Web Analytics
Jump to content

Musikk og sånt..

luzi
 Share

Recommended Posts

Allright, jeg mekka en låt for et par år siden, da jeg gikk på Trøndertun, og fikk den spilt inn der med fullt band. Selv spiller jeg bass på det opptaket, og ja, jeg vet at den er jævlig utight.. så shush!

Driver nå på med å sette skikkelig i gang med egen demo. Iallefall vil jeg gjerne ha den låta med siden det er min førstefødte, men jeg vil ha den bedre, siden det er mye smågrums.

Derfor vil jeg nå vite hva som kan gjøre den bedre. Selv har jeg tenkt en del på vokalen, tror jeg vil ha en røffere vokal, som ikke går like monotont som resten av låta. Gi meg inn.

http://wrongsideofthebox.net/music/E.G.O.mp3

Syns for det første at sangen burde begynne med trommer, ikke bass. Jeg syns det ble for kjedelig med bare bassen, men det er vel litt individuelt.

Når den heavy delen begynner er det flere ting som slår meg. Bassen burde ha mer bass i seg, og gitaren mer diskant. Lydbildet blir feil for alt drukner i feil frekvenser. Syns også melodilinja her burde endres. Prøv med en som har litt mer variasjon i tonevalget. Koring er heller ikke å forakte ;) Eksperimenter også litt med de stoppene. De kan sikkert bli enda bedre, bare prøv ut litt forskjellig :)

Når gitaren spiller alene sånn nesten mot slutten savner jeg noe som fyller ut lydbildet mer. Kanskje noe strings i bakgrunnen hadde vært bra?

Ellers syns jeg det var en ganske kul låt, gjennomgående bra stemning i den.

Syns for det første at sangen burde begynne med trommer, ikke bass. Jeg syns det ble for kjedelig med bare bassen, men det er vel litt individuelt.

Når den heavy delen begynner er det flere ting som slår meg. Bassen burde ha mer bass i seg, og gitaren mer diskant. Lydbildet blir feil for alt drukner i feil frekvenser. Syns også melodilinja her burde endres. Prøv med en som har litt mer variasjon i tonevalget. Koring er heller ikke å forakte ;) Eksperimenter også litt med de stoppene. De kan sikkert bli enda bedre, bare prøv ut litt forskjellig :)

Når gitaren spiller alene sånn nesten mot slutten savner jeg noe som fyller ut lydbildet mer. Kanskje noe strings i bakgrunnen hadde vært bra?

Ellers syns jeg det var en ganske kul låt, gjennomgående bra stemning i den.

Kan kanskje henge med deg på tanken angående starten ja. Det er mye som bare ble som det ble, fordi jeg ikke vurderte andre vinklinger. På det tidspunktet var jeg rimelig sta og bastant på at det skulle være MIN låt, så jeg tok ikke innspill så alt for bra.

Bassen ble noe laber, siden jeg selv spilte den og det var første gang jeg noen gang tok i en bass, tenkte mye på å skrive om hele basslinja, for strengt tatt, så er den litt tam og følger gitarene for mye.

Takk for feedback og ærlighet iallefall..

*notere ned*

Her har vi hørt på Tool (og Seigmenn?), ja! :)

Når det er sagt vil jeg si at jeg synes det er en på mange måter kul låt, og også at jeg er enig i det som er sagt om miksen. Når det gjelder basslinja er jeg også enig, den er rett og slett alt for tam og kjedelig. Dersom du fremdeles vil ha bass-introen kunne basslyden hatt godt av litt mer 'thump' (og det kunne den kanskje en del andre steder også). Tror også det er en god idè med litt lett perk i introen.

Her har vi hørt på Tool (og Seigmenn?), ja! :)

Når det er sagt vil jeg si at jeg synes det er en på mange måter kul låt, og også at jeg er enig i det som er sagt om miksen. Når det gjelder basslinja er jeg også enig, den er rett og slett alt for tam og kjedelig. Dersom du fremdeles vil ha bass-introen kunne basslyden hatt godt av litt mer 'thump' (og det kunne den kanskje en del andre steder også). Tror også det er en god idè med litt lett perk i introen.

Joda, har nok hørt min dek på både tool og seigmen, ja.. Var nok mest tool i den perioden, men seigmen lurte seg godt inn med norsk tekst og monoton vokal :)

Er lett å høre på låtene jeg jobber med hva jeg hører mest på i den perioden. Gjør det ikke med vilje, men klarer alltid å dra inn mye fra det jeg er inspirert av.

Noen som har tips på hva som kan gjøres med basslinja? Jeg vil iallefall droppe plekteret og en tone om gangen, men da må jeg få inn annen bassist, fordi jeg kan rett og slett ikke spille bass.. Ærlig sak..