Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp


Vannflaske

Anbefalte innlegg

Hei !

Lurer på om noen kunne ha gitt meg noe tips til et gitarkjøp ?

Driver å finner "drømme gitaren," vist jeg kan forklare det slik, hehe.

hva er lurt å se etter ? Rett og slett hvordan skal jeg klare å finne rett gitar ?

Har spilt til samme ca 6 år, så det er vel på tide å få seg noe bedre enn en epiphone sg, selv om at jeg

synes den og er en god gitar.

Håper noen forstår spørsmålet mitt og gidder å hjelpe... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på, fordi det skal være drømmegitaren din og ingen andre sin B)

Men jeg kan jo alltids gi noen anbefalninger. Kjøper du de dyreste Ibanez RG (3120 er jo klassiker og kanon) får du tonnevis med gitar for penga. Det passer deg bra hvis du spiller gitarbasert rock med behov for Floyd Rose.

En Gibson USA (Les Paul f.eks) er heller ikke å forakte, deilig å spille på og masse god lyd. Ulempen synes jeg er at den er noe tung og ikke alle liker rytmelyden i pickupene som vanligvis følger med.

En kanon gitar som også funker til gitarrock men som ikke har Floyd Rose, er Van Halen's signaturmodeller hos Peavey. Masser av baller og god å spille på.

Sjøl kjører jeg en custombygd Parker for tida. De er grisedyre, men du får det du betaler for. Veier ikke mer enn 2 kg og i tillegg til slim (!) hals og et meget spesielt gripebrett (mye "glattere" enn vanlig - glassfiberaktig og meget behagelig å spille på) er det to pickup-systemer. Et "vanlig" og et piezo system. Mange liker ikke clean lyden du får ut av piezo pickupene, personlig synes jeg det låter fantastisk om en mikser dem sammen med de vanlige pickupene. Litt chorus og compressor da, og du er klar for å spille i mezzoforte, chicago eller et annet slickt funkband på 80-tallet.

Vet ikke om det gjorde deg klokere? Et generelt tips er jo å sjekke ut alt hele tiden... Du blir gal i hodet av det, men litt deilig også å ha oversikt da. Prøveprøveprøveprøve nye gitarer hele tiden.... Hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 tips:

1. Budsjett. Hvor mye penger har du?

2. Prøv alt av gitarer innenfor dette budsjettet og ikke la deg lure til å måtte bruke alle pengene.

Da jeg var 20 år og skulle kjøpe meg en ny gitar for første gang hadde jeg omtrent seks lapper å bruke, men endte opp med en Ibanez RG 550, som den gangen kostet litt under fem tusen kroner. Nå hadde jeg den fordelen at jeg bodde i Oslo og kunne bruke en hel uke på å prøve alle gitarene som fantes i alle butikkene. Den muligheten er det jo mange som ikke har, og da blir det straks vanskeligere å handle instrument. Men man dør jo ikke om man ikke får drømmegitaren med det samme, man kan vente til man får en anledning til å gå i butikker og prøve eller man kan spørre om man kan prøve andre sine gitarer. Bedre råd tror jeg ikke jeg kan gi. Lykke til!

:) Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å ikke kun høre på hva andre sier, selv om man kan få masse gode råd og tips.

Mye avhenger av hvor mye penger du skal bruke. For meg har det iallefall gått hånd i hånd. Da jeg var mindre og ikke hadde like mye peiling, samt like mye penger, hørte jeg alltid på hva "ekspertene" syntes var mest for pengene.

Nå når jeg fort bruker en stor del av mitt årsbudskjett hver gang jeg handler noe, er det viktigere at jeg liker det jeg får, enn at andre gjør det. Kanskje man kan få mere gitar for pengene i noens øyne, men hva har det å si? Du betaler gjerne for å bli fornøyd, og det blir du lettest om du plukker opp så mye info du kan, og til slutt lar lysten bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når du skal kjøpe gitar er å prøve selv.

Men vis jeg skal foreslå noe, så kan jeg vise til denne.

link

American Deluxe HSS Strat, veldig fin gitar til rundt 12 - 13 000 kr.

ettersom du sier du spiller litt metal, så kan det lønne seg å ta en med humbucker

.

Endret av Stargazer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.