Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Videresalg av konsertbilletter – pris?


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Hvis du har to billetter til en konsert du ikke har anledning, og du er fornuftig nok til å selge dem - da du ikke har for mye penger.

Følgende gjøres:

- legger ut annonse på ulike nettsteder

- får 10 personer som alle vil ha dine to billetter

- billettene kostet deg totalt 870,-

- du får bud fra 900,- til 2.500,-

Hva gjør du?

A - tilbyr den med laveste bud om å kjøpe til 870,-.

B - selger til personen med høyeste bud, og tjener 1.630,- på salget.

Jeg ville uten tvil valgt alternativ B, selv om jeg ikke hadde blitt skuffet om jeg fikk solgt dem for å dekke mine utlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du har to billetter til en konsert du ikke har anledning, og du er fornuftig nok til å selge dem - da du ikke har for mye penger.

Følgende gjøres:

- legger ut annonse på ulike nettsteder

- får 10 personer som alle vil ha dine to billetter

- billettene kostet deg totalt 870,-

- du får bud fra 900,- til 2.500,-

Hva gjør du?

A - tilbyr den med laveste bud om å kjøpe til 870,-.

B - selger til personen med høyeste bud, og tjener 1.630,- på salget.

Jeg ville uten tvil valgt alternativ B, selv om jeg ikke hadde blitt skuffet om jeg fikk solgt dem for å dekke mine utlegg.

man selger jo til den med høyest bud, man tjener penger, og det faktumet at en byr så mye betyr jo at han/hun virkelig har lyst til å dra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Hvis du har to billetter til en konsert du ikke har anledning, og du er fornuftig nok til å selge dem - da du ikke har for mye penger.

Følgende gjøres:

- legger ut annonse på ulike nettsteder

- får 10 personer som alle vil ha dine to billetter

- billettene kostet deg totalt 870,-

- du får bud fra 900,- til 2.500,-

Hva gjør du?

A - tilbyr den med laveste bud om å kjøpe til 870,-.

B - selger til personen med høyeste bud, og tjener 1.630,- på salget.

Jeg ville uten tvil valgt alternativ B, selv om jeg ikke hadde blitt skuffet om jeg fikk solgt dem for å dekke mine utlegg.

Her er det jo tydeligvis ikke snakk om at han har lyst eller anledning til å dra, målet hans er å tjene penger.

Forkastelig å utnytte Rolling Stones fans på den måten..

Må legge til at det også er stor forskjell på å selge sine billetter merket som "selges til høystbydene" da

er det jo skrevet at man skal prøve å tyne mest mulig penger ut av dette. Dersom man selger lar vær å

skrive "Høystbydene" i annonsen og får inn et bud på feks 2000,- så er jo utnytter man jo ikke stakkaren

på samma måte.

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Så så lenge man tjener penger på det er det greit, selvom det er umoralsk?

Man utnytter jo fans som er litt for sein på avtrekkern, kun fordi man skal tjene noen slanter.

Finn andre måter å tjene penger på enn å utnytt stakkars folk som vil se favorittbandet sitt!

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er greit, det får være opp til hver enkelt å danne seg en mening om det,

jeg sier at det er slik det ER.

En person har en vare. Varen skal selges. Mange vil ha varen. Prisen presses opp.

Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, Ziggy Stardust blir eid som et helvete! :lol:

Det hadde kanskje vært greit om du ikke strødde om deg med uttrykk du ikke har noe eierskap til?

Slik er det bare.

Nei, det er ikke det. Du har rett i at kapitalismen er rådende i samfunnet i dag, men det betyr ikke at en trenger å sitte på stumpen og stilltiende akseptere det. Det må være mulig å rette spørsmål om en trenger mye penger for å få kjøpt en billett for å få sett sitt favorittband og hvorvidt svartebørsmarkedet trenger et regelverk uten at «Sånn er det bare» skal bli sett på som et argument i diskusjonen.

Når det er mulig å dra inn mye penger på å kjøpe billetter en selv ikke trenger, slik at de som virkelig er fans ikke nødvendigvis får sett konserten fordi noen med mer grunker kjøper billettene på QXL, må en kunne få spørre om dette er et slikt samfunn en har lyst til å ha.

Ville noen her vært happy om jeg kjøpte opp billetter til konserten med $din_favoritt_gitarist slik at de selv ikke fikk kjøpt, og så solgte de til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulempen med å leve i en fri økonomi, den kan utnyttes til egen fordel. Deal with it.

Hvis Black Label Society hadde kommet til Norge og jeg ikke hadde fått tak i billetter fordi det var utsolgt til svartebørshaier så hadde jeg blitt regelrett forbanna, tro ikke annet, men hva skal en gjøre.

Gjøre det forbudt å kjøpe billetter og selge dem igjen? Gjøre det forbudt å tjene penger på å selge varer?

Og hvis [sett inn favoritt-artisten deres] hadde kommet til Norge og jeg hadde billett, men fant ut at jeg ikke kunne, hadde jeg såklart dradd inn så mye spenn på den billetten som mulig med mindre en kamerat ville ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan jo se på det sånn, Ziggy:

Du har sikkert jobb og tjener forholdsvis masse penger. Du bruker det meste av penga på deg selv. Men tenk på alle de fattige folkene i den tredje verden! Du burde dele alt med de. Eller skal de måtte lide bare fordi de er født i feil land? Skal du snyte dem for det å leve et normalt liv, og ha nok mat og klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men here goes:

Pass litt på når dere kjøper billetter til "store konserter"... Våre (vennegjengen) billetter til Metallica ble hentet av uvedkommende, da han som kjøpte billettene våre ikke hentet dem på Narvesen med en gang de ble bestilt. Dermed måtte vi ringe og klage og styre til billettselskapet, men enden på visa ble at vi fikk korrekt antall nye billetter i posten.

Tipper det er en svartebørshai som har "hentet" billettene ved å oppgi et tilfeldig referansenummer på Narvesen. De har såvidt jeg vet ikke lov til å sjekke ID på vedkommende som henter billetter.

Endret av Raven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Hva i alle dager snakker du om nå?

Hva har det med svartebørs å gjøre?

edit: Til Orjanbeats..

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulempen med å leve i en fri økonomi, den kan utnyttes til egen fordel. Deal with it.

Dette er ikke en diskusjon om hvordan verden ser ut, men hvordan den burde se ut. Skjønn forskjellen.

Gjøre det forbudt å kjøpe billetter og selge dem igjen? Gjøre det forbudt å tjene penger på å selge varer?

Vanskelig for deg å diskutere med annet enn spørsmål det finnes åpenbare, enkle svar på?

Hva med å regulere markedet, gjøre det forbudt å kjøpe billetter og videreselge dem for en høyere pris enn pålydende? Da er prisen på en konsertbillett forutsigbar for alle som handler åpenlyst. Svartebørsmarkedet vil sannsynligvis gå under jorden, men da nærmer vi oss å diskuterer hvorvidt lover kan følges opp.

Er vi blitt så grådige at vi ikke kan selge en konsertbillett videre uten å ta gevinst?

Og orjanbeats: Søtt forsøk på å dra diskusjonen over på noe fullstendig urelatert. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.