Web Analytics
Jump to content

Mexico strat

Thomas
 Share

Recommended Posts

Hvor ligger lyden til en mexico strat, en raffinert squier, eller en jalla-fender? Jeg vil absolutt ikke ha sånn pinglete kina-lyd, men en litt jalla-utgave av fender USA skal jeg klare. Vil egentlig ha omtrentlig sånn lyd som det er på den Hotel California saken Hallvard spilte inn, for de som har hørt den..

• Replies 42
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gå til www.harmony-central.com trykk på gitar, trykk på user rewievs, og les.. Jeg er ikke selv noe fender menneske, men jeg mener at MIM strat er nærmere MIA strat enn squier, men jeg er ikke sikker. For å få lik lyd som den sangen du nevnte må du også ha en forsterker som likner på den som ble brukt på inspillingen. Mange undervurderer hvor viktig forsterkeren er for lyden. Etter min mening ca 50% forsterker 20% effekter og 30% gitar.

Jeg har en Japse-start med Mexico-mikker, og den låter bra til fender å være:) Er du som meg, så kommer du til å skru å mekke på gitaren til den ikke ligner det ugjenkjennelige engang, og tilslutt så har du kanskje det du vil ha...dette med lyd er noe mange bruker år på å finne frem til og perfeksjonere. Personlig ville jeg gått for en gitar med humbuckere...TIPS: EMG selger plekterbrett til fender med to ferdig påmonterte EMG-81 til ca 2500, absolutt verdt å sjekke ut...

Etter min mening ca 50% forsterker 20% effekter og 30% gitar.

Min erfaring tilsier noe som dette:

Forsterker Forsterker 10% Gitar 40% og Spillestil 50%

Dette ekskluderer selvfølgelig Peavey transistor-Forsterker, som låter dårlig uansett....

Der må jeg si meg uenig. Forsterkeren har jo vanvittig mye å si på lyden,

Mer enn 10%!

Høres jo stoor forskjell hvis en fyr spiller på en sliten marshall kombo, og så spiller på en 5150 med kabinett f.eks.

Mexico stratene er ikke gærne. Prøv deg litt frem, og finn en som føles bra. om lyden ikke er 100% sånn du ønsker, går det jo an å bytte mikrofoner senere. Ta feks. en titt på Vedvik i Tønsberg, jeg var der i forrige uke.. prøvde en mexico strat der, den var veldig bra til prisen, (4500 tror jeg) fikk ikke prøvd den på forsterker, vel å merke...

Hva angår Hotel California gitar-lyden på det jeg spilte inn, så brukte jeg Line 6 guitar port... kjøpte den egentlig mest pga. alle lydfilene som ligger på GP online, men, hehe. brukte en slags Marshall imitasjon iallefall.. forsterker har mye å si ja! jeg sliter med en 15 w peavy forsterker, så kjøpte guitar porten sånn for å ikke dø av dårlig lyd før jeg får råd til en skikkelig forsterker.. Men cube'n din burde jo funke bra, har hørt det er bra clean lyd på den iallefall? og du er kanskje ikke metal-head nr 1.. hehe

-Hallvard

Høres jo stoor forskjell hvis en fyr spiller på en sliten marshall kombo, og så spiller på en 5150 med kabinett f.eks.

Klart det, men Spillestilen har absolutt mest å si på lyden.

Men nå er også dette et vanskelig tema, for spillestilen har en tendens til å forandre seg etter lyden...

Når jeg tenkte på forsterker, tenkte jeg forsterkere i samme klasse, men forskjellige merker.

Kort sagt: ALT innvirker på lyden, og man må bare prøve seg fram til man finner den man trives best med....

• 1 month later...

Mexico Stratene er helt OK.. men hvis du vil ha bedre pickuper (høyere output) og bytter, så vil forskjellen mellom den og en high-end være liten.

Sånn jeg ser det, så er det lyden du lager med fingrene dine som teller mest. Ikkesant, når du spiller elektrisk så har du en slags signal-rekke og alt i den rekka fra hvordan du spiller til hvordan det låter gjennom høyttalerne, er omtrent like viktig. En dyr/bra gitar låten dritt på en dårlig forsterker, en dårlig gitar låter også dritt på en bra forsterker, etc... alt teller like mye, det er min mening. Men.. det er hvordan du selv spiller som gjør forskjellen, det er du som styrer spakene på en måte.

Ville noen som Kurt Kobain låte FETT gjennom racket til John Petrucci?