Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få mest ut av en øving ?


avalanco

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er da en nylig gitarist på 16 år. Jeg har satt meg opp 2 timer hver dag til øving hver dag, etter å ha lest litt her på forumet, men problemet mitt er å fylle disse 2 timene med noe vettig, nyttig og/eller brukbart.

Det blir for det ofte gjenomspilling av en 2-3 låter, den Arpegio øvelsen på forsiden, c dur skala / a moll.

Jeg har problemer med å finne gode øvelser for teknikken og koordinasjonen. Jeg kan kun Cdur og A moll, siden disse begge har 0 # eller b'er, men skulle gjerne hatt litt variasjon (Flere tonearter).

Hvordan får jeg mest ut av en øving, og hvor finner jeg øvelser på bla. teknikk og koordinasjon som hjelper meg å utvikle meg som en gitarist. Og hva er beste framgangs måte for å lære seg en låt og/eller øvelse?

Takker gledelig for svar

Avalanco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for å si det Hans, men det var et rimelig ræva råd.

haha.

Hvis du skal lære en låt prøv å plukk den uten tabs. Dette vil trene gitarferdighetene dine og du vil utvikle øret ditt. Ta for deg en enkel melodisk solo. Lær å syng den! utenat. Tight. Dette kan du jo gjøre på vei til og fra skolen. Lær den så på gitar. Så er det jo moro å sjekke med tabs når du føler den sitter. Du kan peke og le av alle feilene i taben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.

Hvis du skal lære en låt prøv å plukk den uten tabs. Dette vil trene gitarferdighetene dine og du vil utvikle øret ditt. Ta for deg en enkel melodisk solo. Lær å syng den! utenat. Tight. Dette kan du jo gjøre på vei til og fra skolen. Lær den så på gitar. Så er det jo moro å sjekke med tabs når du føler den sitter. Du kan peke og le av alle feilene i taben.

Det der har du helt rett i. Jeg har aldri lest tabs, men gjort akkurat som du sier her.

Jeg synes det er mye mere spennende å prøve å plukke selv. Større utfordring også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva slags musikk du liker, men. Prøv deg på noe du synes er fengende og bra, hvertfall. Er det ikke det blir det gjerne vanskeligere å finne motivasjon til å øve. Selv spiller jeg bass, og jeg tenker basslinjer kan være litt lettere å plukke på gehøret enn gitar, men du får det nok til skal du se :)

Det jeg også gjør veldig mye er å spille TIL musikk som jeg hører på. Jeg føler at dette øver opp rytme og koordinasjonen veldig bra, så lenge du er jævlig pirkete og ikke lar deg selv slippe unna med slurv hele tida.

Stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var rimelig nytt for meg! Jeg greier ikke en gang å bli fornøyd når jeg stemmer gitaren på gehør... jeg har alltid lest etter tabs, og begynner først nå å føle meg sikker på dette.. kanskje jeg bør begynne å øve meg på gehør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i litt over ett år og vet nøyaktig hvordan det er å være nybegynner. Jeg prøvde meg på mange låter i starten, Johnny Cash - Hurt og Ronan Keithing - When you say nothing at all for å nevne to. Derfor har jeg følgende råd. Ikke gi opp. Det er lurt å øve på flere sanger om gangen, hvis du møter en for stor utfordring, hvis det finnes, kan du i verstefall skifte til en annen låt. Ikke gi deg før du har 3-4 låter som sitter!

Hvis du har en venn som kan spille gitar, få han til å hjelpe deg med basics. Og lær deg barre-grep først som sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du ikke setter opp et så rigid regime at du går lei. Øv på det du syntes er moro. Hvis du vil gå litt mer metodisk til verks ville jeg vekslet mellom å øve teknikk og bruke tid på å plukke låter. Enten først øve teknikk 1 time og så jobbe resten med en låt eller øve teknikk en dag og så plukke låter neste dag. Hvis du skal øve så mye som 2 timer per dag ville jeg funnet en bra gitarlærer som kan gi deg noen hint om bra tekniske øvelser og skalaer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.