Web Analytics
Jump to content

Har teknologien ødelagt musikken?


Hallvardo
 Share

Recommended Posts

Nei, jeg har verken tenkt til å selge hjemmestudioet eller det lille racket mitt, men skriver for tiden en oppgave, og er interessert i deres meninger om emnet.

Spørsmålet som skal diskuteres er om teknologien har ødelagt musikken. Jeg kommer til å vinkle det inn på at teknologien har bidratt positivt og forandret musikken, men vil gjerne ha deres mening om saken (musikere har vanligvis en annen og sterkere mening en de fleste andre om dette).

Argumenter som at musikken låter alt for sterilt osv kan jo motsies med at det fortsatt finnes flere studioer uten verken protools, hd recording eller midi, samtidig er de mye dyrere, osv osv.

Jeg vil med andre ord ikke at dere skal gjøre oppgaven for meg, men hvis dere har noen synspunkter om dette som dere vil dele er det bare å fyre løs.

-Hallvard

Link to comment
Share on other sites

På en måte har teknologien ødelagt litt, siden nå kan alle spille inn sin egen demo, og markedet (både det kommersielle og "undergrunnsmarkedet") har blitt oversvømt av dårlige, talentløse musikere. Tidligere måtte man vel være ganske så talentfull for å få platekontrakt og få utgivelse (utgivelsene kostet naturlig nok mye mer før i tiden, og det var de store labelsene som satt på pengene). På en annen måte så er det jo også en del talentfulle som i dag får sjansen til å vise seg fram ved hjelp av billig teknologi, som man ikke hadde muligheten til før.

Så jeg vet rett og slett ikke hva mitt endelige standpunkt er. Håper det var til hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Eller jo, forresten når jeg tenkte litt utenfor metallverdenen så må jeg innrømme at jeg synes mye techno, electronica og annet synth-hardcoreshit er vanligvis ganske kjedelig. Røyksopp (med noen få sanger som er litt tøffe og Ugress er to band som har kommet inn i musikkbransjen som ikke hører hjemme (min mening).

Link to comment
Share on other sites

mm, skjønner hva dere mener. glemte forresten å si at det er fra 1950 til 1990. Men alt dere har sagt er (nesten) like gyldig i denne perioden.

Har tenkt lit på det orjanbeats sa, mye lettere tilgang, hvem som helst kan lage musikk. Men fortsatt, ingen vil jo kjøpe det hvis det er dritt. og hvis folk liker musikken, så er det jo greit nok?

Link to comment
Share on other sites

Den har gjort den mer tilgjengelig for allmennheten, noe som i det lange løp gjør det mulig å spy ut større doser av søppel. Så på sett og vis så har den ført noe forpestelse med seg.

Det som også er bra med det er jo at de som virkelig har noe for seg, får bedre mulighet til å utvikle seg i en positiv retning.

Uansett hva man diskuterer så vil det nesten alltid være positive og negative sider ved det..

På en måte har teknologien ødelagt litt, siden nå kan alle spille inn sin egen demo, og markedet (både det kommersielle og "undergrunnsmarkedet") har blitt oversvømt av dårlige, talentløse musikere. Tidligere måtte man vel være ganske så talentfull for å få platekontrakt og få utgivelse (utgivelsene kostet naturlig nok mye mer før i tiden, og det var de store labelsene som satt på pengene). På en annen måte så er det jo også en del talentfulle som i dag får sjansen til å vise seg fram ved hjelp av billig teknologi, som man ikke hadde muligheten til før.

Så jeg vet rett og slett ikke hva mitt endelige standpunkt er. Håper det var til hjelp :)

Hahhhaha..

Neste gang skal jeg lese de andre postene før jeg svarer.. :D Bra vi er enige iallefall ;)

Edited by luzi
Link to comment
Share on other sites

Teknologien har hjulpet musikken en del, ja.

Se bare på Mike Oldfield.

B00008RH0I.01.LZZZZZZZ.jpg

Flotte instrumentaler med gitar, synth og masse digitale effekter. Blir litt progressivt.

Dere kjenner kanskje til Tubular Bells (Exorcist-musikken) - den er komponert av Mike Oldfield.

Han har forresten to barn med Anita Hegerland, som også sang i en av låtene hans, om jeg ikke tar helt feil.

Dette er jo 70- og 80-tallsmusikk, og er nok ikke så teknologisk som det var i den tiden i dag :P

Link to comment
Share on other sites

Både og.

Jeg synes digitale dingsebomser kan høres forferdelig sterile ut.

Men det er jo forskjel mellom dem.

Uansett, så liker jeg Analoge greier når det gjelder musikk.

Blir som oftest best (selvsakt ikke alltid).

ps. Line6 tone porten min er jeg veldig glad i, har gjort mye sykt på den.

Men ville aldri spillt inn et album med den.

Link to comment
Share on other sites

her kommer et argument mot teknologi.

f.eks vil elektroniske noteringsmetoder ofte gjøre folk en bjørnetjeneste. Man får ikke like "god kontakt" med notepapiret. Høre ting i hodet. Helt klart veldig enkelt og greit og bruke, men alt i alt er the old fashion way bedre for å utvikle musikalske ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

mm, skjønner hva dere mener. glemte forresten å si at det er fra 1950 til 1990. Men alt dere har sagt er (nesten) like gyldig i denne perioden.

Har tenkt lit på det orjanbeats sa, mye lettere tilgang, hvem som helst kan lage musikk. Men fortsatt, ingen vil jo kjøpe det hvis det er dritt. og hvis folk liker musikken, så er det jo greit nok?

Teknologi kan ikke ødelegge musikk.

Vi kan se for oss et terminator eller the matrix-scenario der maskiner går rundt og dreper mennesker, men det er i det hele tatt lite trolig og i hvertfall langt frem i tid. Og dessuten tror jeg de fleste her er rimelig glade for at musikkteknologien har utviklet seg siden 50-tallet.

Det er jo litt vemodig at alt skal digitaliseres og drives av 9-volts batterier, og noen ganger låter det for sterilt, men heldigvis vil det alltid være en motpol som sverger til passive basser og analogt opptaksutstyr. Og ang. techno etc så har du det samme der. Mye av det er direkte jævlig i mine ører men samtidig vil andre bli inspirert til å lage ny og spennende musikk.

Link to comment
Share on other sites

Både og.

Jeg synes digitale dingsebomser kan høres forferdelig sterile ut.

Men det er jo forskjel mellom dem.

Uansett, så liker jeg Analoge greier når det gjelder musikk.

Blir som oftest best (selvsakt ikke alltid).

ps. Line6 tone porten min er jeg veldig glad i, har gjort mye sykt på den.

Men ville aldri spillt inn et album med den.

"Digitale dingsebomser låter sterilt", "Analogt er best"...

ja, her har man peiling hører jeg :/

Link to comment
Share on other sites

jeg elsker pod xt'n min, så ja jeg liker digitale effekter og lignende(når det gjelder forsterkere er jeg ikke så imponert, men har ikke prøvd noen bra heller).

når det gjelder på gitaren synes jeg det bare er tull, den skal inneholde switch,potmetre og pickups, ikke noe annet dilldall..

Link to comment
Share on other sites

På en måte har teknologien ødelagt litt, siden nå kan alle spille inn sin egen demo, og markedet (både det kommersielle og "undergrunnsmarkedet") har blitt oversvømt av dårlige, talentløse musikere. Tidligere måtte man vel være ganske så talentfull for å få platekontrakt og få utgivelse (utgivelsene kostet naturlig nok mye mer før i tiden, og det var de store labelsene som satt på pengene). På en annen måte så er det jo også en del talentfulle som i dag får sjansen til å vise seg fram ved hjelp av billig teknologi, som man ikke hadde muligheten til før.

Så jeg vet rett og slett ikke hva mitt endelige standpunkt er. Håper det var til hjelp :)

For no tull! Det er kanskje lettere å spille inn en demo nå om dagen, men det er faen ikke lett å få platekontrakt! Med andre ord er ikke markedet oversvømt med drittmusikk pga. teknologien, selv om britney aldri har vært min favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.