Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til forsterker


soldeide

Anbefalte innlegg

Her kommer enda en forsterkertråd. Jeg skal ha meg ny forsterker og snuser litt på markedet. Jeg skal ha rør, men med frue og barn i huset er det greit med en amp som ikke løfter taket. Tenker litt på å gå for en rackløsning med 20/20 marshall sluttrinn, 2 * 12 marshall kabinett. Til preamp lurer jeg litt på Marshall JMP1 med en g-major i loop. Har en PODxt som jeg også tenker å bruke i loop her. Tenker mest på rack pga fleksibilitet. Vet det er litt delte meninger rundt JMP-1, hvorfor?? Mesa har jo en del preamper de også. Hvilke av disse bør jeg eventuelt kikke på? Spiller på en Gibson LP standard. Stilen er litt allsidig rock. Ikke noe dødsmetall her. Trenger noen innvendinger her. Er oppsettet jeg tenker på greit? Bør jeg vurdere en en combo kanskje? Blir jo litt mindre fleksibelt da. Husk at jeg ønsker bra lyd uten sinnsykt volum. Håper jeg kan få noen konstruktive svar her. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er kanskje ikke det, men det er derfor jeg tenker på marshall el84 20/20 sluttrinn. Dette skal etter hva jeg hører låte meget bra også på lavere volum. Skjønner imidlertid hva du mener, men jeg må ha mulighet for å kunne guffe litt på også. Det hender jo at mor og barn er ute av huset også. Men ok, har hørt mye bra om marshall dsl 401, peavey classic 30 og vox ac 30 som små comboer med rør, men jeg har litt lyst på fleksibiliteten jeg får i et rack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og se på en sånn en

THD bivalve

p.g.a. den innebyged hotplaten kan du få kjempe bra lyd på lavt volum.

Det er ikke det eneste, Den har auto bias, sånn at du kan eksperimentere med forskjelige rør.

Koster ikke så alt for mye heller, når man setter kvaliteten og den utrolige funksjonaliteten til grunn.

Tror dette blir litt i overkant. Som et alternativ til hotplate og marshall powerbrake o.l. har jeg sett en slags volumkontroll til å sette i effektloop som koster en brøkdel av de ovennevnte. Noen som har erfaringer med dette? Forringer den lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 watt er ikke veldig mye, og selvom du vil ha bra volum så bare ta med i beregningen at clean headroom kan være kjekt dersom du har en god vrenglyd fra preamp eller pedal som du ikke vil skal farges for mye av effektrør i breakup. 1936 og 1922 har relativt tungdrevne Celestion G75T eller hva de nå heter, som i bandsammenheng kan på effekttrinner til å bryte opp. Jeg sier ikke 20/20 er en dårlig idé!! For all del!! Om det ikke var fordi jeg er en jålebukk som vil ha noe stort og kult, så elsker jeg EL84 fordi de er så sabla krispe!!

Men jeg spilte før med noen jazz-bop tullinger og da brukte jeg en Laney VC30. Kremforsterker som jeg angrer bittert på at jeg kvitta meg med! Men eneste problemet var at når trommisen drev hardt på og jeg måtte tilbake for å skru opp ampen for å henge med, så fikk jeg mer breakup når jeg egentlig ville ha clean..

Men det kommer helt an på hva du skal bruke den til! Tenkte jeg bare skulle komme med en liten tanke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JMP1 og rack er absolutt å anbefale. AKkurat nå plugger jeg den i ENGL Fireball'en min, og de spiller jo ballebra på lavt volum. JMP-1 pleier å gå rimelig billig, man kan få flere fine sluttrinn relativt billig også. Så totalt sett kan du få en utrolig allsidig og brukervennlig rigg som låter jævla bra for en fin penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.