Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker: Så er sparinga igang...


Gjest

Anbefalte innlegg

Endelig! Så godt som gjeldsfri! Med utsikter til deltidsjobb og mye ledig tid mellom forelesningene, øyner jeg endelig en sjangse til å spare opp penger til amp!

Det er flere kandidater som skal prøves og vurderes, både hver til sitt og hver som amp for meg! At jeg ikke personlig ser noe anvendelig i en Recto til mitt bruk på noen som helst måte betyr ikke at jeg kan avfeie den som dritt... Koch, Mesa og ENGL er jokerne som jeg hører burde prøves. I utgangspunktet har jeg ikke store forhåpninger til de da jeg kronisk bruker brit-krønsj som utgangspunkt, og bruker OD, Fuzz eller volumpot for å få lyder til solo, dist eller clean. Men jeg skal da i det minste gi de en sjangs!

Stikkord er pris, brukervennlighet og allsidig breakup. Leter jeg etter en meningmanns perfekte amp for klassisk rock?

-Orange AD30R: Én kanal! Brit! 2x12 Celestion Vintage! favoritt...?

-Marshall Bluesbreaker: Kremlyd (hahaha...) men mener å huske at den ikke helt hadde det temperamentet jeg ville

-Marshall 1987X reissue + 1960BX 4x12" Blir dyrt, stort og klumpete, men skal være litt sintere en 1959ern og brownsound skal prøves!

-Koch Twintone II: Aldri prøvd eller hørt, men tre45 i trondheim tuter ørene mine fulle om denne når jeg spør om noe i prisklassen...

-Mesa F-50: Samma som Koch, bortsett fra at britisk gitarblekker står for tutinga

-ENGL Screamer & Thunder: Samma igjen... her har dere stått for tutinga :P

Prøvd og fjerna fra lista:

-Fendere... Knall lyd, men ikke i nærtheten av det jeg vil! For SRV..

-Traynor... Samme som fender! Dritbra blues, men ikke nok "gnarly" krønsj

Noen innspill eller andre forslag? I utgangspunktet skal det veeeldig mye til før jeg lar meg overbevise av alle fenderesque greier... Jeg har hatt anledningen til å prøve en del amper fra fender og ender bare opp med å skru og skru og skru...

Tenkte jeg skulle komme med oppdateringer så fort jeg får prøvd de forskjellige ampene eller andre relevante!

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldano, Bogner, Diezel, Framus, CAA kan jo prøves(om de har noen inne), men er kanskje litt vel dyr...

Hos Engl ville jeg også testa Blackmore modellen.

2203 en til Marshall skal heller ikke kastes bort hvis du er pedal mann...

GH serien til Laney er jo ikke så langt unna heller. TT serien er kanskje litt mye skruing igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2203 vurderes også.. Men et stort handicap som må tas i betraktning er at alle stacks eller halfstacks i første omgang vil finne sitt hjem på en 10kvm hybel siden jeg for tiden ikke spiller i band... I en studentby vil jeg bare misbruke sånne monster om jeg bare sitter og jukker mellom null og én for å ikke skremme vettet av naboene. En annen ting er at alle stack-varianter blir dyre... På en combo er det nesten bare en symbolsk sum å betale for høyttalerne :P ikke noe en powerbrake ikke kan fikse, men når jeg først mangedobler den først tenkte prisen så er jeg veldig gretten om å måtte fiske fram ekstra lapper bare fordi jeg egentlig ikke kan bruke de slik de skal :angry: preamp-gain er okå, men da syns jeg med veldig mange amper man heller kunne brukt en bra pedal, eller færre watt for en krønsj som kan gå i clean med volumpot eller i dist med den rette pedalen..

CAA'en blir litt drøy av nevnte grunner.. Framus har noen kjekke modeller, men selv om jeg vet godt at amper i den klassen briljerer lydmessig, koster de såpass mye at den prismessig differansen mellom de og f.eks Orange AD30R ikke kan forsvares på mitt budsjett!

Soldanos Astrohead er en egentlig helt sinnsykt diggbar!!! Men den finnes omtrent ikke på denne siden av atlanteren.. Import er jo såklart mulig når jeg greier å kloke meg fram til hvilken trafo som sitter i den. Diezel hater jeg... Ikke min type vreng og når jeg får skrudd noe som nesten faller i smak komprimerer den for store deler av registeret. Bogner.. Mye samme som Framus, med i alle avguders navn de kara kan lyd ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivalve faktisk...

Univalve er jeg redd vil falle litt for mye i fisk de gangene jeg får kødda samme en jam med sine 15 watt (med den rette konfigurasjonen) Jeg har prøvd bivalve med 6V6 og 6L6, men som sagt tidligere så får jeg ikke til Fender-greia. Men jeg hadde helt glemt ut av den! Føyes inn på liste nå og skal prøves med litt andre ting i preamp og forhåpentligvis også med EL34 og EL84 (vha yellow jackets) i effekttrinn for å få litt mer britisk vræl ut av den! Takk for tipset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh... Spørs om jeg kan ta meg råd NÅ, men det er verdt et forsøk! Får stikke ned en gang og åndse litt med den. De har forresten noen Rivera amper der også jeg lurer fryktelig på! Har ikke helt fått tak i hvilke modeller det er, men jeg at den serien det er snakk om (Æ huuskeee ikkke nuuu..) skal ha fender clean og Marshallesque vreng..? Aktiv eq har jeg ikke videre stor erfaring med... Prøve jaffal!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiletto er notert! Mesa er flinke på det at man kan dempe watten litt! Combo er supert!

Titta litt på avengeren på tre45 i dag, men hadde for dårlig tid til å prøve. Men de nevnte at de skal begynne å ta inn Matamp etterhvert. Om noen lurer på hva det er for noe, så er det den "orginale" Orangen! I storhetstida til Orange så var det bare navnet på et selskap som kjøpe amper hos Matamp og satte sitt navn på de.. Siden da har Orange begytn å lage sjøl, gått over til kretskort og flytta mye av produksjonen til Asia.

Matamp derimot ligger fremdeles i Storbritannia, lages for hånd (point to point) og koster faktisk-ikke-en-formue! I februar kommer han ene fra tre45 som nå er på messe i L.A. tilbake, og da skal han muligens ha klart en ide om når de første lander!

Lista vokser folkens... Håper bare inderlig jeg får nådd over alle godsakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foretrekke å prøve de først... Og så muligens bestille. Samme hvor mye skryt de får er det mulig det viser seg at de ikke er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant, surt og bruke 10 000kr på en amp du ikke liker.

Men de er ikke 100% point to point, de er en mellom ting.

the internals are point-to-point hand wired on special patent-applied-for turret boards, which have PCB tracks in the base. " It's a system that gives us the consistency of PCB construction with the reliability of point-to-point" said Dave Green, Matamp's design engineer: " We've repaired many old Hiwatts, and noticed the small link wires underneath their conventional turret boards were often broken. Changing the wires to PCB tracks prevents that, and makes assembly much simpler."

uansett, de så ut som fette amper med en relativt hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg egentlig er veldig fornøyd med Marshall JMP-1 preampen min. Nå har jeg både Boogie, ENGL and Laney amper i tillegg, pluss en ADA MP1. I utgangspunktet anbefaler jeg ikke Boogie (med unntak av Stilletto, hot dang!) for britiske crunch lyder, men den gjør en rimelig god jobb! ENGL kan du bare drite i. ADA'en og JMP-1'en er de som gjør den lyden best, og begge kan fåes veldig rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.