Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om akkorder


Pontus

Anbefalte innlegg

Hei, lurte bare på hva som er teorien bak plussen når den kommer etter en akkord. Er VELDIG ustø på noter og noteteori. Pleier å lete opp akkorden og spille den slik den står, men synest ikke G+ akkorden høres bra ut. Kan det være en feil måte å spille den på? Har ikke funnet den i de vanlige websidene jeg bruker for å finne akkorden, er det noen sider som også viser G+, F+ osv. Søkte etter akkorden i google, fant den, men synest ikke den hørtes bra ut.

Lurte også på hvordan dere spiller D9, barregrepet kommer på høyresiden, bruker dere ringfingen til å ta barregrepet eller...

Vennlig hilsen

-Pontus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurte bare på hva som er teorien bak plussen når den kommer etter en akkord. Er VELDIG ustø på noter og noteteori. Pleier å lete opp akkorden og spille den slik den står, men synest ikke G+ akkorden høres bra ut. Kan det være en feil måte å spille den på? Har ikke funnet den i de vanlige websidene jeg bruker for å finne akkorden, er det noen sider som også viser G+, F+ osv. Søkte etter akkorden i google, fant den, men synest ikke den hørtes bra ut.

Lurte også på hvordan dere spiller D9, barregrepet kommer på høyresiden, bruker dere ringfingen til å ta barregrepet eller...

Vennlig hilsen

-Pontus

En + akkord er en såkalt forstørra treklang. Ja den kan låte litt rart, men det ordner seg som regel når den oppløses i en ny akkord. F.eks D+ til G. Hvis du absolutt ikke takler lyden av den kan du i fleste tilfeller bare droppe plus'en. Mange måter å spille den på, men den enkleste er vel (D+) x543xx, eller xx0332, osv. G+ kan du spille 32100x f.eks. + noteres også ofte som #5.

Ellers spiller jeg D9 slik x5455x. Anbefaler deg å lære deg litt teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker dere ringfingen til å ta barregrepet eller...

Jepp

Ringefinger? Du mener ikke pekefinger?

barrégrep sux. Klarer meg fint uten.

Du har sikkert spilt i tusen år ;)

..og har fingre på lengde med Glomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

Ringefinger? Du mener ikke pekefinger?

Du har sikkert spilt i tusen år ;)

..og har fingre på lengde med Glomma.

nei, har hverken spilt i tusen år eller spesielt lange fingre. Har seg sånn at istede for å f.eks spille

354433 som barré velger å spille den 3x443x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barrégrep sux. Klarer meg fint uten.

Tja, jeg synes det er en svært nyttig teknikk. Noen akkorder er jo også greie å ta med barré på tvers av to bånd, f. eks. Maj7add#11-akkorder, her i D:

x57674

(Barré med pekefinger fra D'en på 5. streng til G#'en på 1. streng.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes det er en svært nyttig teknikk. Noen akkorder er jo også greie å ta med barré på tvers av to bånd, f. eks. Maj7add#11-akkorder, her i D:

x57674

(Barré med pekefinger fra D'en på 5. streng til G#'en på 1. streng.)

Morsomt. Har du flere akkorder hvor slik barréteknikk med fordel kan bli brukt? Hørtes ikke så bra ut å bytte #11 med 5 i Maj7add#11 akkorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f. eks. gjøre det med en m7b5 også:

x56564

Her blir derimot litt vanskeligere, da pekefingeren skal over 5. bånd på to strenger, og 4. bånd på én streng. Umulig er det derimot ikke--testet det nettopp, og det gikk forholdsvis greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f. eks. gjøre det med en m7b5 også:

x56564

Her blir derimot litt vanskeligere, da pekefingeren skal over 5. bånd på to strenger, og 4. bånd på én streng. Umulig er det derimot ikke--testet det nettopp, og det gikk forholdsvis greit.

Ja, det fungerte her også, selv om jeg ville brukt langemann til g-strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er vanskelig å lære teori, det stopper på noter. Har prøvd å lære teori mange ganger, men..

Barregrep er greit det så lenge jeg kan bruke pekefingen :)

-Pontus

Jeg ga opp teorien.. ble en prinsippsak etter at pianolærerinnen min sa at jeg aldri kom til å bli noen dyktig musiker uten å kunne noter. Spiller kun etter gehør, og har da kommet meg et stykke med bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp teorien.. ble en prinsippsak etter at pianolærerinnen min sa at jeg aldri kom til å bli noen dyktig musiker uten å kunne noter. Spiller kun etter gehør, og har da kommet meg et stykke med bare det.

Drit nå i den pianolærerinnen, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.