Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Instrumentkabel med vinkel til gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

Instrumentkabelen til gitaren min har en vinkel i den ene enden. Er det noe regel for hvor denne skal stå? I instrumentet eller i forsterkeren? Jeg har hatt denne i gitaren, og mener det ble noe rart med lyden da jeg en gang prøvde andre veien? Kan selve instrumentkabelen ha noe å si for lydgjengivelsen?

Ja ja, jeg vet jeg er en supermega uvitende nybegynner :unsure:

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentkabelen til gitaren min har en vinkel i den ene enden. Er det noe regel for hvor denne skal stå?

Nei, og forskjellen i lydkvalitet vil du sannsynligvis ikke høre heller (hvorvidt det er noen strides de lærde om). Bruk kabelen på den måten som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har den vinkla i gitaren, lettest sånn. ellers merker ikke jeg forskjell etter hvilken vei jeg har kabelen min, men det kan være stor forskjell mellom kabler..

Hva slags kabel har du da? Og funker den bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadd en sånn Fender-spinoff? Da tror jeg du gjør det lurest i å ha den rette enden av kabelen i gitaren din, siden det "søkket" hvor kontakten er, faktisk er designet for rette kabler :P Men det skal egentlig ikke spille noen rolle i det hele tatt hvor og hvordan du plugger kabelen i...

Kan jo hende du har en litt lite solid kabel som har fått en svikt inni, som kan føre til at når du bøyer den i enkelte retninger så mister den helt eller delvias kontakten.

Du sende en mail eller ringe til Riff.no, KickMusic.no eller Sound.no og høre hva slags kabler de har som kan hjelpe deg på området. Siden kabler ikke koster så forferdelig mye så kan gjerne ta deg råd til en som også skal vare ei stund. Godlyd.no er en nettbutikk som går for dyre høykvalitetsprodukter og merker som så til ingen andre fører, så de har sikkert god peiling på gode kabler! Send de en mail om du syns det er en mulighet å bruke noen ekstra hundrelapper på en kabel som varer lenge, og som har lydkvaliteten i behold når du en dag kjøper deg en håndbygd Bad Cat til 50 000,- og en Roukangas, Suhr eller Tyler til enda mer! ;)

Planet Waves er forøvrig et merke som jeg stoler på når det kommer til kabler! De har utmerket seg som robuste og pålitelige, og har noe i alle prisklasser. Såvidt jeg vet finner du de på de aller fleste sjappene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadd en sånn Fender-spinoff? Da tror jeg du gjør det lurest i å ha den rette enden av kabelen i gitaren din, siden det "søkket" hvor kontakten er, faktisk er designet for rette ......

Det var det jeg tenkte jeg også. At det var mest naturlig at den rette var i gitaren. Men så syntes jeg vel lyden hørtes best ut andre veien første gang jeg testa. Men nå kan det jo være at det er forsterkeren som er det største problemet, og ikke kabelen. Så jeg får se an hvordan kabelen funker med microcuben når den kommer først.

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte jeg også. At det var mest naturlig at den rette var i gitaren. Men så syntes jeg vel lyden hørtes best ut andre veien første gang jeg testa. Men nå kan det jo være at det er forsterkeren som er det største problemet, og ikke kabelen. Så jeg får se an hvordan kabelen funker med microcuben når den kommer først.

Høres ut som en god idé.. Ikke noe vits å bruke mer penger når det viser seg at det funker helt a-okay med cuben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du har strat-stil kan det være kjekt å pakke den rette i ja. vil uansett anbefale å skaffe kvalitetskabler fra begynnelsen av, for da har du videre som nevnt her. bruker selv monster, men det blir kansje litt overkill, iom at de koster ca 500,- stk. mail godlyd og hør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvis du bruker en strat-type gitar vil jeg som nevnt tidligere her i tråden, brukt den rette enden av kabelen. Da jackinputen er designet for rette kontakter. Bruker du en Les Paul eller Telecaster-type gitar ville jeg brukt kabelen motsatt vei, da dette hjelper på med å holde kabelen bedre i jackinputen, siden at den sitter på undersiden av kroppen.

Når det gjelder kabler generelt så ville jeg og fulgt det råd som kom tidligere her, om å kjøpe gode kabler. Intet er mer frustrerende en dårlige kabler. Har slitt med det før og det lager lite fine lyder fra gitar og forsterker. Spesielt med hvis kabelen har dårlig kontakt eller er dårlig skjermet. Hvis du vil gradere deg og kjøpe bra kabler så er nok GodLyd.no butikken å skjekke. Kablene er dyre, men av ypperste kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og spesielt den modellen med circuit-breaker.

Uenig der, har aldri hatt problemer med min standard PW kabel, men kjenner mange som har slitt med sine som har circuitbreaker modellen.

Siss: Med det oppsettet du har vil du nok ikke merke stor forskjell fra en dårlig og en skikkelig kabel, men når MicroCube'n kommer ville jeg hatt en bedre en. En bra kabel er en god investering, og de aller fleste (PlanetWaves, MonsterCable) har livstidsgaranti og koster omlag 500,- for 6m.

Og, som du antok, har det absolutt ingenting å si hveilken ende som går inn i hva.

Flott å se at du holder på fremdeles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og spesielt den modellen med circuit-breaker.

Uenig der, har aldri hatt problemer med min standard PW kabel, men kjenner mange som har slitt med sine som har circuitbreaker modellen.

Siss: Med det oppsettet du har vil du nok ikke merke stor forskjell fra en dårlig og en skikkelig kabel, men når MicroCube'n kommer ville jeg hatt en bedre en. En bra kabel er en god investering, og de aller fleste (PlanetWaves, MonsterCable) har livstidsgaranti og koster omlag 500,- for 6m.

Og, som du antok, har det absolutt ingenting å si hveilken ende som går inn i hva.

Flott å se at du holder på fremdeles :)

Tror nok det var mest den forsterkeren som var problemet mitt. Kabelen som var med i pakken jeg kjøpte, funker helt greit mellom gitaren og microcuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra kabel er en god investering, og de aller fleste (PlanetWaves, MonsterCable) har livstidsgaranti og koster omlag 500,- for 6m.

En bra kabel er en god investering, men PW og Monster er ikke spesielt bra kabler. Det er bare helt vanlig kabler med "merkenavn" og fancy markedsføring. Livstidsgaranti er jo også stort sett også bare tull. Den er ikke mye verd den dagen du står på en gig, publikum venter og kablen crap'er. Jeg syntes de fleste "ferdigkabler" er overpriset. Kjøp heller noen Neutric eller Switchcraft plugger og noen meter med kabel fra Klotz, Evidence, Belden, Mogami el. og lag dine egne kabler. Det vil låte bedre og hvis du noen gang skulle få problemer så vil du være i stand til å fikse det sjæl.

Det finns endel kabler på markede nå som er retningsbestemte. De har to ledere + skjerm (ikke 1 leder + skjerm som er vanlig) og da er skjermen bare festet i den ene enden. Med slike kabler skal den enden som skjermen er festet i mot ampen, derfor er de oftest merket med en pil eller tilsvarende.

Alle kabler "farger" lyden så det er i stor grad opp til personlige preferanser hva du liker. Velg kabel etter hva du liker lydmessig og bruk Neutric eller SC plugger sånn at kablen holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.