Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om akkorder


Pontus

Anbefalte innlegg

Jeg ga opp teorien.. ble en prinsippsak etter at pianolærerinnen min sa at jeg aldri kom til å bli noen dyktig musiker uten å kunne noter. Spiller kun etter gehør, og har da kommet meg et stykke med bare det.

du kan kunne masse teori uten å kunne noter? Og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående dette med barrégrep, ja jeg bruker det hvis jeg må, men prøver som regel å unngå det, da skifter går mye raskere. Stort sett alle akkordene jeg spiller går helt fint uten barrégrep.

Greit maj7 var kanskje ikke det beste eksempelet. moll7 da : 3 x 3 3 3 x eller f.eks x 10 x 10 11 x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kunne masse teori uten å kunne noter? Og omvendt.

Jojo, men jeg har ikke tålmodighet til å sitte å pugge teori. Jeg snapper opp det jeg syns er relevant her og der, og blokker ut det jeg ikke trenger.

I bunn og grunn syns jeg alt av teori er kjedelig. Innenfor kunst og design også (som er det jeg er utdannet i).. kunsthistorien har aldri fenget meg noe særlig, og det føles ut som påtvungen lærdom jeg ikke har bruk for. Alt av teknikker finner jeg ut av selv.. Trenger ikke vite at rødt og gult blir orange, når jeg klarer å finne ut av det selv.

Jeg mente at du ikke skulle la din irritasjon over en ubetydelig pianolærerinne stå i veien for videre lærdom.

Jeg ville ikke lære meg noter i utgangspunktet, hun ble bare sur på meg fordi jeg klarte å plukke stykkene selv, etter at hun hadde spilt igjennom. Jeg lata lenge som om jeg kunne noter, og hadde arket fremfor meg.. ble avslørt da det hadde sneket seg inn et ark fra en annen sang midt i den jeg spilte, og jeg bare spilte videre :P

Er ikke irritasjon over henne, henne fikk jeg irritert nok ved å være flinkere enn yndlingseleven hennes, og det uten noter. Skadefryd.

Endret av luzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lære meg noter i utgangspunktet, hun ble bare sur på meg fordi jeg klarte å plukke stykkene selv, etter at hun hadde spilt igjennom. Jeg lata lenge som om jeg kunne noter, og hadde arket fremfor meg.. ble avslørt da det hadde sneket seg inn et ark fra en annen sang midt i den jeg spilte, og jeg bare spilte videre :P

Er ikke irritasjon over henne, henne fikk jeg irritert nok ved å være flinkere enn yndlingseleven hennes, og det uten noter. Skadefryd.

hvem har vel ikke hørt den der før? Notearket var opp ned osv. blablabla. Skjønner pianolærerinnen din godt. Regner med at det var innen klassisk stil. Hvorfor ville du ikke lære noter i utgangspunktet når du først tar timer hos en klassisk pianist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har vel ikke hørt den der før? Notearket var opp ned osv. blablabla. Skjønner pianolærerinnen din godt. Regner med at det var innen klassisk stil. Hvorfor ville du ikke lære noter i utgangspunktet når du først tar timer hos en klassisk pianist?

Jeg ville aldri ha timer hos en klassisk pianist, men det var kompromisset jeg måtte ta for å få bruke sparepengene mine på piano.

Jeg vil gjøre min egen ting, og ikke spille stykker som andre har spilt tusen ganger før. Kunne sikkert vært lærerikt, men for min del drepte det spillegleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha timer hos en klassisk pianist, men det var kompromisset jeg måtte ta for å få bruke sparepengene mine på piano.

Jeg vil gjøre min egen ting, og ikke spille stykker som andre har spilt tusen ganger før. Kunne sikkert vært lærerikt, men for min del drepte det spillegleden.

vel vakker musikk er vakker musikk. Trenger vel ikke være noe annet selvom andre har spilt det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.