Web Analytics
Jump to content

Trommemikking


Kewk
 Share

Recommended Posts

For å få best mulig trommelyd, kommer det helt ann på hvilke mikker du bruker eller hvordan du bruker dem?

Er det noen som har noen gode råd for å få go trommelyd?

Helst på tammene

Utstyret vi bruker er:

M-audio firewire 410 lydkort

Soundcraft E12 mikser

Art tube MP studio V3

og fullt mikrofon sett til trommer

Link to comment
Share on other sites

Kanskje bra stemte trommer også? :lol:

Kommer ikke mye langt med verdens beste studio utstyr og et trommesett som ikke er stemt. Jeg har funnet ut at mye ligger der, det er rett og slett mange som ikke får god lyd fordi trommene låter teit i forhold til resten av lydbildet.

Men jeg vet jo ikke hvordan deres trommer er stemt da! Så jeg bare slenger ut et forslag =)

Link to comment
Share on other sites

Akustikken i rommet er svært viktig for å få god trommelyd. Lydlæreren min fra Stargate har hatt med seg noen trommeopptak her, og der er overhead-sporene det viktigste, og skarp og basstromme skrus opp til de får litt mer trøkk (og mulighet for å legge på klang)

Link to comment
Share on other sites

To inputs er lite. Et reodor-felgen-tips er å benytte ennå en laptop (eller en md-spiller). Ta opp skarptromme og basstromme på det innebygde lydkortet. Du trenger kun signalet om når trommene spilles. Disse to opptakene legges sammen til 4 spor. Deretter sampler du basstromme og skarptromme med en trigger (aptrigga, drumagog e.l.). Da får du fet trommelyd (har gjort dette flere ganger).

M-audio vil fungere bra til overheader.

Her er det brukt to bra overhead-mic'er og to dårlige til bass og skarptromme som er samplet:

http://snotpope.com/downloads/TheProstitutes_05_Adore.mp3

(Et skranglete køntriband jeg spiller i)

Men som nevnt, et bra trommesett som er bra stemt er viktig, for ikke å snakke om at trommisen vet å få god lyd ut av slagverket.

Link to comment
Share on other sites

Eller, hvis du vil gjøre det enkelt, så kan du bruke mikseren og koble alle mikkene til mikseren og deretter fra mikseren til lydkort. Det som er viktig da er at du panorerer venstre overhead-mik 100 % til venstre og høyre 100 % til høyre. Så panorerer du resten av trommene etter hvor de er plassert i trommesettet. Men da må du skru lyden først og bruke tid på å mikse trommene før du spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Det forutsetter igjen at han en bra mikser. Det anbefales sterkest å spille inn individuelle spor. Sliter sterkt hvis han skal få god lyd med tanke på klang og kompressor hvis han må anskaffe en mikser med mange sends og busser. Jeg brukte engang en M-audio Firewire og en M-audio USB og, hver på to spor + lydkort. Slet drøyt med latency, men det var bare å slå av monitoring på pcen og spille etter cd med headphones. Da endte jeg opp med 5 spor, noe som er svært kurant ved innspilling av et lite sett.

Gjorde en studioinnspilling på lørdag med to overheads og basstromme+skarpmikk. Ble utrolig bra faktisk, skal se om jeg kan få slengt opp en liten sample.

Edited by BlueGrot
Link to comment
Share on other sites

http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=2ALYGJE...PD24O3K7PR0LE8G

Spilt inn med meg som tekniker på lørdag (M4A-fil, sitter på mac, vet ikke om winamp tar denne, iTunes gjør iallefall)

2 AKG 451 som overheads, SM57 på skarpen, AKG D112 på basstromme.

Yamaha-trommesett, tammene er stemt ned til det såvidt henger på, så er det stemt unisont opp en hel omdreining med stemmenøkkel, og deretter er bunnskinnet strammet en kvart omdreining lysere enn slagskinnet. Basstrommen har frontskinnet fjernet, og skinnet stemt dypt ned. Høyre gitar er en Matchless, mikket med AKG414, og venstre gitar er en liten marshall-amp mikket med Shure Beta57. Bass er DI + gammel ampeg-amp mikket med M88N. Hele kompet er tatt live, og vokalen er dubbet over med en Shure KSM27 stormembranmikk. Gitarleaden i brekket er også dubbet over, på nevnte marshall-amp med beta57 og wah-pedal.

Basstrommen har et lite løft rundt 50-60 hz, og en romklang med Low Pass Filter på 200hz og lavt mix-prosent for litt mer skyv. Ellers er det kuttet litt mellomtone rundt 600hz i overheadmikkene, og gitt på rundt 10 khz i skarptrommen. Er forsåvidt ganske fornøyd med lyden, bandet heter Erotic Jesus og spiller på 3B i Trondheim Onsd. 8. Feb. hvor jeg får min ilddåp som livelydmann (hvis en ikke tenker juleballet til Kjemi-linja på NTNU på Bybroen)

Link to comment
Share on other sites

Veldig fin miks!

(Tøff låt var det og)

Detaljer jeg vil jobbet videre med er å fått bort siste rest av demo-soundet, samt en lyd som vil kle musikken litt mer:

- Trommen er litt for høye.

- La overheadene dominere litt mer (lavere skarp og basstromme).

- Legg kompressor på hele trommemiksen, gjerne en som farger lyden litt.

- Skarptromma... Her høres 57-lyden litt godt. Savner den siste toppen. Ville ha prøvd å blandet lyden med et sample (benytt aptrigga el, sjekk google). Alternativt et godt løft rundt ca 16 kHz med en bra EQ (URS er veldig bra!). En litt høyfrekvent reverbhale ville også ha luftet litt.

- Lavere vokal i versene. Litt mer rør-lyd i vokalen. Finn en eller annen tube/warmth plugin. Voxengo Voxformer er veldig bra.

- Mulig jeg har litt dårlig lytting, men er bassen litt lav?

- Litt mer farge i mastringen. Miksen er litt glissen, kunne ha vært skviset og komprimert mye mer. T-Racks er bra til dette.

Dette er en kort liste til meg å være, likte lyden veldig godt.

Per-Otto

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene! Skal få gitt det en revidering, tromme, vokal og bassvolum har jeg allerede notert meg.

Hva er anbefalt kompressorsetting på hele trommesettet, iom at du sier at det bør farge lyden? Jeg tenker at det kunne passet med f.eks 1.5:1 ratio, 50 ms attack og 500 ms release, og at kompressoren tar i -3dB på det meste?

Link to comment
Share on other sites

For å få farge så må du ha en kompressor som farger (en som ikke er transparent). Waves Renaissance Compressor eller Voxengo Crunchessor er begge fin på trommer.

Du må nok ta i litt mer enn som så. Prøv ca:

- 10 ms attack

- 25-50 ms release

- 3:1 ratio

Skru deretter ned threshold helt til at hihater og symbaler begynner å få en skingre-lyd (blir stygge), skru deretter litt tilbake.

Trommene begynner å pumpe og pulsere så skrur du ned release. Hvis det blir litt slapt så øker du attack, men kort attac gir tette trommer.

Link to comment
Share on other sites

To inputs er lite. Et reodor-felgen-tips er å benytte ennå en laptop (eller en md-spiller). Ta opp skarptromme og basstromme på det innebygde lydkortet. Du trenger kun signalet om når trommene spilles. Disse to opptakene legges sammen til 4 spor. Deretter sampler du basstromme og skarptromme med en trigger (aptrigga, drumagog e.l.). Da får du fet trommelyd (har gjort dette flere ganger).

M-audio vil fungere bra til overheader.

Her er det brukt to bra overhead-mic'er og to dårlige til bass og skarptromme som er samplet:

http://snotpope.com/downloads/TheProstitutes_05_Adore.mp3

(Et skranglete køntriband jeg spiller i)

Men som nevnt, et bra trommesett som er bra stemt er viktig, for ikke å snakke om at trommisen vet å få god lyd ut av slagverket.

Hvorfor ikke bare droppe opptakene på skarp og basstromme da? Når man spiller inn overhead så hører man jo alle de andre trommene også.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare droppe opptakene på skarp og basstromme da? Når man spiller inn overhead så hører man jo alle de andre trommene også.

for og kunne mikse skarp og dus seperat i forhold til alt annet ? .. for og få mer, mindre, trøkk, klang, etc..

Hvorfor ikke bare bruke 1 mic på hele bandet...

Link to comment
Share on other sites

for og kunne mikse skarp og dus seperat i forhold til alt annet ? .. for og få mer, mindre, trøkk, klang, etc..

Hvorfor ikke bare bruke 1 mic på hele bandet...

Hvis du leser innlegget til perottol, som jeg faktisk quotet, så så du at det ikke var det jeg mente... Jeg er ikke korka dum heller... Jeg mente i forhold til når man bare skal bruke basstrommelyden og skarptrommelyden til å trigge andre lyder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.