Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fretless 6-strenger


elros

Anbefalte innlegg

Sist tirsdag kom postbudet og overrasket meg med en svær pakke som jeg ikke hadde regnet med å få så snart. Det var altså min nye Benavente Vortex seks-strenger fretless. :) Så, denne siste uken har jeg spilt masse bass. Tok noen bilder av den i dag, se nedenfor.

Her er noen tekniske spesifikasjoner:

  • Benavente Vortex modell
  • Seks strenger, fretless
  • 34" skala lengde
  • Limt hals (set-neck) av tre stykker lønn, med grafitt innlegg
  • Ibenholt stabilisert gripebrett, med bånd-markeringer
  • Black Limba (Korina) kropp med Amboyna Burl topp
  • Benavente pickups med Benavente 18 volt pre-amp som har 3-bånds tonekontroll
  • Intern Roland GK pickup med 13-pins tilkobling
  • Hipshot strengestol og stemmeskruer
  • Dunlop StrapLok

Så, etter noen timers spilling må jeg inrømme at det er et fantastisk instrument. Føles overraskende naturlig og behagelig å spille, låter kjempe-bra, og ser temmelig eksotisk ut.

Roland GK-pickup greiene bruker jeg sammen med en Roland GR-20 gitar-synth. Det opplegget fortjener nesten et eget avsnitt. Pickupen står montert helt nede ved strengestolen, og har en liten humbucker pickup for hver streng. Dette polyfoniske signalet blir sendt over en 13-pins kabel til GR-20 boksen, som oversetter signalet til MIDI data. Det digitale signalet styrer så en intern lyd-generator ikke ulik de som fins i keyboard-synther o.l. I praksis vil det si at jeg kan, ved å spille på bassen som normalt, produsere lyd som et piano, eller en saksofon, eller et orgel, eller trommer, eller munnspill, osb. Det er hauger og lass med lyder i den boksen, og i tillegg er det MIDI ut, så den kan styre alskens lyd moduler. Temmelig morsomt.

Nå har jeg per idag ikke anledning til å spille inn lydklipp, men det kommer vel når jeg får anledning til det.

Inntil den tid, kan jeg vise disse bildene:

0.jpg1.jpg4.jpg6.jpg7.jpg10.jpg11.jpg17.jpg19.jpg

Flere, større bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

De er helt slipet? eller hva det heter... roundwound... glatt :P

Flatwound... Roundwound er de "Vanlige"....

ja-ah.. fin bass(selv om den ser ut som den har blitt forbrent på kroppen, va ikke helt begeistret for den formen for "Treføring" :P) mange lapper stjal den fra deg?

Enten kan den være helt fretless, eller så e d juks! :P

Endret av HeavyBassDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, gratulerer!!! :)

Kjempeflott bass!

En helt ekstrem topp, den er nok litt spørsmål om smak og behag, men flott er den! Totalt sett er det noe av det peneste jeg har sett! Skikkelig boutiquebass! Eller "coffee table" som noen kaller det. :D

Liten tvil om at du har to av de desidert kuleste bassene på forumet! B)

Hvor bra tracker den MIDI-pickupen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam nam !!

Strengene så glatt ut :D

De er helt slipet? eller hva det heter... roundwound... glatt :P

Kan tenkte meg du er temmelig fornøyd nå ;)

Strengene er SIT Silencers. Det er en mellomting mellom flatwound og roundwound strenger. Bra for fretless. Men jeg tror jeg foretrekker Elixir - jeg brukte alltid Elixir Poly-Web strenger på den gamle fretless bassen min.

Og ja, jeg er temmelig fornøyd. :D Men de glemte faktisk å sette på piezo pickup. Det er jeg ikke fornøyd med. Men vi skal nok få ordnet det.

ja-ah.. fin bass(selv om den ser ut som den har blitt forbrent på kroppen, va ikke helt begeistret for den formen for "Treføring" :P) mange lapper stjal den fra deg?

Enten kan den være helt fretless, eller så e d juks! :P

Vel, bassen er ihvertfall lett gjenkjennelig. :P Litt vanskelig å si hvor mye den kostet, pga. varierende dollarkurs og at jeg betalte en del ved å bytte inn min gamle fretless. Men total prislapp var $3825 USD for bassen. :o

Helt fretless? Den er jo det. Linjer må jeg ha. Det ser kanskje finere ut uten, men for meg er de praktiske aspekt prioritert langt over de estetiske.

Wow, gratulerer!!! :)

Kjempeflott bass!

En helt ekstrem topp, den er nok litt spørsmål om smak og behag, men flott er den! Totalt sett er det noe av det peneste jeg har sett! Skikkelig boutiquebass! Eller "coffee table" som noen kaller det. :D

Liten tvil om at du har to av de desidert kuleste bassene på forumet! B)

Hvor bra tracker den MIDI-pickupen?

Takker.

Angående toppen: Egentlig bryr jeg meg ikke mye om hvordan ting ser ut, det er mye viktigere at ting fungerer bra. Men så tenkte jeg at når jeg først får en spesial laget bass, kan jeg vel like godt koste på den en spesiell topp. Og hva er vel mer spesielt enn denne Amboyna Burl toppen? Temmelig voldsomt, kanskje. Jeg kunne jo lett ha valgt en mer "normal" topp. Men hvorfor? Det er jo så mange slike allerede.

Se Benavente galleri her.

MIDI greiene er overraskende bra, må jeg si. Det går veldig glatt for det meste, men det blir gradvis en merkbar forsinkelse når man spiller dypere enn G på E-strengern.

Jeg skal lage noen lyd klipp når jeg får anledning.

Nok en gang, nydelig bass.

Her er litt miditøys med Al Caldwell.

Takker.

Den bassen som Al spiller der, er også en Benavente bass, og MIDI boksen han bruker er den som jeg har nå. Jeg kjøpte den sammen med bassen min, fra The Low End?. Fikk den billig, for den var demo brukt på NAMM. B)

Al har også noen solo album tilgjengelig på iTMS. Søk på Al Caldwell.

Endret av elros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Vel, omsider fikk de sendt meg piezo delene til strenge-stolen. Det tok bare seks måneder ekstra. :rolleyes: Jeg forstod at Chris Benavente ikke var fornøyd med lyden i den originale piezo stol design, så han utviklet en "ny og forbedret" versjon. Jeg har ikke hørt den originale versjonen, men den nye låter fint!

Her er et lite lydklipp. (nederst)

Greiene kom bare et par dager før jeg flyttet til Kristiansand, så jeg har bare installert dem og satt isammen en enkel FET buffer. Lyden er fin, men volumet er lavere enn på de magnetiske.

Tipper at jeg lager en ny pre-amp som kan gi litt spennings forsterkning.... senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.