Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

paf humbuckere


rickensnakker

Anbefalte innlegg

jeg er drittlei reissue greier nå, hvorfor ikke bare lage den sånn som de ble lagd før? bare se på ts9, hvorfor bruker dem ikke bare den samma chipen som i 808?

ta f.eks jcm 800 reissuen, den er ikke halvparten så god som den originale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe noens tolkning av PAF lyden, når du kan få "orginalen".

Gibson Burstbucker er det nærmeste du kommer PAF lyden, uten å skaffe en orntli' gamal en.

Hei Stargazer.

Der må jeg si meg temmelig uenig...

Jeg har en Gibson Les Paul '59 Historic Custom Authentic med såkalte Burstbuckere og de pickupene er overhodet ikke autentiske...

Det er lett for et firma som Gibson å hype dette, men om en tar en tur på www.lespaulforum.com, så ser du at det første folk gjør er å hyve ut burstbuckerne sine og setter inn f.eks Lindy Fralin's, Timbuckers eller Seymour Duncan Antiquitys.

Navnet PAF pickup er en forkortelse til noe så enkelt som "Patent Applied For".

Dette navnet ble brukt på de første pickupene Gibson lanserte i 1957 og er de "originale" Gibson pickup'ene.

Min opplevelse av Burstbuckers er at de låter veldig trange og umusikalske, mens f.eks Fralins låter bra i alle frekvenser og får fram egenskapene i treverket.

Disse låter også veldig klart på renlyd, noe som ikke er veldig vanlig på serieproduserte pickups!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fare for at jeg driter meg ut med dette spørsmålet, men jeg spør allikevel:)

Skulle man ikke tro at humbuckerne ble bedre etter ca. 50 år med utvikling? Slik er det jo med mange andre varer.

det er ikke det det er snakk om, det er lyden, ikke selve kvaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fare for at jeg driter meg ut med dette spørsmålet, men jeg spør allikevel:)

Skulle man ikke tro at humbuckerne ble bedre etter ca. 50 år med utvikling? Slik er det jo med mange andre varer.

Vanskelig å si hva som er "bedre" når det er snakk om ting som er så subjektive som instrumenter man skal skape kunst med... Rent teknisk er nok mulighetene i dag mye større for etterkomme de aller fleste ønskene dersom man bare vil bruke de nødvendige ressursene på det.

DiMarzio lager sikker fine PAFs de! Jeg har ikke hørt de så jeg skal ikke uttale meg om det, men om man synes Gibsons burstbuckere er de beste variantene av PAF så er det litt tett av andre å påstå at DiMarzios er "bedre"!

Hva de gamle humbuckerne angår så er det ikke sånn at alle de gamle er supre osv osv... På den tia ble ting laga for hånd og variasjonen kunne være stor mellom to av samme serie! Alt ettersom fyren som satt og vikla hadde det travelt med å komme seg hjem eller noe! Men mesteparten av de folka som satt og lagde de, HADDE PEIL! Når ting klaffa så klaffa de jævlig bra også... Det er som med sånne biler som er som kunstverk å regne! Gamle Rollser, Bentleyer, Aston martins osv... (Unnskyld at jeg bare nevner britiske biler! Liker ikke amerikanske!) De modellene som de fikk det til å klaffe med spiller det bare ingen rolle i sammenligninger om man med all verdens teknologi trimmer opp en Koenisegg eller hva som helst som kjører som en skalpell..

Put simply: rock isn't science! En kassegitar strengt talt alt man trenger! Hvis man har penger og vil gjenskape sekstitallet kommer man lengre med å skaffe seg orginalene, en å kjøpe Diezel amper og Black Machine gitarer.. For all del.. De er nok utrolige instrumenter dog..

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som er "bedre" når det er snakk om ting som er så subjektive som instrumenter man skal skape kunst med... Rent teknisk er nok mulighetene i dag mye større for etterkomme de aller fleste ønskene dersom man bare vil bruke de nødvendige ressursene på det.

DiMarzio lager sikker fine PAFs de! Jeg har ikke hørt de så jeg skal ikke uttale meg om det, men om man synes Gibsons burstbuckere er de beste variantene av PAF så er det litt tett av andre å påstå at DiMarzios er "bedre"!

Hva de gamle humbuckerne angår så er det ikke sånn at alle de gamle er supre osv osv... På den tia ble ting laga for hånd og variasjonen kunne være stor mellom to av samme serie! Alt ettersom fyren som satt og vikla hadde det travelt med å komme seg hjem eller noe! Men mesteparten av de folka som satt å lagde HADDE PEIL! Når ting klaffa så klaffa de jævlig bra også... Det er som med sånne biler som er som kunstverk å regne! Gamle Rollser, Bentleyer, Aston martins osv... (Unnskyld at jeg bare nevner britiske biler! Like ikke amerikanske!) De modellene som de fikk de til å klaffe med spiller det bare ingen rolle i sammenligninger om man med all verdens teknologi trimmer opp en Koenisegg eller hva som helst som kjører som en skalpell..

Put simply: rock isn't science! En kassegitar strengt talt alt man trenger! Hvis man har penger og vil gjenskape sekstitallet kommer man lengre med å skaffe seg orginalene, en å kjøpe Diezel amper og Black Machine gitarer.. For all del.. De er nok utrolige instrumenter dog..

Jeg må si meg helt enig med Terrafanatica og en må huske at 99% av alle pickup'er som blir produsert i dag er maskinlaget og ofte på billigst mulig måte.

Ta for eksempelvis et sett 'Boutique' pickuper som for eksempel Seymour Duncan Custom Shop eller Lindy Fralin og dere vil oppleve en milevis forskjell. Dette på grunn av at når det ble originalt produsert var det hndverk og som i de fleste andre tilfeller kan maskiner sjelden gjøre en like god jobb som et menneske som legger "sjela2 si i det... Det er også mye av grunnen til hypen på eks gamle Gibson og Fender gitarer.

Når en sier at ting er blitt bedre, så må jeg også si meg enig der ogå.

Produsentene har lært seg å skreddersy i mye større grad modeller som er rettet mot forbruker/instrument og hos mange gitarprodusenter så vikler de pickupene etter at de har hørt egenskapene i treverket på den spesielle gitaren. De har også lært seg å lage pickuper med langt høyere output for en tettere og "tyngre vreng" eller mer definert topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stargazer.

Der må jeg si meg temmelig uenig...

Jeg har en Gibson Les Paul '59 Historic Custom Authentic med såkalte Burstbuckere og de pickupene er overhodet ikke autentiske...

Det er lett for et firma som Gibson å hype dette, men om en tar en tur på www.lespaulforum.com, så ser du at det første folk gjør er å hyve ut burstbuckerne sine og setter inn f.eks Lindy Fralin's, Timbuckers eller Seymour Duncan Antiquitys.

Navnet PAF pickup er en forkortelse til noe så enkelt som "Patent Applied For".

Dette navnet ble brukt på de første pickupene Gibson lanserte i 1957 og er de "originale" Gibson pickup'ene.

Min opplevelse av Burstbuckers er at de låter veldig trange og umusikalske, mens f.eks Fralins låter bra i alle frekvenser og får fram egenskapene i treverket.

Disse låter også veldig klart på renlyd, noe som ikke er veldig vanlig på serieproduserte pickups!

Det er et problem med å definere den "originale" PAF lyden.

Som noen har sakt før så ble pickupene lagd for hånd den gangen.

alle pickuper som ble lagd den gangen og som i dag er blitt legender, inkludert PAF humbuckeren, ble til

nesten helt tilfeldig. Selv om de som lagde pickupene hadde peil, så hadde de ikke så stor snøring

på hvordan ditt og datt påvirket lyden, de måte prøve seg fram.

Så hva som er den autentiske PAF lyden er noe som kan debatteres.

men uansett, jeg er ingen pickup ekspert, så disse andre du nevnte kan hende er mer representativt for PAF lyden.

Men har du virkelig hørt en original PAF pickup, hvis vi ser bort fra plate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.