Web Analytics
Jump to content

ny amp!


mojohead
 Share

Recommended Posts

jeg har en vox AC30 customclassic og lyden i den veeeldig porno.

problemet er bare kvaliteten! Den tåler søren meg ikke å bli sett på engang!

Dette skyldes slurvete samlebåndproduksjon og plastdeler!

har hatt den på rep tre ganger. Nå gidder jeg ikke mer.

Skal ha ny forsterker!

er villig til å bruke 10-15000.

Noen anbefalinger på "boutique" lyd i denne prisklassen?

har hørt mye bra om Fender Vibrolux og Fender 59´ bassman reissuen.

Noen erfaringer med disse?

:huh:

Edited by mojohead
Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ikke valgt reissuer(som regel overprisa møkk, hvorfor lager dem reissuer idet heletatt. pleier sjelden og ha halvparten så bra lyd)..

som sagt er jeg fan av Orange forsterkerne(rockerverb, ad), fin clean og konge vreng.

Link to comment
Share on other sites

De nye reissuene fra fender skal ikke være vanskelige å modde tilbake til "orginalen". Å gjøre sånne ting som å putte inn et rectirier rør og bytte ut noen transistorere eller hva det heter skal visst være sånn som "passe ok" techs gjør helt streit..

Link to comment
Share on other sites

Det spørs selvsagt hvilken lyd du er etter, men det finnes mange gode toppkvalitets amper som bygger på AC30 soundet. Fender clean og voxclean er ganske forskjellig. De nye handwired toppene til marshall er vist ptp.

Husk at alt dette maset mitt om point to point ikke er en garanti for at en forsterker skal låte bra. Det finns gode og dårlige point to point, mens det samme er tilfelle for PCB baserte amper.

Jeg har fått en amp bygget etter Spesifikasjoner etter en Fender Deluxe reverb 1965. point to point wiring. Ikke PCB. Ofte har jeg funnet at reissuer som i utgangspunktet var point to point, ikke kler det å bli masseprodusert med PCB kort. Min amp var i utgangspunktet en reissue der jeg skifta alt utenom selve kabinettet. Jeg synest også at CCac30 eller hva den nå het låt fantastisk! Synd du hadde problem med den. Virker vist som om alle reissue voxampene skal ha problemer...

De som bygger amper på nevnte måte er Tore "triple" T og Odd erik sandbakken (bootleg amps)

Ellers Har de ofte gamle fendere på vintageguitar.no og Godlyd.no + musikkweb.no

Link to comment
Share on other sites

De gamle fenderene var eyeletboards (altså ikke ekte ptp som er helt jævelig å lage, vanskelig å modifisere, nokså rotete og som ihvertfall ikke er noe kos å masseprodusere). Marshall handwired serien vil jeg tro er turretboard, som er det samme som de gamle plexiene etc.

Men la oss nå bare kalle alt dette for ptp, siden det er ofte brødbrett :D folk mener når en snakker om ptp. La oss heller lage en egen tråd om dette om noen vil diskutere.

Enkelte pcb-amper er også håndlaget. Etset og sjekket for hånd. Komponentene er satt på for hånd etc. Det du ikke vil ha er taiwanske(kinesiske, eller hvor det nå enn er billig) masseproduserte kort som ser ut som datamaskiner (eneste pluss er at ampene blir litt billigere).

Det å skifte ut resistorer ville jeg ha ventet med. Kondensatorene har mer å si for lyden, så de må gå først. Det er da også de som står i signalskjeden som må byttes ut (coupling caps). Her er det populært med Orange Drops 716 (Evt 715), Mallory's 150, Zozos(?), Xicon (som er litt billigere, men får gode kritikker). Skal du ha den virkelige vintagefeelen så setter de ofte inn keramiske, men jeg ville vært forsiktig med de pga mikrofoni. Begynn ihvertfall i det små med tonestacket (der det forhåpentligvis står silver mica fra før).

Det er ikke noe vits i å bytte de i f.eks stømforskyninga, ved mindre du ikke får nok "sag", eller for lite (men da må en igjen bytte verdier).

Uansett, nok snakk om modifiseringer...

Hva med Cornford? Matchless? Highwatt (highend, ser de har begynt å lage billigforsterkere også, vet foresten ikke om de er håndlagde lengre heller.. sjekk ut). Er egentlig ikke denne typer amper jeg kan mye om. Si ifra om du skal ha highgain, så skal du få nok å sjekke ut...

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg prøvd en Fender Vibrolux og blei dritskuffa! Den låt hardt og jævlig og var ikke halvparten så dynamisk som AC30´en min.

Skal rett og slett gi den en ny sjanse og koste på den nye deler osv...

Matchless/HiWatt/BadCat osv er foreløpig LAAAANGT utenfor studentbudsjettet mitt. hehe!

takk for tips uansett

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Oops godt å ha folk med peiling på forumet! Lært noe nytt idag jeg... :P Når det gjelder hvor mye en amp tåler, er en avhengig av hvordan ampen behandles. Jeg for min del kjøper alltid flight til ampene mine. Føler selv at jeg da kan overlate noe bæring til andre uten å måtte gå og passe på hele tiden. Billigamper satt sammen i østen er og blir billige. Igjen synd med voxen. Jeg fikk selv hakeslipp første gangen jeg vatta'n opp!

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg prøvd en Fender Vibrolux og blei dritskuffa! Den låt hardt og jævlig og var ikke halvparten så dynamisk som AC30´en min.

Lurte bare på hva du mente med "hardt og jævlig"? Mitt største problem med Fender amps er at jeg syns ikke de er "edgy" nok... Jeg liker mer den litt vrælete lyden fra gamle marshalls, men dårlig dynamikk og respons er jeg såklart ikke ute etter!! Jeg hadde faktisk litt forhåpninger til Vibrolux'en...? Hadde du gidda utdype litt? :)

Link to comment
Share on other sites

Lurte bare på hva du mente med "hardt og jævlig"? Mitt største problem med Fender amps er at jeg syns ikke de er "edgy" nok... Jeg liker mer den litt vrælete lyden fra gamle marshalls, men dårlig dynamikk og respons er jeg såklart ikke ute etter!! Jeg hadde faktisk litt forhåpninger til Vibrolux'en...? Hadde du gidda utdype litt? :)

Vel, Vibroluxen skal, i følge fender, være veldig dynamisk osv.

Det jeg syntes var at den brøt opp altfor seint og jeg måtte pine meg gjennom hard country-twang før jeg fikk den til å låte som jeg ville. Da var volumet allerede ubehagelig høyt.

Jeg syntes den nesten låt litt sterilt!

Responsen i ampen var finfin, men ikke på langt nær som i VOX´ en, hvor man kan styre vrengen med anslaget, liksom!

VOX´en er også mye bløtere i cleanlyden og låter grisedeilig når man kjører den litt hardt fordi den bryter opp tidligere.

Fenderen fikk også en tendens til å prompe litt i mellomtonen da jeg kjørte den hardt.

Det skjer aldri med voxen. Klar og fin hele veien.

Den største og ENESTE ulempen med denne ampen er som sagt kvaliteten.

Den er satt sammen på samlebånd i østen og det bærer den preg av.

Skal kjøpe nye plugger, hjørner og muttere til ampen. av METALL og ikke plast, som er standard.

SKal også koste på den en flight når det lar seg gjøre!

:unsure:

Edited by mojohead
Link to comment
Share on other sites

Interresant dette her...en ting er ihvertfall sikkert; med budjett på 10-15.000 har du mye å velge mellom!

Noen nevner marshalls nye ptp modeller... testet ut den minste 1974x comboen og jeg var faktisk litt skuffet. Men igjen, det som funker for noen, passer ikke alle!

Syntes de nye orange-comboene er veldig fine, hadde en ad30R 2x12" en liten periode som var veldig fin, men byttet den inn i en Cornford Harlequin combo (som forøvrig nå ligger ute for salg i "markedet"). Grunnen var bare at jeg trengte en enda mer fleksibel amp, og en som ikke spilte fullt så høyt!

Hva med mesa?

Link to comment
Share on other sites

Den Orangen du snakker om er den samme som jeg for dagene har inne til vurdering! Den en kanals low-gain ampen på 30 watt.. Jeg bruker stort sett pedaler for vreng og leter etter den cleanlyden som er den beste matchen for pedalene, og tror, basert på hvordan jeg kjenner sounden og feelingen i Orange, at de kan være svæært aktuelle for meg!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lurte bare på hva du mente med "hardt og jævlig"? Mitt største problem med Fender amps er at jeg syns ikke de er "edgy" nok... Jeg liker mer den litt vrælete lyden fra gamle marshalls, men dårlig dynamikk og respons er jeg såklart ikke ute etter!! Jeg hadde faktisk litt forhåpninger til Vibrolux'en...? Hadde du gidda utdype litt? :)

Vel, Vibroluxen skal, i følge fender, være veldig dynamisk osv.

Det jeg syntes var at den brøt opp altfor seint og jeg måtte pine meg gjennom hard country-twang før jeg fikk den til å låte som jeg ville. Da var volumet allerede ubehagelig høyt.

Jeg syntes den nesten låt litt sterilt!

Responsen i ampen var finfin, men ikke på langt nær som i VOX´ en, hvor man kan styre vrengen med anslaget, liksom!

VOX´en er også mye bløtere i cleanlyden og låter grisedeilig når man kjører den litt hardt fordi den bryter opp tidligere.

Fenderen fikk også en tendens til å prompe litt i mellomtonen da jeg kjørte den hardt.

Det skjer aldri med voxen. Klar og fin hele veien.

Den største og ENESTE ulempen med denne ampen er som sagt kvaliteten.

Den er satt sammen på samlebånd i østen og det bærer den preg av.

Skal kjøpe nye plugger, hjørner og muttere til ampen. av METALL og ikke plast, som er standard.

SKal også koste på den en flight når det lar seg gjøre!

:unsure:

Det er ikke for ingenting at VOX'en er legendarisk!! Du skal slite lenge for å finne noe som matcher!

Selv så har jeg kjøpt en Fender Hotrod DeVille For å spare litt på AC30'n min. Det er en 60w 212.

Den syns jeg har litt av den samme dynamikken som Vox'en.

Men i de situasjonene hvor jeg syns jeg mangler litt på volumet og trøkken i Vox'en, har jeg mer enn nok å gå på med DeVille'n:) Kanskje litt FOR mye..........

Men den finnes som 1-12 og 2-10 også. Jeg trur at det var det ihvertfall.

Jeg trives godt med den!!

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha den virkelige vintagefeelen så setter de ofte inn keramiske, men jeg ville vært forsiktig med de pga mikrofoni. Begynn ihvertfall i det små med tonestacket (der det forhåpentligvis står silver mica fra før).

Kanskje litt off topic, men jeg ville bare si at de fleste vintage amper brukte silver mica. Det er endel som foretrekker keramisk men det er først og fremst på marshall, men på orginale Plexier satt det faktisk også silver mica. Keramisk kan låte litt mer hårete, men som du sier kan gi mikrofoni. Dette er kun kondensatoren inn på treble potmeteret. På mid og bass brukes de andre typene som du nevner. Jeg foretrekker Orange drops i fender (clean'e) amper og Zoso i Marshall kretser, men det er bare min smak. Marshall brukte omtrent alt som var å oppdrive av fabrikater på 60 tallet så det er helt opp til personlige preferanser hva du foretrekker.

Mojo - jeg er ikke forundret over at du syntes Vox'en er mer dynamisk. Alt er relativt og det Fender kaller dynamisk er ikke nødvendighvis relevant for deg. Vox'en har rør likeretter og det gir en helt annen respons enn dioder. SRV satte dioder i alle sine amper for han ville ha tight bass og rå direkte respons, men de fleste som er vant med rør likeretter syntes dette blir udynamisk og hardt. Hvis du eterhvert bestemmer deg for å bytte ville jeg tatt en kikk også på Dr Z amper. Der får du mye amp for penga og endel av dem er vox aktige i responsen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.