Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags Les Paul skal jeg kjøpe?


Bjarte

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

åhå? Sist jeg prøvde, så spilte tokai'en like bra som Les Paulen...

når det kommer til spillbarhet så burde du sjekke ut ESP eclipse serien..(ikke ltd) der har man igjenn en Les Paul "kopi" som dreper en gibson les paul, når det kommer til spillbarhet ol.

er ikke så kjent med denne "følelsen" du snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en LP studio, liker den veldig godt men det virker som du skal ha en litt dyrere gitar. Da må vel både standard og classic være gode alternativer. Begge får du med "tynn" hals.

Mange som sier Gibson er overpriset men personlig ville jeg mye heller hatt en overpriset Gibson fremfor en stygg japse gitar. Gibson er sexy! (også er det helt sjef lyd) B)

Endret av odd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan erfare har LP standard bare blitt bedre og bedre og bedre siden midten av nittitallet! De gitarene de lager nå er like gode som noengang, kanskje tilogmed bedre!! Gibson er finfine gitarer!! Om det er noe som kommer nært nok samme greia, så kan Guild være en idé å sjekke ut! Singlecut'ene deres får spesielt mye skryt for dritfet lyd..

Men jeg vil mene at så godt som alle de store merkene, lager i dag knall gitarer alle som en... Også Gibson.

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp en classic 1960.. Den har tynn hals, og micene som sitter i den orginalt er svært fete.. Jeg har hatt en i 12 år nå, og den har mer eller mindre blitt en kroppsdel. Finnes ikke makan til god gitar..

Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her nevner, Bjarte spør om råd til hva slags Les Paul han bør kjøpe. Greit at folk har sine subjektive ting angående hvilken gitar som er bygget best, men det er da aldeles ikke bare byggekvaliteten som man må tenke på når en kjøper en ny gitar.

Jeg har hatt en Suhr Classic strat og den er gitaren jeg har prøvet som har hatt best byggekvalitet/funksjonalitet. Men det var ikke en gitar for meg, og nå sitter jeg forstatt igjen med Les Paulen min(Og har lyst på enda en les paul)

Uansett merke og pris, så gjelder det å sjekke ut gitaren før du kjøper den. Hver enkelt gitar varierer veldig i kvalitet, finish, og "feel" selvom det står at det er identiske gitarer. (Husk dog på at gitarene kan være satt opp forskjellig)

Bjarte: Hvis du skal bruke mellom 15 og 20k på en les paul, ville jeg DEFINITIVT kikket på en brukt Custom Shop Historic Les Paul. Du får som regel en helt vanvittig bra gitar(sammenlignet med vanlig standard serien) Du får tak i goldtop serien(52-57) og 58 Plaintop til mellom 15 og 20k.

Sjekk på musikkweb. Jeg vet at Vintagegitar selger en 1957type goldtop til 16500, og dette burde være en god gitar. Jeg så også en Les Paul Black Beauty som skulle selges nå.

Så dyre gitarer er som regel kjøpt av sammlere, proffe gitarister, eldre karer osv, så de er som regel veldig godt behandlet. Ofte i bedre stand enn dem man finner i butikken! Og skulle det skjære seg en gang, og du har tatt godt hånd om gitaren, så kan du mest sannsynlig selge den uten tap.

Halsene 50-talls les paulene fra historic serien varierer fra helt allminelig runde les paul halser, til mer kraftige feite halser, så hvis du må ha en skikkelig tynn hals så er kanskje ikke det tingen. 60-modellene er som regel en god del dyrere, da de har flammelønntopp osv.

Sjekk også ut brukte Les Paul Standarder og Classic gitarer, Jeg fant nettopp en Les Paul Classic brukt for 13000 som var klin strøken, og låt og spillte VELDIG bra....*sikkle* ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa, en Standard er absolutt å anbefale. Feit lyd. Bedre mikker en classicen.

Som sagt sjekk ut dritfetegitarer hvis du er hypp på å ikke bli svindla, gibson er overprisa. Ellers er det mange gode kopier som jay turser, tokai, og greco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk bitcher over Gibson-gitarer. De har alltid vært kremen av gitarer gjennom tidene selvom det til tider finnes noen gitarer som er bedre (men sjeldent finere). Gibson har stabilt gode varer og god support. Kjøp deg en standard du ;) Classicen er ikke fullt så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Gibson LP standard cherry sunburst 2001. Er absolutt fornøyd. Classicen er også et godt alternativ, men husk at denne har litt hottere pickuper. Personlig mener jeg at standarden er mere allsidig. Husk også at LP standard fikk nye pickuper på 2002 modellene. Presonlig synes jeg at de tidligere pickupene låter bedre. En annen ting som har blitt nevnt tidligere her i tråden er at det ikke er uvanlig med halsbrudd på LP. Dette var mine meninger. Ut i fra dine specs virker det som om du er interessert i en gitar lik min, og etter MIN mening er dette et godt valg. Prøv noen. Skal være den første til å innrømme at en strat er en mere allsidig gitar, men hvis man vil ha en LP så vil man ha en LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.