Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalaens toner: Hvorfor H?


Mr. Crowley

Anbefalte innlegg

Du er ikke alene om å lure på dette. Har prøvd å finne noe historisk informasjon tidligere, men fant ikke stort (letet ikke så veldig lenge). Fant allikevel noe interessant på Wikipedia, og det er at mange komponister som en hyllest til Bach, har brukt sekvensen B A C H. Det ser iallefall ut som H stammer fra Tyskland.

Her har sikkert vår egen ForumBach noe å tilføye.

Og en ting som har blitt disktuert litt tidligere på her forumet. I Norge kan det lønne seg å si Bb og H for å unngå misforståelser. Jeg syntes musikken skulle hatt en organisasjon som bestemte seg for en og samme måte å skrive akkorder, noter etc. på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å svare kort på det.

Tyskland og Skandinavia : H

Resten av verden: B

Jeg tror vi rett og slett bruker H fordi den lignet på en B, kan hende folk på 1800-tallet eller rundt der rett og slett tydet det som en H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi bruker H istedenfor B kommer fra for leeeenge siden da det var monker som satt å kopierte noter for hånd. Og siden mange av de var litt slurvete så klarte de å få B'en til å se ut som en H.

Det er ihvertfall det vi har lært på Musikk linja :) Og det er det vi antar.

Men vi bruker også B i det Germanske systemet. Halv tonen ned fra H er B. Men hvorfor det har blitt sånn er en annen historie :P

EDIT: Så ikke at lars allerde har gitt det korrekte svaret :P Men jeg har jo gitt en litt mer ut utfyllende forklaring .

Endret av eXX0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp--H'en ble til rett og slett fordi en liten 'h' og en liten 'b' ser svært like ut, særlig håndskrevet.

Forhåpentligvis går vi snart til avskaffelse av dette tullet. Det finnes jo ingen fornuftig grunn til fremdeles å bruke H, og det forårsaker bare forvirring når man jobber med musikere fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal lage en regel om å bruke A#/Bb og B som en del av forumreglene, da har vi begynt et sted. Og den gode følelsen kan bare spre sine vinger... Over Europa. (Fritt etter Scandinavia. Takk Rune.)

Men igjen er det jo snakk om teori, som kun er til for å gjøre seg forstått, og vi gjør oss forstått, og forstår, slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid H på norsk, og selv om jeg synes det er idiotisk, vil jeg fortsette med det inntil de offisielle reglene endres. Det som irriterer meg, derimot, er at vi på universitetet likevel blir bedt om å skrive 'Bb' for tonen som befinner seg et halvt trinn under H, for å unngå forvirring. Dette er jo helt tåpelig, da 'Bb' på norsk tilsvarer 'Bbb' på engelsk, som er enharmonisk med A.

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et veldig godt poeng. Bb er en veldig sjeldent brukt note på det tyske systemet (skylder på dem).

Bb Cb Db Ebb Fb Gb Ab Bb

Kan tenkte meg mange blåsere liker tanken på åtte b'er. :D Lættis!

Edit: Med ulike utgangspunkt kan det bli mange faste fortegn, noe jeg ikke helt vet hvordan de løser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som burde vært standarisert innen musikkverden.

Sikkert mang en nybegynner som f.eks har gitt opp bare pga den H'en.

Jobb for EU dette hehe...

Jeg personlig har 99% av tiden lest engelske og amerikanske musikk blader/bøker etc

så jeg er enormt dårlig på norske betegnelser. Kvinter og terser i revers.. nei snakk engelsk til

meg takk :)

Endret av Satriani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid H på norsk, og selv om jeg synes det er idiotisk, vil jeg fortsette med det inntil de offisielle reglene endres. Det som irriterer meg, derimot, er at vi på universitetet likevel blir bedt om å skrive 'Bb' for tonen som befinner seg et halvt trinn under H, for å unngå forvirring. Dette er jo helt tåpelig, da 'Bb' på norsk tilsvarer 'Bbb' på engelsk, som er enharmonisk med A.

Synes ikke det er noe problem i det hele tatt. Jeg støter så sjeldent på 2 b'er for H (veit ikke om jeg har gjort det engang), at den gangen jeg må skrive hvilken tone det er, med glede skriver Bbb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.