Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fresing av gitar


Kentucky

Anbefalte innlegg

greia med aktive pickuper er at det låter nesten likt uansett hvilken gitar du setter dem i.

nå liker jeg riktignok gilmour settet men disse er jo annerledes enn de fleste andre aktive..

og selvfølgelig er det smak og behag og jeg godtar aktive mikekr i gitarer til under 7000 men over den grensa er det nesten alltid bare å ødelegge en fin gitar

hva mener du med den 7000-grensen?

Jeg har en gammel Ibanez til rundt 12000,- (den gang - 88-modell). Jeg vurderer aktive EMG'er i den om ikke så lenge.

Da kjøper jeg disse: http://www.emginc.com/displayproducts.asp?...7&catalogid=103

tviler på at jeg må frese ut noe ihvertfall...:

Stratcombo.jpg

SAcombo.jpg

Scombobk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å hvorfor det?

"You don't change a winning team" er det noe som heter. Nå har jeg ikke oppdatert meg på hva slags pickup du har tenkt til å sette inn i hva slags gitar, bortsett fra at jeg har fått med meg at denne gitaren er i manges øyne en veldig god gitar.

Det første jeg tenker på når du vil frese i en gitar en hva slags finish du har på denne gitaren. Er det en oljefinish, eller en lakkfinish? Hvis det er en lakkfinish er mulighetene store for at lakken kommer ti å blir rimelig stygg rundt hullet som skal freses. Det finnes selvfølgelig måter å unngå dette på, men det er ikke sikkert folka du skal ha til å gjøre dette ikke er klar over det. Som feks en snekker. Han tenker nok ikke på det.

Det andre jeg tenker på er at du nå skal gjøre et inngrep i gitarkroppen. Gitarkroppen består av tre og dette treverket er med å forme tonen i gitaren din. Hvis du fjerner betydelig masse fra kroppen vil lyden ganske sikkert bli annerledes. Det vil den jo bli uansett siden du skal sette inn ny pickup, så da er det kanskje ikke så greit å høre forskjellen. Men, mindre tre = mindre resonans, som er det samme som å si at sustainen på gitaren din også blir påvirket.

Hvis du tenker verdi på gitaren vil den ganske sikkert falle noe med mindre en proff gitarbygger ordner dette for deg. Det er også vel verdt å tenke litt på.

Bortsett fra mine umiddelbare tanker rundt dette, så vil jeg si at det er helt sikkert gjennomførbart, men vær sikker på at du gjør dette hos folk som kan gitarer. Da slipper du å sitte igjen med skjegget både her og der pluss en gitar som ser jævlig ut og ikke er verdt mer enn strengene som sitter på den.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller selge gitaren og kjøpe en du liker lyden i ? ..

Det prosjektet der blir liksom litt som å kjøpe en bra fender røramp, men så er du egentlig ute etter marshall lyd, så du bytter preamp og sluttrinn og elemter, og sitter igjen med en marshall innebygd i et fender kabinett..

Overdreven sammenligning, ja, men hvorfor lage så mye arbeid når det finnes en milliard andre gitarer på markedet.. MÅ du absolutt ha en modifisert jackson ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei i teorien ikke. Men nå jeg Jackson gitaren. Jeg liker hvordan den er bygget . Jeg liker kroppen, halsen osv. Jeg er egentlig bare ute etter mer aggresiv lyd. Som sagt, jeg har tenkt å få en profisjonell til å gjøre dette. Å jeg har allerede kjøpt pickupen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.