Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Donna lee


Jingles

Anbefalte innlegg

Altså, jeg skal da lære meg Donna Lee på gitar. Har egentlig lært meg den nå, da.. ikke i vanlig tempo enda (240 Bpm) men kan den flytende i 160 bpm, og da kan det jo bare gå en vei ;)

Det jeg har lært meg nå, er jo da Introen av sangen fram til første solo. Jeg har planer om å spille denne låta på en opptaksprøve, da og da skal man jo hive inn egne soloer og slik, vil jeg tro.

Jeg har enda ikke sett så mye på akkordene i sangen, men er det ikke de samme akkordene som går igjen unner solopartiene også?

husker de ikke helt men lurer på om det er Abmaj7 - F7 - Bb7 - Bbm7 - Eb7 ellerno, er ikke helt sikker.

Hvertfall, om noen har noen erfaringer med låta, hadde jeg satt pris på noen tips. Hvis noen vet om noen kule soloelementer jeg kunne spilt også er det også bare til hjelp! :)

forresten, det er leeeenge til opptaksprøven, men jeg vil bare vite at jeg har mulighet for å klare det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke sett så mye på akkordene i sangen, men er det ikke de samme akkordene som går igjen unner solopartiene også?

husker de ikke helt men lurer på om det er Abmaj7 - F7 - Bb7 - Bbm7 - Eb7 ellerno, er ikke helt sikker.

Hvertfall, om noen har noen erfaringer med låta, hadde jeg satt pris på noen tips. Hvis noen vet om noen kule soloelementer jeg kunne spilt også er det også bare til hjelp! :)

Det er samme akkorder hele tiden, du har starten av akkordskjemaet rett. Søk på nettet om du kan finne hele. Funker ikke det, så kan jeg skrive det.

Har du Parker-versjonen? Det er nemlig første-pri, i mitt verdensbilde. Ellers, ha en passende mengde blues, der dette går an uten at det låter helt ikke-diatonisk og rart, bruk kromatikk, og arpeggioer. På sånn som Bb7, tenk F melodisk moll, heller enn Bb miksolydisk. På dominanter, lær deg å bruke melodisk moll et halvt tonetrinn fra grunntonen (altså til dominanten, her for eks E melodisk over Eb7). Når jeg sier melodisk moll, så har ikke det noe med å spille skalaen, men om en teoretisk modell -- det låter gjerne best (i mine øyne) dersom du tar utgangspunkt i'formen' på en alterert akkord. Dim-skalaen er viktig å kunne til denne låten, både over dim-akkordene, samt dominantene.

Ellers, når det gjelder låter som dette, så tenker jeg veldig på fraseringen til Ulf Wakenius og Bireli Lagrene som forbilder, så det kan være lurt å lytte til dem, og kanskje rappe noen idéer?

Tenk for øvrig om du vil svinge låten, eller spille den streit og fortest mulig. Det er på mange måter mye vanskeligere, og tøffere å svinge den. Lytt til Charlie Christian eller Hampton Hawes for å få feelingen på det å svinge, selv om deres feel selvsagt ikke er den eneste rette.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk wind=)

Det skal spilles med husband, så det er nok ikke rom for å gjøre så mye med feelen på låta. Det eneste er at jeg kan trikse litt med soloene.

Jeg har planer om å dra inn noe kromatikk her og der, ja.

Interresante idèer du har. Det skal prøves :)

takk igjen, var dette jeg var på jakt etter!

men hvis det er flere som har innspill, er det bare å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkordprogresjon tror jeg er noe sånt som:

Ab|F7|Bb7|Bb7|

|Bbm7|Eb7|Ab|Ebm7-D7|

|Db|Dbm7|Ab|F7|

|Bb7|Bb7|Bbm7|Eb7|

|Ab|f7|Bb7|Bb7|

|c7|c7|Fm|C7(#9)|

|Fm|C7|Fm|Abdim|

|Ab-F7|Bbm7-Eb7|Ab|Bbm7-Eb7|

Der hver "|" symboliserer en taktstrek.

Litt rotete kanskje, men det får du bare leve med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skal da lære meg Donna Lee på gitar. Har egentlig lært meg den nå, da.. ikke i vanlig tempo enda (240 Bpm) men kan den flytende i 160 bpm, og da kan det jo bare gå en vei ;)

Det jeg har lært meg nå, er jo da Introen av sangen fram til første solo. Jeg har planer om å spille denne låta på en opptaksprøve, da og da skal man jo hive inn egne soloer og slik, vil jeg tro.

Jeg har enda ikke sett så mye på akkordene i sangen, men er det ikke de samme akkordene som går igjen unner solopartiene også?

husker de ikke helt men lurer på om det er Abmaj7 - F7 - Bb7 - Bbm7 - Eb7 ellerno, er ikke helt sikker.

Hvertfall, om noen har noen erfaringer med låta, hadde jeg satt pris på noen tips. Hvis noen vet om noen kule soloelementer jeg kunne spilt også er det også bare til hjelp! :)

forresten, det er leeeenge til opptaksprøven, men jeg vil bare vite at jeg har mulighet for å klare det ;)

er vel kanskje en litt vanskelig standard å jobbe med. Uansett, innen jazz er det ikke vanlig å fremføre andres soloer. Du spiller melodi, etterfulgt av solo, også melodi igjen. Typisk bebop oppbygning er, melodi, solistrekke, bass-solo, trommesolo, melodi.

Men for all del, det er lurt å lære seg andres soloer. Det er jo den vanligste måten å jobbe på innen jazz. Noter gjerne ned og studér hva de gjør. Både rytmisk og harmonisk. Men til syvende sist vil den største utfordringen din være å få det til å svinge.

BTW, skaff deg backing.

Peace.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er planen min:

Å lære meg melodien i introen før soloene og avslutte med melodien igjen. På låtvalget står det at husbandet komper, og på låta står det Charlie parker/Standard! så da regner jeg med det er den som er vanlig på nesten 3 minutter lang ellerno.

Soloene lager jeg selv :) har skaffet meg noe greie backinger fra 120 - 240 Bpm. Utrolig greit, bortsett fra at akkordene ikke stod på taben!=P

men nå er det problemet også fixa. Nå gjelder det bare å slippe kreativiteten løs og begynne å lage en solo til dette her. Og den tror jeg jeg kommer til å jobbe mye med, og det var derfor jeg trengte idèer :)

så hvis noen flere har innspill, tar jeg gjerne imot =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er planen min:

Å lære meg melodien i introen før soloene og avslutte med melodien igjen. På låtvalget står det at husbandet komper, og på låta står det Charlie parker/Standard! så da regner jeg med det er den som er vanlig på nesten 3 minutter lang ellerno.

Soloene lager jeg selv :) har skaffet meg noe greie backinger fra 120 - 240 Bpm. Utrolig greit, bortsett fra at akkordene ikke stod på taben!=P

men nå er det problemet også fixa. Nå gjelder det bare å slippe kreativiteten løs og begynne å lage en solo til dette her. Og den tror jeg jeg kommer til å jobbe mye med, og det var derfor jeg trengte idèer :)

så hvis noen flere har innspill, tar jeg gjerne imot =)

du må jo improvisere soloen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo improvisere soloen da :)

Å improvisere over donna lee, vil garantert ikke vise meg fra min beste side. Jeg må øve inn noen linjer, så får vi se hvordan det går! Har heldigvis fortsatt god tid, men å improvisere på en opptaksprøve høres sykt ut.

Er det vanlig forresten?=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går videre, vil du garantert bli testa i improvisering uansett.

Det er imidlertid en kjempegod ide å "øve inn" en del linjer. Det er et flott utgangspunkt - og de fleste gjør det. For: De linjene og licksa du øver inn på donna lee, kan selvsagt også brukes på mange andre standardlåter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går videre, vil du garantert bli testa i improvisering uansett.

Det er imidlertid en kjempegod ide å "øve inn" en del linjer. Det er et flott utgangspunkt - og de fleste gjør det. For: De linjene og licksa du øver inn på donna lee, kan selvsagt også brukes på mange andre standardlåter...

Ja, var det jeg tenkte. Siden det fortsatt er veldig god tid, og siden jeg øver improvisasjon veldig mye, er det nok sjangse for at det blir litt improv der =)

Høres skummelt ut å komme med blanke ark liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Improvisasjon er stort sett det å organisere idéer man kan fra før. Hør nøye etter på John Coltrane's Giant Steps. Du finner mange, mange, mange likheter i orginalen og i det alternative opptaket. Også på hver runde over akkordene.

Generelt sett så blir det mer innøvde licks og mønstre når tempoet er høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Improvisasjon er stort sett det å organisere idéer man kan fra før. Hør nøye etter på John Coltrane's Giant Steps. Du finner mange, mange, mange likheter i orginalen og i det alternative opptaket. Også på hver runde over akkordene.

Generelt sett så blir det mer innøvde licks og mønstre når tempoet er høyt.

innøvd og innøvd. han har nok ikke satt seg ned og komponert de tingene som gjentas (som regel også veldig variert fra gang til gang) note for note. Det er nok noen vaner, eller "uvaner" om du vil, som for han føles naturlig å gjøre.

Jingles: ja du kan øve noen linjer, og det vil hjelpe deg. Men i bunn grunn er improviasjonen, det å skape noe i øyeblikket, den aller viktigste faktoren i jazz. Det å kaste seg ut i det er helt vanlig. Men med nok øving blir det forhåpentligvis ikke så skummelt. Jeg er 99% sikker på at alle soloene på diverse opptak av donna lee er improvisert.

Og derfor synes jeg at donna lee er en litt vanskelig låt å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler å ta noe lettere å begynne med, spiller helst ikke jazz med en innøvd solo. er ikke noen kjempejazzist, men det jeg av og til har gjort (til dels for å skjule akkurat det) er å spille inn et par-tre takes med ren improvisasjon, for så å plukke ut det som er kult og fjerner det som fungerer dårligere. dersom du skal øve inn en solo kan det kansje være en idé å gjøre noe sånt, for så å lære seg det ferdige produktet, altså øve inn presist det du har improvisert tidligere. du vil jo også få mer konkrete idéer og linjer du kan bruke i improvisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også og spiller litt på den om dagen.. Men sliter litt. Bopimprovisasjon er jo ikke akkurat det letteste. Er det tilfeldigvis konsen i Kristiansand du skal prøvespille på?

Og kunne du sendt meg backingtracket ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.