Web Analytics
Jump to content

Konflikter rundt rockens inntog


avalanco
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg og en i klassen min har et tverfaglig prosjekt (ungdomstrinn), der vi har temaet konflikt. Vi valgte videre å skrive om konfliktene rocken innbrakte på 50-60 tallet da den kom inn i verden (via Bill Hayley, var det ikke ?)..

Det ensete problemet vårt er at vi ikke har funnet noe stoff som bekriver hva som skjedde når rocken kom.. Av bøker og søkninger på innternett har vi funne masse om rockens historie, men disse handler for det meste om Artistene, hva de spilte og gjorde for rocken osv..

Er det noen som kunne være så beleielig å hjelpe oss med litt stoff om konfliktene rocken tok med seg da den kom ?

(Sann som at gitaren var symbolet på ungdomsrevulosjonen, og rocken var langt ifra stueren osv)..

Håper veldig på godt svar, og takker på forhånd,

Robin.

Link to comment
Share on other sites

undommen ble mer rebelsk og sto opp mot foreldre og overmakter, foreldre var imot det, fantes tilogmed folk som stemte for at rock skulle bli ulovlig å selge, har skrevet om dette engang i samfunnsfagen så hvis jeg finner det skal jeg skrive det opp

Link to comment
Share on other sites

Det var jo noe om at det ikke var noe begrep som het "ungom" før. Når det kom mer og mer ungdoms-musikk (pop), ble det konflikter. Ungdommene hørte på poppen som foreldrene vente mot i avsky. Du kan jo også sjekke ut litt punk-historie.

dette med pop er vel ikke helt relevant. Ser man på det fra et vitenskapelig synspunkt vil man se at populærmusikk hadde eksistert lenge. Det er med rocken det virkelig tok av. Jeg syns swing-tidene virker litt kult også da. Noen som har sett en film om det? tror den heter noe med "swing-heil". kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Ok, men er det noen som hvet hva en skal søke på ang. ungdomen ? har prøvd med ungdom, historien om ungdom, history of the youth etc.. men finner ikke stort.

Og når dere snakket om at begrepet "ungdom" oppstod på denne tiden, mente dere da ikke begrepet "tenåring" ? Mener og tror at ungdom ble brukt lenge før den tid..

Edited by avalanco
Link to comment
Share on other sites

hehe jeu! Hadde faktisk skrevet litt om ungdom og rockn roll fra en deloppgave i musikkforståelses eksamen som jeg hadde ifjor! (Lydtek. NISS)

Kan jo poste det jeg skrev her, så får du nu bare copy/paste det du finner interresant :D

(Bok: WoW, Skrevet av: Yngve Blokhus (som også var lærern vårs), genial bok når det kommer til musikkhistorie! :) )

Det å være ung i USA før etterkrigstiden var ikke lett. Det ble forventet mye fra den yngre garde, guttene måtte enten i militæret eller skaffe seg jobb så han kunne hjelpe til med å forsørge familien, eller en ny brud. Jentene skulle finne seg en mann, gifte seg å få unger. Høyere skolegang var det bare noen som fikk. De unge hadde lite frihet, lite "økonomisk makt" og liten inflytelse i diskusjoner gjort av den eldre generasjonen.

I etterkrigstiden på 50-tallet hadde ting tatt en stor vri mot det bedre for den yngre garde. Økonomien var i full vekst og foreldrene hadde mere økonomi til å la ungene gjøre seg ferdig på skolen. Den eldre generasjonen hadde vært igjennom den store depresjonen og krigen, dette hadde fått de til å virkelig forstå hva som var viktig her i livet, nemlig familie og de som sto dem nermest. De ville la ungene "leve livet" istedenfor å melde seg inn i militæret. Som et resultat av dette fikk de mere tid til seg selv, de hadde mere penger og mere tid for å ha det gøy. Begrepet "tenåring" var født, og det var da denne gruppen som skulle ha en sentral rolle i rock 'n' rollens tilblivelse. Tenåringene trenge nå noe nytt å identifisere seg med, og det er her musikken kommer inn.

Mellom 1946 og 1964 ble det født 77 millioner barn i USA. Kombinasjonen av større økonomi og flere ungdommer førte til at tenåringene ble en viktig målgruppe for næringslivet og da et stort kundepotensial. I denne sammenheng ble musikken en viktig vare å få frem, platesalget fra 1955 til 1959 økte med over det dobbelte, og denne økningen var det da tenåringene som sto for.

I årene etter andre verdenskrig var det lite som skjedde i musikkbransjen, platene som ble gitt ut bestod hovedsaklig av country og Tin Pan Alley, som her igjen ble siktet ut mot et mer voksent publikum. I startfasen av rock 'n' rollen, var hvit og svart musikk veldig forskjellig. Den svarte musikken ble sett på som vulgær, "stygg" og skadelig for den hvite slektsmoral. Til tross for at veldig mange boikottet svart musikk, og at det ble sett på som tabu, falt det fort i smak hos tenåringene. De ville ha noe å danse til, samt ha noe med fart i. Og en ting er sikkert, det fikk de ikke fra country og Tin Pan Alley musikk.

Nå begynte plateselskapene og skjønne at her var det et marked som hadde stort potensiale. I og med at svart musikk ble sett på som "farlig" ble det gjort hvite coverversjoner av mange kjente R'n'B låter fra svarte musikere. Her da ikke like vulgært og frempå som svart musikk. Tekster som "Roll With Me Henry" ble omgjort til "Dance With Me Henry". Sangene ble polert og "ufarlig-gjort" av plateselskapene, dette skulle jo tross alt bli godtatt av den eldre garde. Dette ble en stor salgs-sukssess og solgte godt over det dobbelte enn hva de svarte originalversjonene gjorde. Rock 'n' Rollen kan da bli sett på som en blanding av svart og hvit musikk. Men selve begrepet "rock 'n' roll" fikk ikke skikkelig gjennombrudd før hvite country artister som Bill Haley begynte å spille R'n'B-inspirert musikk. Han var den første som gjorde dette med skikkelig kommersiell suksess. Rock 'n' Rollen hadde nå fått et kraftig fotfeste i musikkverdenen. Det som skiller rock 'n' roll fra de tidligere stilartene er nok det at rock 'n' roll er en salig blanding av alt!

Skal man nevne to helt klare stilskapere innen rock 'n' rollen, kommer man etter min mening ikke langt uten å nevne navnene Elvis Presley og Chuck Berry.

I 1952 etter et par år som sjef for et musikkstudio som for det meste engasjerte seg rundt blues, startet den tidligere hvite radio DJ'n Sam Phillips, Sun Records. Phillips var på jakt etter en hvit artist som kunne synge som en R'n'B sanger. Han ville ha en artist som appelerte til ungdommen og tenåringene, fordi han viste det var dær det var størst potensiale for platesalg. Det skulle vise seg at mannen han lette etter var Elvis Aron Presley. Elvis, var en hvit sørstats-gutt som sang låter med en blanding av blues, country og gospel. Han bidro med musikk fra både den hvite og den svarte siden. Elvis med sin svingende hofte, og det som på den tiden ble sett på som "seksuell" fremtreden, gjorde han raskt til et tenårings idol og et forbilde for mange i utallige år fremover. Men det var ikke alle som var enige med tenåringene, Elvis ble av mange "konservative" sett på som en vulgær og inkompetent sanger med dårlig inflytelse på de unge. Men med musikkens kraft og Elvis's hippe image ble det fort klart at nå var det tid for en forandring. Elvis Presley ble med dette den aller første vaskekte rock 'n' roll stjernen. I kjølvannet av Elvis er det ingen tvil om at det er mange som har kopiert hans syngestil væremåte.

Hvis vi skal nevne noen som beskriver den mest "viktige", svarte rock 'n' roller/stilskaper får vi opp èt navn, nemlig Chuck Berry. I Chicago 1955 søkte han opp Muddy Waters i håp om at han kunne hjelpe han i å få spilt inn noen låter. Han ble raskt introdusert for Leaonard Chess, èn av to brødre som drev plateselskapet Chess Records. Chess var egentlig et blues selskap, men ville gå for Berrys raske og livlige maybelene for å få fart i selskapet igjen, noe de da klarte. Etter dette kom Chuck Berrys hiter som perler på en snor. Kan også nevnes at han var en stilskaper i og med at han var den første sangeren som brukte gitar som hovedinstrument og kom seg på hitlistene. Den første rock 'n' roller som skrev tekster som var relevant for hvite tenåringer, uten å nedverdige hans svarte fans. Og den første artisten i 55` som komponerte sine egne låter. Her er det heller ingen tvil om at hans gitarspill har inspirert mangen gitarister og band etter rock 'n' rollens storhetstid!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Master :D Tror du det går ann å få tak i den boken du snakket om (WOW), på et offentlig bibliotek ?

Flott respons her på dette forumet må jeg si :)

No worries! :)

Jeu, du får nok kjøpt den bra mange steder.. ("WOW! Populærmusikkens historie" Av: Yngve Blokhus/Audun Molde, 2.utgave, ISBN: 82-15-00358-3 :P )

Bare husk at det ligger timesvis av blodslit bak den lille teksten der! :D Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.