalitet på Epiphone enn Squier da ;) Etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrentlig korrekt svar på samtlige av trådstarters spørsmål er «tja». Litt mer utdypende, forhåpentligvis uten for mye synsing:

-Morgan bør du holde god avstand til. Epiphone lager stort sett gode eksemplarer (litt avhengig av modell, men etter min erfaring relativt stabil produksjon, altså med få spesielt dårlige gitarer), Jay Turser har også virket bra når jeg har prøvd disse, uten at jeg føler meg veldig befaren på området – kvaliteten har kanskje vært noe varierende, men jeg er ikke riktig sikker på hvilke modeller dette har vært snakk om, så ikke legg for mye i dette utsagnet. Tradition har jeg ikke prøvd, så de kan jeg ikke si stort om.

-De gode kopiene er nettopp dette, en dårlig kopi kan ikke sammenlignes med originalen. Men, i og med at man på en Gibson LP betaler relativt mye for navnet, må det vel kunne sies at de gode kopiene relativt til mye andre kopier er meget bra (regner da ikke Suhr-gitarer og annen lignende galskap som «kopier», disse er strengt tatt mer av en videreutvikling).

-Definer billig. Epiphone LP Standard er en trofast vinner, som du bør klare å finne brukt til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Tradition Les Paul-kopi. En helt grei gitar, men ble kun kjøpt fordi jeg ikke hadde penger til en Epiphone. Gibson produserer vel både epiphone og tradtition, så en viss kvalitet er det jo på den.

Prisen var 3500 kr på tre45... Såvidt jeg husker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Greco og Burny kopiene!! Dette er KOPIER som er laget for å være dønn like ordentlige les pauler, og de få jeg har prøvd har vært i allefall like gode som en gjennomsnitts gibson les paul!

Epiphone, tradition, osv er jo heller "billig" utgaver, og er ikke av samme kvalitet. De fleste epiphone gitarene er jo fete nok for prisen. Eneste fra tradition jeg har prøvd er en telecaster kopi, og jeg ble veldig positivt overasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone (og tradition?) produseres IKKE av gibson.

Gibson produseres i USA av gibson

Epiphone produseres i korea eller noe sånt AV EPIPHONE

At Gibson eier Epiphone gir overhodet ingen garanti for at Epiphone er noe bedre enn andre gitarer i samme prisklasse.

Epiphone er etter min mening ikke forferdelige gitarer, men de ligger likevel langt unna gibson i kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefaren min hadde en Les Paul kopi som var nesten helt identisk med Gibsons, det var bare en ørliten forskjell pga. økonomiske årsaker. Jeg husker ikke helt. Skal spørre han når jeg kommer hjem.

Greco ;) (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.