Web Analytics
Jump to content

Vedlikehold av gitar

Jakob
 Share

Recommended Posts

Hei. Tenkte jeg skulle begynne å ta litt mer vare på gitarene mine ettersom jeg blir eldre og mer opptatt av at ting ser litt ordentlig ut. :P

Hva slags vedlikehold gjør dere på gitarene deres? Og hvor ofte?

Jeg er spesielt interessert i å polere båndene og få hardware (tunere, stol, tonekontrollere) til å se bedre ut. Hører mange bruker stålull på båndene, men vil ikke dette bare lage riper?

Jeg har dessuten en gitar hvor en del av metallet på den har "gull-finish", men ettersom jeg spiller blir denne gull-finishen slitt bort. Noen tips til hva jeg evnt. kan legge på og hvordan?

Jeg er spesielt interessert i å polere båndene og få hardware (tunere, stol, tonekontrollere) til å se bedre ut. Hører mange bruker stålull på båndene, men vil ikke dette bare lage riper?

Å polere/slipe båndene med stålull er veldig smart. Da får du glattet ut begynnende sprekker, og båndene varer lenger. I tillegg blir de blanke, og som nye å spille på. Du bør dekke over gripebrettet med to tapebiter mens du pusser, og gjerne dekk til mikkene med tape - ettersom magnetene vil trekke til seg det sponet du pusser av.

Trenger bare to tapebiter på halsen som du flytter oppover etterhvert. Stålull uten såpe er det greit å huske. ;)

Noen spesiell grunn til at stålullen skal være uten såpe? Tror jeg bare har stålull MED såpe akkurat nå :D

Det du vil ha er slipeegenskapen til stålull, ikke vaske/skure/slipeegenskapene. Såpe på gripebrettet er ulurt. Det finnes helt andre ting enn stålull som kan brukes - uten såpe - men stålull er billig og fungerer. :)

Har søkt litt rundt, og ser ut som om mange foretrekker veldig fin stålull. Hvor kan man få tak i dette?

For å unngå at gripebrettet sprekker , så er viktig å olje det. La stå med mye olje i ett døgn. Deretter pusse det tørt (med tøyfille). Tonekontroller kan sprayes litt med crc elektrospray for å unngå spraking når du vrir dem.

GittarDjådsh; Du nevner det å olje gripebrettet. Hva slags olje er det du bruker? Mitt tips for å beholde gitaren pen, er å tørke over den med en fuktig klut en gang i mellom. Utrolig mye dritt som fester seg på selve gitaren også. Svette og støv setter seg lett... :)

GittarDjådsh; Du nevner det å olje gripebrettet. Hva slags olje er det du bruker? Mitt tips for å beholde gitaren pen, er å tørke over den med en fuktig klut en gang i mellom. Utrolig mye dritt som fester seg på selve gitaren også. Svette og støv setter seg lett... :)

Jeg brukte stokkolje (impregnering for kolbe og skjefte på godhagla.. :P ). Det er en tynn voksfri olje som funket greit (Schaftol). Men nå er det "fretboard conditioner" av merket Fender..? Merker egentlig ikke så mye forskjell.

Bruker tannpirker til å rengjøre frets hvis det er mye drit der. Bruker svamp (ekte svamp, ikke de plastsvampene) som jeg fukter til den blir myk, deretter vrir ut alt vann til den bare er så vidt fuktig, man kan bruke grovsvamp (plast) også hvis driten sitter skikkelig, men den har lett for å bli for våt hvis det er vann på den. Oljer deretter fb og lar det stå over natta før jeg tørker det tørt. Har rosewood fb.

Har ikke hatt behov for, eller våget meg på stålull enda... :huh:

En liten dusj med crc 2-20 electrospray renser karbonbaner i pot'ene slik at de ikke spraker.

Til selve gitarkroppen bruker jeg bare fuktig fille, ikke microfiber da den lager små mikroskopiske riper i en veldig glanset overflate.

• 2 weeks later...

Et tips jeg fant på Fender.com for at ikke strengene skal ryke så fort, er å dryppe litt tynn olje, symaskinolje, på strengen der den "knekker" over strengstolen. Det kan også være lurt å sjekke hva gitarfabrikken anbefaler av strenger. Hvis man f.eks bruker strenger av herdet stål, rustfritt stål osv. kan de kanskje lage dype groper i metallet på strengstolene på gitaren. Rett og slett fordi de er laget av hardere metall. Så her bør det faktisk være en balanse. En mulighet er jo å skifte strengstoler på gitaren....