Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne høyfrekvent forvrengning fra livelåt


Hugo

Anbefalte innlegg

Er det mulig å gjøre dette?

Holder på å forbedre kvaliteten på en del liveinnspillinger. Så dukker det opp slike ting som klikk i basstrommen som vel er en forvrengning i et enkelt frekvensområde. Har en konsert hvor forvrengningen kommer når gitaren spiller de harde anslagene under solo.

Har gode erfaringer med støyreduksjon i Audition, så jeg lurer på om det eksisterer noen like greie metoder for å bli kvitt forvrengning....

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi har brent litt i kantene så kan vi jo klippe bort det svarte slik at sporene blir borte...

Ja, men du har fortsatt mistet informasjonen som var der du klipper.

(Vet du forresten hva det vil si at et bilde er utbrent?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du har fortsatt mistet informasjonen som var der du klipper.

(Vet du forresten hva det vil si at et bilde er utbrent?)

(Neida)

Fikk forresten ordna klikking i basstromma med Auditons Auto Click/Pop Eliminator. Funket fint, så det kan ikke være så utrolig vanskelig. Fikk riktignok ikke bort absolutt alle klikk, men de fleste forsvant og jeg sitter igjen med en fyldig og fin basstromme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe Audition har my bra filter for denne typen jobb, men å tro at man kan skvise vann ut av gråstein...

Pop/click elimitator kan funke greit, men anbefaler at du zoomer inn og tar for deg klikk for klikk... Masse arbeid, men resultatet kan bli at du redder opptaket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, da har jeg etter mye PC-trøbbel endelig fått litt sving på denne konserten. Og da tenkte jeg at jeg kunne legge ut utgangspunktet og resultatet av en av låtene fra denne kvelden 29. juli 2001 i Hyde Park i London. Låta heter Loose Cannon og er fra Jeff Beck sitt elektronika-album You Had It Coming. Så ikke si bli overrasket hvis det låter litt spesielt til å være en 62 år gammel mann...

Som sikkert de fleste vet så er Hyde Park... en park. Og det gir sitt preg på lyden, at det tatt opp ute. Gitaren kan låte litt tung og livløs.

Da jeg skulle spille av i WinAmp så fant jeg ut at den beste EQ-innstillingen var preseten "Live". Ble litt grumsete på de andre jeg prøvde, spesielt i bassen.

Jeg har brukt Auto Click/Pop Eliminator, Noise Reduction, Group Normalize og iZotope Ozone, i den rekkefølgen tror jeg. Ellers så var det omvendt på de to første.

Som Jeff Beck har sagt så må denne låta spilles på høyt volum, eller så mister den litt av av effekten sin. Den skal være en Loose Cannon...

Utgangspunkt

Det er forresten Jennifer Batten som spiller midi-gitar på denne konserten. Dvs. ingen synthist.

Forbedret

Har dere noen kommentarer til resultatet? Ev. noe som kunne vært gjort annerledes?

Mener selv at Click Eliminatoren har gjort en svært god jobb. Men iZotope er en vanskelig ting. Er det for mye bass? Diskant?

Eller er dette rett og slett nesten helt topp, med tanke på utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har gjort en veldig bra jobb her. Jeg savner kanskje litt "mat" rundt 2,5 kHz, samt at miksen hadde tålt litt mer komprimering.

Jeg ser for meg at pluginen T-racks ville ha gjort susen for å få varmet opp og skviset miksen litt sammen.

Men det høres ut som om du er en som faktisk hører mens du skrur, bra greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal ha. Det var jo hyggelig feedback :)

Da prøvde jeg å "mate" litt mer i EQen i iZotope, og resultatet kan du høre her:

"Mer mat"-versjon

Synes det ble bedre siden gitaren kom bedre frem i lydbildet, eller hva?

Når det gjelder kompresjon, mener du da at det ville kunne glatte ut og justere slik at ev. trommene kanskje ikke ble så dominerende? For hvis det går ut over dynamikken er jeg heller litt skeptisk...

Sist gang du anbefalte en plug-in så var det tidenes skup, så jeg må vel se om ikke dette kan være et interessant instrument. Ville du brukt denne T-racks etter iZotope da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.