Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarer med "set-in-neck"


Opera Buffa

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte på om noen kunne hjelpe meg og liste opp forskjellige el-gitarer med "set-in-neck" dvs. at halsen er fellt inn i gitarkroppen for og lettere kunne spille på de øverste båndene på gitaren, slik som på f.eks Ibanez SZ serien, bilde av sånn hals jeg mener i linken ---> Her

Har sett gjennom noen nettsider på leting etter gitarer, men finner ikke mange med slik hals... Ofte at det ikke står hvilken hals det er. Bør ikke koste mer enn 8000... Ekstra stas hvis noen vet av en gitar med både set-in-halsen + vib.arm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... mente altså at halsen har en jevn og smal overgang over til kroppen. Synes det blir enklere og spille på gitarer med slikt halsfeste fordi håndflata på baksiden av halsen ikke stopper opp i et klumpete feste, hvis dere skjønner hva jeg mener... Kan vise det på bilder. Baksiden bør altså se slik ut i halsfestet : Link (Kan godt være påskrudd bare overgangen er jevn som på bildet)

Ikke slik : Link (Ser at det kan være mer styr og nå de øverste båndene her)

Endret av Opera Buffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har linket til samme bildet to ganger, liten forskjell fra den ene til det samme.

Likevel. Jeg kjenner mest til Ibanez, og kan holde meg til det merket. Ibanez hadde strat-type halsfest med "klump". Jeg merker ikke denne klumpen og foretrekker faktisk den varianten med "klump". Av nyere halsfeste har de AANJ - All Access Neck Joint. Fortsatt med skruer, men formet til å gi en mer naturlig overgang fra hals til kropp.

Hvis du ikke har prøvd de forskjellige typene vil jeg anbefale at du prøver. Da kan du ha mer å velge mellom enn du tror. :) I tillegg greit å vite hva du absolutt ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiksa linken nå ;) Var på gitarsjappa og prøvede en haug forskjellige gitarer med forskjellige halsfester, syntes det typen som Ibanez SZ har var desidert best. Men SZ hadde ikke vib.arm, og var litt forskjellig annet jeg ikke var helt fornøyd med, så tenkte og høre om dere visste av gitarer med noe det samme halsfeste som SZ, men som hadde vib. arm ;)

Endret av Opera Buffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en smakssak. For å avklare litt: Halser kan skrus på (bolt-on), f.eks Fender-gitarer. Utforminga av skruefestet (neck heel på engelsk) er avgjørende for tilgang til høye bånd, noen gitarer har tiltet treverket her, andre ikke. Utforminga på halsen/kroppen rundt overgangen er avgjørende for komfort, så her må man prøve seg fram.

Noen halser limes fast, f.eks på Les Paul-gitarer. Om dette gir bedre lyd enn på bolt-on-gitarer er en lang og vond diskusjon, som vi ikke går inn på nå... De kan selvfølgelig lages med lite "heel", men kan også ha en ganske så markert klump der hals møter kropp. Også her må man prøve seg fram.

Den ene gitaren du linker til er en neckthrough, altså der halsen er en del av kroppen. Dette er en god del dyrere å lage, og ikke minst å reparere i forhold til bolt-on. Det lages ikke så mange neck-through-gitarer, kanskje du kan lete blant gamle 24-bånds heavyfjøler?

Les og lær: http://www.edromanguitars.com/tech/neckconstruction.htm (PS: ikke tro på ALT selvskrytet fra Ed Roman, men han kan en del om gitarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.freewebs.com/mortensgitarside/IM00150355.JPG

Her er bildet av min Tom Anderson, og det er en måte man kan gjøre det på. Som du ser er ikke tilgang til de øvertse båndene noe problem.. hvis man samenlikner med en standard fenderstrat, vil man se at det er en vesentlig forskjell. festeplaten er også skrånet og ikke vannrett som på en fender.. vises lit dårlig på bildet pga. vinkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hovedsaklig 3 typer:

- Bolt-on: Halsen skrus fast til kroppen (tenk f.eks Fender Strat)

- Set neck: Halsen limes på kroppen (tenk f.eks Gibson Les Paul eller SG)

- Neck through: Her går halse gjennom kroppen og kroppen er delt i to "vinger" og limes på hver side av halsen som løper gjennom (Tenk f.eks dyre ESP, Ibanez eller Jackson - de billigere variantene har ofte bolt-on)

Du har oxo en variant av set neck som heter set through der halsen også limes på kroppen, men litt lenger inn i kroppen enn set neck slik at man kan ha en liten heel og bedre upper fret access.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiksa linken nå ;) Var på gitarsjappa og prøvede en haug forskjellige gitarer med forskjellige halsfester, syntes det typen som Ibanez SZ har var desidert best. Men SZ hadde ikke vib.arm, og var litt forskjellig annet jeg ikke var helt fornøyd med, så tenkte og høre om dere visste av gitarer med noe det samme halsfeste som SZ, men som hadde vib. arm ;)

Du kan jo kjøpe en Ibanez RG f.eks., denne kan du få med et bra vibarm-system og den er lett tilgjengelig på de øverste båndene. Har en RG 1550 selv, er kjempefornøyd :)

RG 1550 BK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hovedsaklig 3 typer:

- Bolt-on: Halsen skrus fast til kroppen (tenk f.eks Fender Strat)

- Set neck: Halsen limes på kroppen (tenk f.eks Gibson Les Paul eller SG)

- Neck through: Her går halse gjennom kroppen og kroppen er delt i to "vinger" og limes på hver side av halsen som løper gjennom (Tenk f.eks dyre ESP, Ibanez eller Jackson - de billigere variantene har ofte bolt-on)

Du har oxo en variant av set neck som heter set through der halsen også limes på kroppen, men litt lenger inn i kroppen enn set neck slik at man kan ha en liten heel og bedre upper fret access.

En del SG modeller har vel set through.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del SG modeller har vel set through.

Det fine med SG er at halsen ikke kryper langt inn på kroppen, halsen starter der kroppen slutter. Men slutter meg til andre innlegg, skal du ha FR og slank overgang mellom hals og kropp er ibanez sine RG og diverse andre helt suverene. Men det er også en vanesak + det skal ikke være lett å spille gitar - da kan jo alle, og det er jo ikke noe artig!

B) Yngve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Mange SG har problemer med halsbrudd.

Det sikreste er vel å finne en SG som ikke har mellomrom mellom neckpickupen og halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.