Web Analytics
Jump to content

Stor ters og liten sekst


bove
 Share

Recommended Posts

Er veldig fasinert av fenomenet stor ters og liten sekst, spesielt som tonerekka 1, 3, (4,) 5, 6m.

Det jeg lurer på, er om disse tonene er del av en skala med et eget navn, eller om det bare er 5. omvending av harmonisk moll elns?

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fasinert av fenomenet stor ters og liten sekst, spesielt som tonerekka 1, 3, (4,) 5, 6m.

Det jeg lurer på, er om disse tonene er del av en skala med et eget navn, eller om det bare er 5. omvending av harmonisk moll elns?

aldri vært borti. låter litt aug, men i og med at du har med ren kvint så er det jo ikke det. Det blir ihvertfall rart hvis du tar med 4'ern. Men det var spennende lyd :)

Link to comment
Share on other sites

Spansk frygisk/gypsy (5. mode av harmonisk moll) har formelen 1 b2 3 4 5 b6 b7, så den passer inn der. På looknohands.com er det en som heter Theata, Bhairav med formelen 1 b2 3 4 5 b6 7. En annen mulighet er jødisk (Ahaba Rabba) som har formelen 1 b2 3 4 5 b6 b7, men det er samme som spansk frygisk.

Nei, ...jeg ville sett på det som en mode av harmonisk moll.

Jobber med en internettside hvor du kan skrive inn egendefinert tuning, formel, pluss en hel rekke andre valg. Her er screenshot av de to formelene du posta:

Beklageligvis så er dette fra en tidlig versjon som jeg lagde i all hast, og den støtter ikke b6, men bare #5. Den endelige versjonen vil støtte alt som er teoretisk lovlig:

spanskfrygisk_arp.gif

Og:

spanskfrygisk_penta.gif

Link to comment
Share on other sites

5. mode av melodisk moll hadde jeg helt glemt av, men det er selvsagt også en mulighet. Var også en del såkalte "mela"-skalaer på looknohands som passet, men de er vel såpass sære at jeg regner med de ikke er så veldig aktuelle. :D

Edited by AlexanderT
Link to comment
Share on other sites

Vel, som sagt, harmonisk dur er jo midt i blinken, da den lille seksten er det eneste som er litt 'ut'.

fusion gutta...

hehe, men hvordan brukes den? Har intrykk av at akkordene i fusion ikke henger sammen på samme måte, de er litt mer tilfeldige, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

akkordene 1, 3, 5, 6m og 1, 3, 4, 5, 6m?

C E G Ab

Ab C E G - Abmaj7#5 ;)

Eller en straight addb13. I fall du møter på noen med tersoppbyggingen i orden.

Den andre ville jeg kalt add11addb13. På grensa til å bli som Petrucc(h)is add9add#11. ;)

Så lenge du gjør deg forstått med navnet så fungerer det. :)

Link to comment
Share on other sites

fusion gutta...

hehe, men hvordan brukes den? Har intrykk av at akkordene i fusion ikke henger sammen på samme måte, de er litt mer tilfeldige, stemmer det?

Det er jo ingen fastsatte regler i fusion. Det er bare en 'label' som er blitt satt på et ugjennkjennelig sammensurium av forskjellige stilistiske elementer. De mønstre som likevel verserer i denne stilen, er vel for det meste de samme som i jazz, bare i langt mindre grad.

Hva harmonisk dur angår, har jeg ingen anelse om hva skalaens opprinnelse er, men den kan jo brukes som enhver annen skala--over en hvilken som helst akkord hvis toner den inneholder. Fra fjerde trinn får vi forresten lydisk b3, eller lydisk moll, som er en veldig fin skala å jobbe med, en slags krysning mellom melodisk moll og lydisk, eller en ungarsk moll med hevet sekst.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen fastsatte regler i fusion. Det er bare en 'label' som er blitt satt på et ugjennkjennelig sammensurium av forskjellige stilistiske elementer. De mønstre som likevel verserer i denne stilen, er vel for det meste de samme som i jazz, bare i langt mindre grad.

Hva harmonisk dur angår, har jeg ingen anelse om hva skalaens opprinnelse er, men den kan jo brukes som enhver annen skala--over en hvilken som helst akkord hvis toner den inneholder. Fra fjerde trinn får vi forresten lydisk b3, eller lydisk moll, som er en veldig fin skala å jobbe med, en slags krysning mellom melodisk moll og lydisk, eller en ungarsk moll med hevet sekst.

seff er det ingen fastsatte regler, det er det jo ikke i noen form for jazz. Det er bare noen ting som er mer typisk. Tenkte derfor mer på tribal tech, gambale, holdsworth type fusion. Ikke miles davis aktige 1969/70 greier. Grunnen til at sånne skala erstatninger ofte funker er at akkordene er mindre avhengig av hverandre. Ellers vil ikke sånne ting som mixolydisk b13 osv dukke opp så ofte i tradisjonell jazz. Er ihvertfall det intrykket jeg har. Stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at sånne skala erstatninger ofte funker er at akkordene er mindre avhengig av hverandre. Ellers vil ikke sånne ting som mixolydisk b13 osv dukke opp så ofte i tradisjonell jazz. Er ihvertfall det intrykket jeg har. Stemmer det?

Det høres rimelig ut, ja. Skikkelig 'porno-fusion' (tenk tidlig Gambale) kan du jo omtrent lage ved å slenge sammen en hvilken som helst kombinasjon av litt små-jazzete akkorder i forskjellige tonearter, og så spille solo over dem... :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Tom Bukovac spilte en litt nydelig versjon av sin Planet TD1 i en av sine leksjoner… så jeg tabba den og la over videoen til Hr. Bukovac… og håper han ikke kjører en Don Henley på rompa mi… usikker på legaliteten. Har ikke fått no claim, brukes til educational purpose, kreditert opphavsmannen og sendt ham flere meldinger om at han bare må si ifra om han synes det er ugreit… 🤷🏼  
    • Jeg hadde den gamle passive EHX Switchblade og var ikke fornøyd med den, det var for mye "switchpop". Jeg tror denne nye aktive er mye bedre. Forresten, Palmer Triage er en flott switcher, og jeg har sett på YouTube at Slash også bruker den,...eller har brukt den. Den har fasejustering, liten gainjustering, tre separate transformatorer, alle mulige koblingskombinasjoner , og alt skjer helt stille.
    • VOX AC15 eller VOX NT er god løsning for det meste. 
    • Jeg kan jo legge til at jeg faktisk har kjøpt en Boss Katana siden jeg postet siste innlegg i denne tråden, og jeg må si at jeg er meget godt fornøyd. Til hjemmebruk, er den helt glimrende, og jeg har til og med brukt den live i litt "nedpå", små pub-anledninger. I de anledninger, har jeg brukt den i "panel mode" med pedalbrett foran, og det har fungert utmerket. Hvis man gidder å bruke litt tid på software som hører til, kan man få veldig fine settinger skreddersydd for et hvert bruk også.
    • Tar opp en gammel tråd. "Øvingsrommet" ble til soverom, og "barneforsterker" ble dermed aldri innkjøpt. Nå er det igjen gryende bandinteresse blandt ungdommen, og dermed står igjen forsterkerinnkjøp på lista. Er det fortsatt Boss Kantana, Roland Blues Cube, Marshall Valvestate og Blackstar HT20 som gjelder, eller er det kommet andre alternativer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.