Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skala?


sonicyouth

Anbefalte innlegg

jeg bare lurte på en ting.

jeg har lært meg major og pentatonic minor skalaene!

pentatonic skalen er helt knall, den er det bare å starte på korden låta går i så kan mann jamme som bare det.

dette funker ikke med major, blir bare falske toner jo! uansett hvor jeg starter! jeg skjønner ikke systemet!

kan noen gi meg en liten lekse i dette. og kanskje si meg hvilke skaler som er fine hvis du skal øve på å spelle solo til cd-spillern eller med enkle korder. eller kanskje noen nettsider dette står forlart!

hadde hvert helt supert med et svar ass!

takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare lurte på en ting.

jeg har lært meg major og pentatonic minor skalaene!

pentatonic skalen er helt knall, den er det bare å starte på korden låta går i så kan mann jamme som bare det.

dette funker ikke med major, blir bare falske toner jo! uansett hvor jeg starter! jeg skjønner ikke systemet!

kan noen gi meg en liten lekse i dette. og kanskje si meg hvilke skaler som er fine hvis du skal øve på å spelle solo til cd-spillern eller med enkle korder. eller kanskje noen nettsider dette står forlart!

hadde hvert helt supert med et svar ass!

takker

finn ut hvilke toner akkordene du spiller over inneholder og hold deg til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiller etter hvilken akord eller tone sangen går etter. men det er tydlighvis ikke alle skalamønstere som passer selv om første tone i skalaen funker.

bare lærer meg noen flere skalaer så skjønner jeg vel bedre etterhvert. kan jeg jo kombinere det med øret åsså. takk uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiller etter hvilken akord eller tone sangen går etter. men det er tydlighvis ikke alle skalamønstere som passer selv om første tone i skalaen funker.

bare lærer meg noen flere skalaer så skjønner jeg vel bedre etterhvert. kan jeg jo kombinere det med øret åsså. takk uansett

kan kombinere med øret? har det noen gang vært et alternativ og ikke gjøre det?

uansett, tror ikke du skjønner hva jeg mener. Hvis du spiller over kun én akkord. La oss si en C.

Så kan du bruke C-dur skalaen. C D E F G A H

Men av de tonene er C E og G de mest vesentlige til å starte med, i og med at akkorden C er bygd opp av de tonene. Bruk derfor C E og G hyppig, så kan du iblandt supplere og prøve deg fram med andre toner i skalaen.

Hvis du f.eks spiller over akkordene C G7 C C må du tilpasse tonene du bruker til G7 akkorden. Det vil si G H D F. Så blir utfordringen og bytte til riktig tid. Etterhvert vil du høre "skiftene" og det vil gå mer automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt råd jsbach kommer med. Når harmonien er C-dur er det teoretisk korrekt å spille C dur skalaen over. Men for å få det til å låte som musikk, kreves det av deg at du er i stand til å høre musikk i hodet ditt. At notene da ligger i C durskalaen er igrunn da ikke så viktig - så lenge det høres ut som musikk er teorien kun interessant om det skal analyseres.

Arpeggioer og pentatonskalaer er gode å ha som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk ass! dette går jo glætt! hendrix om et par dager jeg nå jo!

de pentonic skalaene rocka! så litt en video med Arpeggioer. Det blir litt for skinnbukser å ibanez får meg da! hehe! jeg liker neil young og tom waits så det egner seg kanskje ikke.. jeg vet ikke?

Endret av sonicyouth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har du sett Gambale video nå? :D

Gitarister har en tendens til å bruke hvert verktøy og samtidig slå opp en banner over hele byen om hvilket verktøy som blir brukt. Jeg syntes ordet arpeggio legger litt opp til at det skal spilles opp og ned, så la oss heller bruke ordet akkordtoner. Hele vitsen her er å vektlegge en akkords akkordtoner for å bli kjent med hvordan de høres ut. Og det er uendelig mange måter å spille disse tre-fire tonene på, ikke bare denne California-Games-bølge-som-treffer-stranda-PC-speaker-sweep lyden. Det beste mener nå jeg er å bruke den sammen med andre skalaer, så du ikke hører at det er en arpeggio.

Og en liten sånn mental ting... prøv ikke å isolere pentatonskalaen og tre- og firklanger oppe i hodet ditt. En treklang er en del av en pentatonskala som er en del av en syvtoneskala som er en del av den kromatiske skalaen. Ser du sammenhengen? Det er ikke to skalaer som lever i sine egne univers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe!

trur jeg skjønner hva du mener! men jeg drar over pentatonic skalaene slik at jeg kan dem ut og inn!

etter det kan jeg jo se litt på Arpeggioer og prøve å flette det inn slik jeg ønsker!

Jeg ble bare litt satt ut av de skinnbuksene!

det går seg nokk tell!

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.