Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Idéer og forslag mottaes med stor takk


AlexanderT

Anbefalte innlegg

Nå røpet litt av hva jeg holder på med på fritiden ved å poste et screenshot i tråden til bove. Jeg jobber med å lage en internettside hvor man kan vise en hvilken som helst formel på gitar, bass eller andre instrumenter med bånd, hvor notene er representert enten som notenavn eller intervall. Det vil være gratis å bruke. Jeg vil trolig bare slenge inn en doneringsknapp en plass på siden, men ingen skal føle seg presset til å betale.

Grunnen til at jeg har gått igang med dette prosjektet er at jeg har vært borti et titalls liknende programmer tidligere, men det er alltid små og store ting som jeg irriterer meg over, så jeg vil derfor prøve å gjøre jobben skikkelig, en gang for alle.

Features som ingen andre har:

- Brukervennlighet

Skal gjøre hva jeg kan for at dette skal bli raskere å bruke enn "konkurrentene". Siden har ingen lastingstid og for hver forandring ser du resultatet momentant. Designet er også lagt opp smartere enn de andre løsningene. Noter er sortert etter kvintsirkelen, siden det er en god vane å øve ting i den rekkefølgen. Dessuten så får man inn kvintsirkelen litt gratis hvis man ikke kan den fra før, ved å ha de sortert slik.

- Fleksibilitet

Ingen andre programmer gir deg like stor frihet ved valg av antall strenger på instrumentet. Alt mellom 1 og så mange som maskinen din klarer, er tillatt. B A G D A D B A G D A D er et gyldig valg.

Du velger også hvor mange bånd du vil ha. Alt ifra 1 til så mange som maskinen din har kapasitet til.

En av de viktigste grunnene til at jeg lagde dette var dog at du kan velge formel fritt fram. Alle "subset" av den kromatiske skalaen er gyldig.

- Små "perfeksjonist"-detaljer

For de som har gratisfonten Bach installert, vises riktige b og # tegn på gripebrettet. Internettsiden skal jeg gjøre hva jeg kan for å få validert etter standardene.

- Bb, B, H

Velg selv.

Screenshot:

spanskfrygisk_arp.gif

Noen som har idéer til ting jeg kan ha glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker veldig bra! kommer til å være nyttig for de som velger å bruke mitt system :)

Du må huske å ta med åpne strenger forresten!

Ellers kan du ha en liste over forhåndstastede skalaer. Og kanskje åpne for notenavn til tillegg til formula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoff, nå har jeg jobba siden jeg stod opp til jeg nå velger å legge meg med denne saken. Fikk også litt hjelp av min bror som til daglig jobber med programmering (mye verre ting enn JavaScript, det da). Jeg har skrevet koden fra bunnen av, og nå er det objektorientert som gjelder. :)

Virker veldig bra! kommer til å være nyttig for de som velger å bruke mitt system :)

Du må huske å ta med åpne strenger forresten!

Ellers kan du ha en liste over forhåndstastede skalaer. Og kanskje åpne for notenavn til tillegg til formula?

Lista er der allerede på screenshotet. Rullegardinbokser fylt med snæks. Var god idé dette med notenavn i tillegg. Må jo uansett lage en funksjon som konverterer strengenavn til intervaller, så muligheten er der!

Glimrende greier. Enkelt og greit uten unødvendig dilldall. Slenge ut addressa når prosjekt er presentabelt

Takker. Skal bli!

Gleder meg, Gleder meg!

Blir det det nye Guitarpower eller?;)

Guitar Power har et bibliotek med vanlige akkordvoicings, noe som ikke kan regnes fram til med matematikk. De ligger hardkodet i programmet. Det kan være det kommer etterhvert, men størrelsen på programmet vil da tidobles og det vil bare virke i standard tuning (slik er det også i Guitar Power).

Guitar Power har også en chord finder funksjon, noe jeg ikke har planer om å lage, men det hadde vært en kjekk sak å ha. Jeg kommer heller ikke til å tilby MIDI tuner, MIDI metronom eller noe som i det hele tatt gir lyd (MIDI metronom ville jeg uansett ikke øvd til på grunn av unøyaktighetene).

Jeg fokuserer på å kode det så bra som mulig, for å gjøre det lett å legge til funksjonalitet senere, så ingenting er umulig. Men blir neppe noe MIDI.

Men ellers så knuser det Guitar Power i fillebiter. Programmet mitt har en mye mer solid grunnmur, så det er bare å drysse på med noen etasjer, bytte gardiner og feste med vin på verandaen. Det vinner helt klart når det gjelder fleksibilitet, brukergrensesnitt og de tingene jeg har ramset opp i forrige post.

Ser bra ut :)

Si ifra om du trenger hjelp til valideringa ;)

Flott å ha en assistent tilgjengelig når det trengs. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har låst meg inne på gutterommet.

Driver og koder på dette programmet som jeg nå har døpt Formula Designer (trengte et domene for det :P). Dette er mitt største prosjektet så langt, særlig med alt deltaljarbeidet både under og over panseret i programmet.

Nyeste screenshot (er en bunsj av ting som ikke er på plass, men fortvil ikke - det kommer!):

formula9.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Det varmer å høre.

Dere skal få prøve noe kult når det er ferdig. Og det er å renne gjennom keysa som er sortert etter kvintsirkelen. Med den kromatiske skalaen på gripebrettet og hilight på 1 2 3 4 5 6 7 (durskalaen) er det som å se The Matrix. :D

Finner stadig nye ting med dette programmet og nye måter å se gitarhalsen på. Gleder meg veldig til det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.