Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

What Compressor


Anbefalte innlegg

jeg har akkurat bygd ferdig en pedal versjon av What Compressor. Den låter helt fabelaktig! Så, om du har lodde-kløe og kompressor-trang, vil jeg anbefale at du sjekker opp den.

Tror ikke jeg vil lime inn bilder av min enda, for den ser ganske stygg ut. :rolleyes: Kanskje jeg får pyntet den etter hvert. Men om du absolutt vil se... Kanskje lyd klipp også etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

Bare lurer, hva slags kretskort bruker du? Jeg har no eksperimentkort, men de blir veldig fort rotete, så jeg lurer på om jeg skal gå konekvent over til PCB, enten fra en eller annen prosjektside (som General Guitar Gadgets) eller ExpressPCB (veldig gode, men litt ganske dyre første gang du bestiller et kretskort derfra, bestiller du flere med samme design koster de 10 dollar stykket)

Greia er at jeg aldri i verden ville begynt å lage den der på et eksperimentkort, etter som det bare blir rot, garrantert ikke funker første gangen og er et helvete å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

Bare lurer, hva slags kretskort bruker du? Jeg har no eksperimentkort, men de blir veldig fort rotete, så jeg lurer på om jeg skal gå konekvent over til PCB, enten fra en eller annen prosjektside (som General Guitar Gadgets) eller ExpressPCB (veldig gode, men litt ganske dyre første gang du bestiller et kretskort derfra, bestiller du flere med samme design koster de 10 dollar stykket)

Greia er at jeg aldri i verden ville begynt å lage den der på et eksperimentkort, etter som det bare blir rot, garrantert ikke funker første gangen og er et helvete å feilsøke.

Hvis du har tenkt å gjøre dennee selv, så post gjerne handlelista di her ;)

Endret av bove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

Bare lurer, hva slags kretskort bruker du? Jeg har no eksperimentkort, men de blir veldig fort rotete, ...

Greia er at jeg aldri i verden ville begynt å lage den der på et eksperimentkort, etter som det bare blir rot, garrantert ikke funker første gangen og er et helvete å feilsøke.

:)

Jeg bruker eksperiment kort, den typen med striper. Vel er det noe styr av og til, men om man holder orden kan det gå ganske bra.

Hoved årsaken til at jeg bruker eksperiment kort er at jeg har lite tålmodighet - når jeg vil lage noe så er det ofte for mye styr å sette seg ned og designe, etse og borre et ordentlig kretskort. Men det er jo en grense, mer kompliserte kretser har godt av et ordentlig kretskort.

En fordel med eksperiment kort er at det er lett å forandre på kretsen etter at den er laget og testet, noe jeg ofte gjør.

Her er innsiden av kompressoren min:

f4d2b34e.jpg

Dette er jo en middels liten krets: elleve operasjons forsterkere. To etasjers kretskort, for å få plass i boksen. En viss grad av galskap må til. ;)

Hvis du vil se mitt største eksperiment-kort prosjekt, se på Frequency Shifter sidene. Det er denne:

994c190e.jpg

Men, for å gi litt mer konkret hjelp: Se her er det en PCB layout for What compressor kretsen. Jeg tror han fyren også har profesjonelt lagde kretskort til salgs. (Og så har han masse andre prosjekt som ser bra ut, deriblant Green Pre-Amp. Fyren bor i Sør-Afrika.)

Ellers er det masse inspirasjon og informasjon å hente her på Prodigy Pro forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Omtrentlige kostnader:

Boks: 150 kroner

Trafo: 50 kroner

Ledning: 20 kroner

Potmeter: 80 kroner

Brytere: 60 kroner

Kretskort: 80 kroner

ICer: 40 kroner

Motstander: 10 kroner

Kondensatorer: 40 kroner

Dioder: 5 kroner

Jack kontakter: 30 kroner

Knotter: 30 kroner

Fotbryter: 80 kroner

Diverse: 100 kroner

Veldig omtrentlig.

Jeg kjøper deler fra ELFA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som er billigere enn ELFA, men ELFA er temmelig seriøse av seg. Det aller meste har de på lager, og skulle det være tomt for noe, blir det ettersendt gratis. Når man bestiller hos ELFA, så blir varene sendt samme dag, bare du får sendt bestillingen før klokken fem om ettermiddagen. Når jeg bestiller er alltid varene på døren to dager etterpå. Videre har ELFA masse bra dokumentasjon og teknisk info både i katalogen og på internett sidene. Katalogen er forresten nesten et oppslags verk. Lurer jeg på pinouten på en 74192 krets, eller omslagsstrøm verdien på en PTC, for eksempel, så er det der.

Det å ha en god elektronikk leverandør er mer enn å ha rett vare til rett pris.

B)

Jeg har av og til bestilt fra Farnell og Mouser og Jameco, bl.a., men jeg holder meg til ELFA for det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en god elektronikk leverandør er mer enn å ha rett vare til rett pris.

B)

Jeg har av og til bestilt fra Farnell og Mouser og Jameco, bl.a., men jeg holder meg til ELFA for det aller meste.

Når vi er inne på deleinnkjøp. Jeg har det meste jeg trenger til effektprosjekter som lagervare i verkstedet, men hvor kjøper du spesialdeler som forksjellige IC'er til delay effekter og sånt? De fleste ferdig-prosjektene som er på generalguitargadets.com og tonepad.com bruker IC'er og transistorer med US-betegnelser.

Har feks elfa en ekvalient til en PT2399 Delay IC, som er til et delayprosjekt på tonepad.com?

Jeg er ikke så flink til å finne ekvalienter eller å modifisere ferdige kretser, til standardkomponenter.

Gnome: Til konstuksjon og eksperimentering så er jo eksprimentkort veldig greie. Men hvis du skal bygge kretser fra tonepad eller guitargadgets, så er de ferdige PCB layoutene der veldig bra, og da er det verdt å lage et pcb.

Endret av Slash Thorød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke ELFA har noen av de spesielle delay ICene som du vil ha. ELFA retter seg mer mot industri kunder.... ingen som trenger slike IC kretser der.

En kamerat av meg har satt sammen flere forskjellige delay bokser, både analoge og digitale, noen (tror jeg) fra TonePad og/eller GGG. Sjekk hos Small Bear, tror du vil finne en del relevante ICer der. De har også bra 3PDT fotbrytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.