Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hei


Hckey

Anbefalte innlegg

Beste gitarlæreren du kan få er CD samlinga di. Sette deg ned med noen låter som du liker å plukk i vei. Billigste og beste gitarundervisningen du kan få.

Men jeg en kompis i lier som driver å underviser (tror jeg ihvertfall): axeman@online.no

jeg kan vel delvis gå god for at mannen vet en ting eller to om å spille gitar. litt usikker på om han leser mail så hvis du ikke får kontakt så send meg en mail så skal du få nummeret hans.

kjetil? awwraaayt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du lærer, desto lettere blir det, og du får samtidig suget etter å forstå det enda bedre.

Gluke har virkelig et poeng når det gjelder transkribering. La oss dra denne velkjente paralellen til språk. Teorien er det å kunne lese (bøker/noter) og skrive (bøker/noter), forklare hvordan setninger er bygd opp (setningsanalyse/rytme og frasering), analysere ord for å finne ut hvilken gruppe de er i (substantiv, adjektiv/melodisk moll, pentaton). Så har vi hele denne touch greia. Erlend Loe minner meg om Jeff Beck. Skriver kort og greit og med et vokabular de fleste forstår seg på. Også en liten dose med noe gøyalt innimellom.

Om du skal bli en god forfatter leser du goddamn mye bøker (og plukker opp elementer du liker), om du skal bli en musiker hører du på musikk og samme prinsippet gjelder.

Til syvende og sist så er lyttinga det viktigste redskapet. Akkurat som min gamle tegnelærer sa, at å tegne er å se (The Euphor vet hvor rå jeg er til å tegne ;)), så er det å spille å høre.

Fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste gitarlæreren du kan få er CD samlinga di. Sette deg ned med noen låter som du liker å plukk i vei. Billigste og beste gitarundervisningen du kan få.

Men jeg en kompis i lier som driver å underviser (tror jeg ihvertfall): axeman@online.no

jeg kan vel delvis gå god for at mannen vet en ting eller to om å spille gitar. litt usikker på om han leser mail så hvis du ikke får kontakt så send meg en mail så skal du få nummeret hans.

kjetil? awwraaayt

Gitarlæreren min heter Kjetil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetil? awwraaayt

Jupp. Jeg er støttekontakten hans. Han påstår sikker han har lært masse av Staffan og Berklee, men han har egentlig lært alt han kan om gitar fra meg, he he he.......... Han spilte faktisk kompgitar i bandet mitt en stund også, he he...

Seriøst, for de av dere som kjenner Kjetil, så tilbrakte vi hele siste halvdel av 80 tallet sammen i kjellern og øvde Malmsteen soloer og spilte Orion og har vært gitarbuddys siden. Ok, litt mer enn det også men vi gikk aldri over streken altså, he he......... Så fett at noen av dere kjenner Kjetil.

Tror Fred og jeg er på linje når det gjelder øving. De fleste av de gamle gutta tok aldri no særlig gitartimer. Dem hadde kanskje en bror eller bror til en kompis som viste dem hvordan man holder plekteret og kanskje en blues skala og så var det hjem å bruke øra. Mange av Eric Clapton's tidlige soloer er note for note rippa fra de gamle blues gutta, så det er ingen tvil om at han har tilbrakt mange timer med platespillere'n på tidlig 60 tallet. Det var sånn man lærte på den tiden. TABs kom jo ikke før tidlig på åttitallet en gang og har egentlig ødelagt mye. Er ikke så mange som gidder å rippe soloer fra plater når man bare kan logge på nett å finne TABs direkte, men da mister man fryktelig mye av øretreninga og det er så jævla viktig for den musikalske utviklingen. Ihvertfall for alle de av oss som ikke er MOzart eller EVH og er fullt musikalsk utviklet som 17 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.