Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker


Takstein

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ny forsterker.....

Jeg hadde en Roland Cube 30 og en Peavey Bandit 112, de har jeg nå solgt.

Selv har jeg en Telecaster som blir mye brukt til rock, blues og country. Det hadde hvert fint med en forsterker som kunne dekke de behovene i tillegg til at forsterkeren skal vere grei å bruke på scenen, til øving og i studioet. Jeg har tenkt på en max pris og den blir 12000,-kr, men helst billigere :P

Denne gangen er jeg litt i tvil om hva jeg skal kjøpe, fordi det har kommet så mye bra i det siste.

Er det noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Vurder disse. (Av latskap har jeg bare tatt med comboer! Alle er 1x12" og skal duge!)

Blues/Klassisk Rock:

Fender Blues Junior, Hot Rod og DeVille

Traynor YCV40 og YCV80

Peavey Classic 50 212 og 50 410.

VOX AC30

Disse ampene låter rundt og har god clean. Spesielt Traynors YCV 40 har utmerket seg i de siste årene og fått mye skryt av gitarblad rundt om.

Peaveys classic 50 har vært en underdog som ved mange anledning har blitt valgt framfor langt dyrere amper!

Fenders amper er på mange måter industristandaren. Hva god clean og skikkelig blueslyd (spesielt med en Tube Screamer.. ARV Anyone...?) angår så må stort sett alle amper i denne klassen sammenlignes med de..

Såklart finnes det andre fra Fender som ligger reeeeet utenfor 12 000,- Twin Reverb, Bassman osv.. OG hva skal man si om VOX... Om det noensinne var et merke som alltid har vært i strupen på Fender med sin egne, og etter manges mening, langt bedre, tolkning av den sounden... Så er det VOX!

Sjekk de ut på Marios som fører alle bortsett fra Peavey.

Om du vil ha litt sintere lyd som ligger i klassisk rock og trekker mot heavy så kan disse vurderes

Traynor 50 BLUE

Peavey Classic 30

Marshall DSL40

ENGL Screamer 50, Thunder 50

Mesa Boogie F-30

Orange Rockerverb 30

KOCH Twintone

Alle disse ampene er primært retta mot highgain. Alle sammen ligger litt rundtomkring mellom Marshall og Mesa, og med unntak av DSL40 som ER marshall, er det allikevel ingen som imiterer noen av de. ENGL låter ENGL, samme med Orange, Peavey, Traynor osv osv...

Jeg kan ikke anbefale noen helt uten videre da DET ER PERSONLING HVA MAN LIKER... Ok? Selv om alle her på forumet skryter hodet av seg på en enkelt amp.. Så ber jeg deg: ikke kjøp den før du har hørt den! Om du ikke kan prøvespille den selv, så finn lydklipp og let fram artister som har tilknytning til ampen... Sjekk ut hva dine "guder" spiller på og kanskje ta utgangspunkt i det.

Hvis du spør meg hva jeg vil anbefale som beste allroundere og valuate for penger vil jeg si KOCH Twintone, Traynor 50, og delt tredje til Mesa Boogie og Marshall. Jeg fullstendig rådigger Orange, men de andre er litt mer allsidig og ikke så særprega at du kan "bli sliten" av sounden.

Men prøv prøv prøv! Jeg er midt i omtrent samme suppa og skal finne meg en amp til høsten. Jeg prøver rundtomkring nå altmuligrart mellom 10 000 og 25 000. Vil helst ha noe til rundt 15, men dersom noe virkelig får det til å gå for meg så skal jeg bla opp litt ekstra...

Lykke til videre! Fortell gjerne hva du har prøvd og hva du syns om de etterhvert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare urler til noen andre som fører de nevnte ampene pluss noen flere:

-Riff

-Kick Music

-Gulmoen og Eng .Fører Laney som også er verdt å sjekke ut! LC30II og LC50II er kompetente amper, og Laney er et av de svært få merkene som har fått æren for å ha egen karakter og ikke evig sammenligna med Marshall og Fender. Bortsett fra VC- og TT-serien så har de en clean som er rundt og fin, og en vreng som en noe unikt. Litt vanskelig å beskrive den, men den er "mørkere" en marshall, og tightere en fender.. Kanskje litt mer fuzzy? Jeg liker de veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke de der Orange forsterkerene. De har så overnaturlig vreng og så pinglete clean lyd. Prøvde en på Sagevik (Kick Music) og jeg likte dem rett og slett ikke. Litt merkelig i grunnen, det har seg sånn at jeg er fan av veldig mange 70-talls gitarister. Og Orange hadde sin blomstringstid på 70-tallet, men jeg har ikke sansen for den typen.

Lurer faktisk litt på om jeg skal kjøpe en Cornford, for den hadde jeg sansen for. Har også en cd hvor kjente gitarister som Yngwie Malmsteen, Guthrie Govan og Frank Gambale spiller på ulike Cornford forsterkere og effekter. Synes at det var kjempe bra! Liker både vrengen og den clean lyden på Cornford sine forsterkere. Men har altså ikke bestemt meg enda.

Får nok gå rundt å høre på andres erfaringer i tillegg til å prøve ut de forskjellige.

Det er ikke lett å bestemme seg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke de der Orange forsterkerene. De har så overnaturlig vreng og så pinglete clean lyd. Prøvde en på Sagevik (Kick Music) og jeg likte dem rett og slett ikke. Litt merkelig i grunnen, det har seg sånn at jeg er fan av veldig mange 70-talls gitarister. Og Orange hadde sin blomstringstid på 70-tallet, men jeg har ikke sansen for den typen.

Lurer faktisk litt på om jeg skal kjøpe en Cornford, for den hadde jeg sansen for. Har også en cd hvor kjente gitarister som Yngwie Malmsteen, Guthrie Govan og Frank Gambale spiller på ulike Cornford forsterkere og effekter. Synes at det var kjempe bra! Liker både vrengen og den clean lyden på Cornford sine forsterkere. Men har altså ikke bestemt meg enda.

Får nok gå rundt å høre på andres erfaringer i tillegg til å prøve ut de forskjellige.

Det er ikke lett å bestemme seg.......

Om du liker 70-tallet men syns det er noe rart med Orange så er navnet på forklaringen din Matamp!!! Sjekk ut den tråden..

Orange på sitt største var bare et selskap med et navn... Forsterkerne som folk kjøpte var bygd av *trommevirel* Matamp! De som er nærmest orginalene er GTO, GTL, GTR og 2000. 2000 er en limited edition så den skal du være rask om du vil ha... Matamp bygges stykkvis og får hånd så der kan du få voica ampen etter mål uten tillegg i prisen (såklart med mindre det er snakk om ekstra dyrere deler...) og de koster ikke på langt nær så mye som man skulle tro... Kommer snart til Norge.

Hva Cornford angår tror jeg nesten jeg hadde turt å kjøpe de uten å prøve først. Med DEN skrytelista og lydklippene, så, vel... Det lover bra!

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.