Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags Les Paul skal jeg kjøpe?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Jeg spiller selv på en LP std 2005 mod, og jeg har også klart å skaffe meg en cusomshop LP 1954 black beauty (LP custom m/p-90). Når det gjelder byggekvalitet og "håndarbeid" står ikke standarden noe tilbake fra customshop'en. De er begge utrolig pene og godt bygget. Customshop'en er nok litt mer "historisk korrekt", men det er ikke alle som gidder å bry seg med dette :)

Siden du ønsker deg en slank hals kan jeg ikke skjønne annet en at en LP std m/60 hals er midt i blinken. En classic er stort sett samme gitaren, men uten flammetopp og med mye hottere pick'ups. Dersom du lever i metall-land bør du kanskje heller vurdere den, hvis ikke; gå for std!

Customshop-modellene i prisklassen 15-20.000 har som regel en feit hals, og ingen leveres med flammelønn, da må du opp på 1959/1960-modellen...men det blir fort 10.000.- ekstra bare for flammetoppen!

Toppene på standarden kan selvfølgelig variere noe, men de fleste er veldig fine! Den ser feit ut, låter fett, er stort sett av like høy kvalitet som customshop'ene og den er "relativt" rimelig. Det dukker stadig opp noen på MP sidene så være på vakt!

Syntes det blir feil å trashe standarden slik enkelte gjør...lurer på om de i det hele tatt har spilt på en :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke hvorfor folk bitcher over Gibson-gitarer. De har alltid vært kremen av gitarer gjennom tidene selvom det til tider finnes noen gitarer som er bedre (men sjeldent finere).

Sant

Gibson har stabilt gode varer og god support. Kjøp deg en standard du ;) Classicen er ikke fullt så bra.

Classicen er en bittelitt rimeligere utgave, men den har eksakt samme treverket og er mer sinna an standaren. Tror det er en 500T humbucker i bridge, og det er min personlige favoritt til å holde helvete. Nok til at jeg har pressa den inn i min eneste fender fordi den ikke var gibson nok :D Glimrende til litt mer heavy saker.

Mahogni....yergh.

Hvis du skal spille metal / stemme ned så anbefaler jeg at du skaffer deg noe annet enn mahogni. Ca den mest verdiløse tretypen til gitar.

Øøøøøh... Nei!?!! Altså, mye metall har en karakteristikk som gjør at lettere og knallharde treslag blir mer brukt, men mahogny med lokk i lønn er jo en kongebra combo for litt baktung chugga-chugg og massive toner med sustain fra helheim! Ikke like lange og skarpe hjørnetenner som kanskje Jackson, men desto større trykk i kjeven.. ;) Men uansett nok smakssak til at jeg skal være høflig nok til å la deg ha rett for de typene metall jeg regner med du snakker om :) Til den stoner og doom'en som jeg liker så godt så er mahogni midt i blinken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teken er at du ikke skal kjøpe deg en Les Paul..

Du skal skaffe deg en real amerikansk Fender Strat :D

Hahaahaha dummeste jeg noen gang har hørt!!!!!!!!!!!

Skal han lissom kjøpe en sliten, gubbete fender med pinglelyd fremfor kongen av gitarer, Les paul standard?

Håper det var en spøk :lol::lol::angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaahaha dummeste jeg noen gang har hørt!!!!!!!!!!!

Skal han lissom kjøpe en sliten, gubbete fender med pinglelyd fremfor kongen av gitarer, Les paul standard?

Håper det var en spøk :lol::lol::angry:

Det virker ikke som om du har prøvd så mange strater med det utsagnet der.

Det ikke så mange som ikke har strat som vet at det er masse kraftig trøkk i den for dem som veit åssen man skal få den ut. Men uansett så kommer nok dette an på smak, så du ville ikke kjøpt en strat uansett hva jeg sier.

Etter et halvt år med strat selv så foretrekker jeg nå singlecoils fremfor humbucker.

ps. ikke la alle disse særingene forandre meningen din.

hvis det er Gibson Les Paul du virkelig ønsker deg, så velg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mahogni....yergh.

Hvis du skal spille metal / stemme ned så anbefaler jeg at du skaffer deg noe annet enn mahogni. Ca den mest verdiløse tretypen til gitar.

Er du svimmel? Til svært lav stemming er det kanskje ikke det beste, med tanke på at det er såpass rikt på bass- og lav midtfrekvens, men å si at mahogni er 'den mest verdiløse tretypen til gitar', er idioti. Det finnes sikkert bedre, men det er og blir et uhyre resonant treverk, og en udødelig standard.

Kom og prøv Parkeren min, sier jeg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.