Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor ters og liten sekst


bove

Anbefalte innlegg

Er veldig fasinert av fenomenet stor ters og liten sekst, spesielt som tonerekka 1, 3, (4,) 5, 6m.

Det jeg lurer på, er om disse tonene er del av en skala med et eget navn, eller om det bare er 5. omvending av harmonisk moll elns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fasinert av fenomenet stor ters og liten sekst, spesielt som tonerekka 1, 3, (4,) 5, 6m.

Det jeg lurer på, er om disse tonene er del av en skala med et eget navn, eller om det bare er 5. omvending av harmonisk moll elns?

aldri vært borti. låter litt aug, men i og med at du har med ren kvint så er det jo ikke det. Det blir ihvertfall rart hvis du tar med 4'ern. Men det var spennende lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk frygisk/gypsy (5. mode av harmonisk moll) har formelen 1 b2 3 4 5 b6 b7, så den passer inn der. På looknohands.com er det en som heter Theata, Bhairav med formelen 1 b2 3 4 5 b6 7. En annen mulighet er jødisk (Ahaba Rabba) som har formelen 1 b2 3 4 5 b6 b7, men det er samme som spansk frygisk.

Nei, ...jeg ville sett på det som en mode av harmonisk moll.

Jobber med en internettside hvor du kan skrive inn egendefinert tuning, formel, pluss en hel rekke andre valg. Her er screenshot av de to formelene du posta:

Beklageligvis så er dette fra en tidlig versjon som jeg lagde i all hast, og den støtter ikke b6, men bare #5. Den endelige versjonen vil støtte alt som er teoretisk lovlig:

spanskfrygisk_arp.gif

Og:

spanskfrygisk_penta.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. mode av melodisk moll hadde jeg helt glemt av, men det er selvsagt også en mulighet. Var også en del såkalte "mela"-skalaer på looknohands som passet, men de er vel såpass sære at jeg regner med de ikke er så veldig aktuelle. :D

Endret av AlexanderT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som sagt, harmonisk dur er jo midt i blinken, da den lille seksten er det eneste som er litt 'ut'.

fusion gutta...

hehe, men hvordan brukes den? Har intrykk av at akkordene i fusion ikke henger sammen på samme måte, de er litt mer tilfeldige, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkordene 1, 3, 5, 6m og 1, 3, 4, 5, 6m?

C E G Ab

Ab C E G - Abmaj7#5 ;)

Eller en straight addb13. I fall du møter på noen med tersoppbyggingen i orden.

Den andre ville jeg kalt add11addb13. På grensa til å bli som Petrucc(h)is add9add#11. ;)

Så lenge du gjør deg forstått med navnet så fungerer det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fusion gutta...

hehe, men hvordan brukes den? Har intrykk av at akkordene i fusion ikke henger sammen på samme måte, de er litt mer tilfeldige, stemmer det?

Det er jo ingen fastsatte regler i fusion. Det er bare en 'label' som er blitt satt på et ugjennkjennelig sammensurium av forskjellige stilistiske elementer. De mønstre som likevel verserer i denne stilen, er vel for det meste de samme som i jazz, bare i langt mindre grad.

Hva harmonisk dur angår, har jeg ingen anelse om hva skalaens opprinnelse er, men den kan jo brukes som enhver annen skala--over en hvilken som helst akkord hvis toner den inneholder. Fra fjerde trinn får vi forresten lydisk b3, eller lydisk moll, som er en veldig fin skala å jobbe med, en slags krysning mellom melodisk moll og lydisk, eller en ungarsk moll med hevet sekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen fastsatte regler i fusion. Det er bare en 'label' som er blitt satt på et ugjennkjennelig sammensurium av forskjellige stilistiske elementer. De mønstre som likevel verserer i denne stilen, er vel for det meste de samme som i jazz, bare i langt mindre grad.

Hva harmonisk dur angår, har jeg ingen anelse om hva skalaens opprinnelse er, men den kan jo brukes som enhver annen skala--over en hvilken som helst akkord hvis toner den inneholder. Fra fjerde trinn får vi forresten lydisk b3, eller lydisk moll, som er en veldig fin skala å jobbe med, en slags krysning mellom melodisk moll og lydisk, eller en ungarsk moll med hevet sekst.

seff er det ingen fastsatte regler, det er det jo ikke i noen form for jazz. Det er bare noen ting som er mer typisk. Tenkte derfor mer på tribal tech, gambale, holdsworth type fusion. Ikke miles davis aktige 1969/70 greier. Grunnen til at sånne skala erstatninger ofte funker er at akkordene er mindre avhengig av hverandre. Ellers vil ikke sånne ting som mixolydisk b13 osv dukke opp så ofte i tradisjonell jazz. Er ihvertfall det intrykket jeg har. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at sånne skala erstatninger ofte funker er at akkordene er mindre avhengig av hverandre. Ellers vil ikke sånne ting som mixolydisk b13 osv dukke opp så ofte i tradisjonell jazz. Er ihvertfall det intrykket jeg har. Stemmer det?

Det høres rimelig ut, ja. Skikkelig 'porno-fusion' (tenk tidlig Gambale) kan du jo omtrent lage ved å slenge sammen en hvilken som helst kombinasjon av litt små-jazzete akkorder i forskjellige tonearter, og så spille solo over dem... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.