Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste gitarist


Thomas

Anbefalte innlegg

hehe *kverulere-mode* B)

definer ferdigheter! gjelder det bare teknikk? jeg vil si at når man skal si om en person er god eller ikke spiller det ganske mye mer inn enn teknikk, jeg vil si allsidighet har like mye å si, og kvalitet over det man spiller, kvalitet scorer hammet ganske høyt på, og han klarer å gjenta seg selv uten å gjøre det plagsomt (syns jeg).

jeg vil si at teknikk er en ganske liten del av hvor god en gitarist er. (men dette er det jo også delte meninger om.)

Du har et poeng, men det finnes mye bedre eksempler enn Hammett når det er snakk om gitarister som ikke fokuserer mye på tekniske krumspring. Han er jo ikke særlig oppfinnsom, det går mest på slitne pentatoniske løp og diverse Satch-lignende tapping greier. Vibratoen hans er rett og slett dårlig, og når han skal spille fort så er det ofte veldig slørvete.

Skal man høre på en gitarist som kan kunsten å spille akkurat det som passer til låta, enten det er fort eller sakte, da vil jeg anbefale den nye UFO DVD'en med Vinnie Moore på gitar. Den gutten kan spille gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe *kverulere-mode* B)

definer ferdigheter! gjelder det bare teknikk? jeg vil si at når man skal si om en person er god eller ikke spiller det ganske mye mer inn enn teknikk, jeg vil si allsidighet har like mye å si, og kvalitet over det man spiller, kvalitet scorer hammet ganske høyt på, og han klarer å gjenta seg selv uten å gjøre det plagsomt (syns jeg).

jeg vil si at teknikk er en ganske liten del av hvor god en gitarist er. (men dette er det jo også delte meninger om.)

Du har et poeng, men det finnes mye bedre eksempler enn Hammett når det er snakk om gitarister som ikke fokuserer mye på tekniske krumspring. Han er jo ikke særlig oppfinnsom, det går mest på slitne pentatoniske løp og diverse Satch-lignende tapping greier. Vibratoen hans er rett og slett dårlig, og når han skal spille fort så er det ofte veldig slørvete.

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe *kverulere-mode* B)

definer ferdigheter! gjelder det bare teknikk? jeg vil si at når man skal si om en person er god eller ikke spiller det ganske mye mer inn enn teknikk, jeg vil si allsidighet har like mye å si, og kvalitet over det man spiller, kvalitet scorer hammet ganske høyt på, og han klarer å gjenta seg selv uten å gjøre det plagsomt (syns jeg).

jeg vil si at teknikk er en ganske liten del av hvor god en gitarist er. (men dette er det jo også delte meninger om.)

teknikk: nei

allsidighet: nei

kvalitet: nei

misfarging og belegg på tennene: nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig klar over at Hammett ikke kan måle seg med de virkelig gode hva

teknikk gjelder. Hele poenget mitt var at han for meg er en av de beste, ved at jeg liker musikken hans.

EDIT: Hvis det ikke skal være subjektivt i det hele tatt så må man diskvalifisere flere av forslagene her enn bare Hammett. For eksempel er vel ikke David Gilmour en veldig teknisk dyktig gitarist, men han lager nydelig musikk.

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig klar over at Hammett ikke kan måle seg med de virkelig gode hva

teknikk gjelder. Hele poenget mitt var at han for meg er en av de beste, ved at jeg liker musikken hans.

EDIT: Hvis det ikke skal være subjektivt i det hele tatt så må man diskvalifisere flere av forslagene her enn bare Hammett. For eksempel er vel ikke David Gilmour en veldig teknisk dyktig gitarist, men han lager nydelig musikk.

Nok en gang antar du at det er teknikk det går på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynte å tenke lit nå.... Å si at de som lager den beste musikken er den beste gitaristen.

men da mener dere jason becker er den beste gitaristen i dag? han spiller jo det ikke selv, men han som lager det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynte å tenke lit nå.... Å si at de som lager den beste musikken er den beste gitaristen.

men da mener dere jason becker er den beste gitaristen i dag? han spiller jo det ikke selv, men han som lager det....

Poenget er at musikk (og all kunst) er et autonomt uttrykk. Det går ikke an å argumentere saklig for at f. eks. en Wagner-opera er bedre enn f. eks. en Nirvana-låt. Det går absolutt an å argumentere for hvorvidt den éne er mer kompleks eller utfordrende enn den andre, men hvorvidt musikken er bra eller ei, er rett og slett ikke objektivt.

Det er derimot fullt mulig objektivt å konstatere at én gitarist er dyktigere på instrumentet enn en annen innenfor de samme parametre (dvs. at begge spiller gitar på samme måte, la oss for enkelhets skyld si på tradisjonelt vis, og kan dømmes etter de samme kriterier). Jeg mener ikke med dette å påstå at det går an å fastslå hvem som er dyktigst i verden, ei heller at det i praksis lar seg gjøre å 'regne ut' hvem som er dyktigst av to musikere av tilnærmet samme kaliber, f. eks. John McLaughlin og Pat Martino. Det jeg mener, er at f. eks. John McLaughlin unektelig er dyktigere på instrumentet enn f. eks. Kurt Cobain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig klar over at Hammett ikke kan måle seg med de virkelig gode hva

teknikk gjelder. Hele poenget mitt var at han for meg er en av de beste, ved at jeg liker musikken hans.

EDIT: Hvis det ikke skal være subjektivt i det hele tatt så må man diskvalifisere flere av forslagene her enn bare Hammett. For eksempel er vel ikke David Gilmour en veldig teknisk dyktig gitarist, men han lager nydelig musikk.

Nok en gang antar du at det er teknikk det går på...

Ja, jeg klarer ikke se for meg noen annen måte å utpeke en vinner på. Hvis en gitarist spiller en sang helt prikkfritt, så vil fortsatt graden av appell til publikum avhenge av deres syn på sangen som ble spilt. Og sangen har noen skrevet, uten at den som skrev den nødvendigvis kan spille den.

Nå går det rundt i hodet mitt, men jeg står fast ved det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.