Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordskalaspørsmål.


PerA

Anbefalte innlegg

Okei, jeg fant ikke noe på søkefunksjonen, så jeg starter en ny tråd.

Jeg har begynt å sette meg inn i akkordskalaer, føler at jeg trenger det.

Hittil har jeg sett på dur-akkorskalaen:

I C-dur:

C  Dm  Em   F   G  Am  Hdim  (C)
I ii iii IV V vi vii (VIII)

(Har jeg forstått det riktig?)

Spørsmålet mitt er: Er det noe lignende for moll-skalaer? Har ikke funnet noe på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Akkordskalaer er morsomt, og ja, det finnes noe lignende med moll!

Moll er, som kjent, samme skala som eolisk.

Hvis vi tar utgangspunkt i A - Moll:

 
A-H-C-D-E-F-G. Istedet for den klassiske durkoden er koden for Am: W-H-W-W-H-W-W

Am-Hdim-C-Dm-Em-F-G

Dette er jo bare treklangene, det blir mye mer spennende med firklanger.

Da kan man også blande litt med f.eks Harmonisk moll, for å få en fin ledetone, men dette jobber jeg med akkurat nå, så vet ikke så mye om det enda..:P

Hvertfall, man kan bygge akkordskalaer av alle skalaer :)

Slenger med en link: http://www.musictheory.net/lessons/html/id50_en.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk i moll låner gjerne toner fra andre skalaer med lavt 3 trinn, som feks.

melodisk moll:

1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - 7

harmonisk moll:

1 - 2 - b3 - 4 - 5 - b6 - 7

dorisk:

1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - b7

frygisk:

1 - b2 - b3 - 4 - 5 - b6 - b7

(så fremt det ikke er snakk om 3 eller #11 er alle toner "dekt" her)

Det vanligste er å heve dominantens tredje trinn, feks Edur(akkord) istedet for Em(akkord) i Amoll(toneart).

E eller E7 om det er en firklang er A melodisk og harmonisk molls 5 trinn. Dette for å få ledetonen G#.

Om vi fortsatt er i a moll og tonen F# sniker seg inn kan denne sees på som en innlåning fra a melodisk moll(a-b-c-d-e-F#-g#) eller eventuelt a dorisk (a-b-c-d-e-F#-g).

Om jeg er helt på jordet her så vær sp snill og rett på meg!

Jeg vet ikke helt hva som menes med "akkordskala", men kanskje det var litt til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "akkordskala" har jeg heller aldri helt skjønt.

Det er viktig å se på akkordene hver skala danner, og bruken av disse, istedenfor å bare ramse opp forskjellige moll-skalaer.

F.eks så er er melodisk moll et resultat av at man ville kvitte seg med det umelodiske spranget man får mellom 6 og 7 trinn. I amoll: mellom f og g#. Ved å heve 6 trinn (til f#) unngår man dette intervallet, den såkalte forstørrede sekunden. Som regel vil dette medføre at subdominanten i moll blir en durakkord. Det er dermed ikke bare en tilfeldig f# som har sneket seg inn.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå brukes vel egentlig ikke melodisk moll så mye i arrangementer, gjør det? det er vel av navnet, at harmonisk moll lyder bedre i arrangementer og akkorder enn melodisk moll, som er mer brukt i melodier?

akkurat dette er jeg jo helt fersk på, så hvis noen sier jeg har feil, legger jeg meg helt flat;)

Personlig så holder jeg på å lære meg alle inversjonene av melodisk moll for tiden og det er jo en fantastisk skala, men jeg synes ikke akkordene er så fine om man harmoniserer den. Da liker jeg bedre Harmonisk moll. Men det er jeg vel egentlig ikke alene om:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå brukes vel egentlig ikke melodisk moll så mye i arrangementer, gjør det? det er vel av navnet, at harmonisk moll lyder bedre i arrangementer og akkorder enn melodisk moll, som er mer brukt i melodier?

akkurat dette er jeg jo helt fersk på, så hvis noen sier jeg har feil, legger jeg meg helt flat;)

Den brukes veldig mye, og den har det formålet jeg skriver i innlegget før deg. Skjønner ikke helt hva du mener, men et arrangement inneholder jo både akkorder og melodi, og disse avhenger av hverandre. Hvis du skriver en melodi og får bruk for melodisk moll pga det umelodiske spranget i harmonisk moll, er som regel akkordene med på det. Men det er kun subdominanten som er påvirket av det. Et stykke i moll vil som regel veksle mellom harmonisk, melodisk og ren moll. Skjønner at det låter rart hvis du bygger akkorder kun på melodisk moll. Det er nå ikke tilfelle da, heldigvis ;)

Her skulle jeg veldig gjerne ha bruk for noter, for å illustrere hva jeg mener. Men enkelt fortalt, 2 stemmer, kadens i A-moll:

bass: d e a

melodi: f g# a

danner akkordene: Dm E Am

Her ser du et eksempel på et umelodisk sprang. De av dere som er kjent med satslære vet at dette ikke er "lov". Det vil veldig sjeldent forekomme i tradisjonell sats, og ihvertfall ikke i denne sammenheng. Grunnen til dette var at det var vanskelig å synge.

Istedenfor må du bruke melodisk moll:

bass. d e a

melodi: f# g# a

danner akkordene: D E Am

Låter litt rart sånn uten videre, men som en kadens i et lengre stykket vil den fungere fint :)

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kan gjøres med alle skalaer. Her er de tre vanligste tonale diatoniske skalaene (jeg inkluderer septimen i akkorden, da denne til tider er svært viktig):

C-dur:

CMaj7

Dm7

Em7

FMaj7

G7

Am7

Hm7b5

A harmonisk moll:

AmMaj7

Hm7b5

CMaj7+5

Dm7

E7

FMaj7

G#°

A melodisk moll:

AmMaj7

Hm7

CMaj7+5

D7

E7

F#m7b5

G#m7b5

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brukes veldig mye, og den har det formålet jeg skriver i innlegget før deg. Skjønner ikke helt hva du mener, men et arrangement inneholder jo både akkorder og melodi, og disse avhenger av hverandre. Hvis du skriver en melodi og får bruk for melodisk moll pga det umelodiske spranget i harmonisk moll, er som regel akkordene med på det. Men det er kun subdominanten som er påvirket av det. Et stykke i moll vil som regel veksle mellom harmonisk, melodisk og ren moll. Skjønner at det låter rart hvis du bygger akkorder kun på melodisk moll. Det er nå ikke tilfelle da, heldigvis ;)

Her skulle jeg veldig gjerne ha bruk for noter, for å illustrere hva jeg mener. Men enkelt fortalt, 2 stemmer, kadens i A-moll:

bass: d e a

melodi: f g# a

danner akkordene: Dm E Am

Her ser du et eksempel på et umelodisk sprang. De av dere som er kjent med satslære vet at dette ikke er "lov". Det vil veldig sjeldent forekomme i tradisjonell sats, og ihvertfall ikke i denne sammenheng. Grunnen til dette var at det var vanskelig å synge.

Istedenfor må du bruke melodisk moll:

bass. d e a

melodi: f# g# a

danner akkordene: D E Am

Låter litt rart sånn uten videre, men som en kadens i et lengre stykket vil den fungere fint :)

Ok. Jeg har lest et sted at det ikke ble brukt så mye i arrangementer, så da var ikke kildene helt gode kanskje;)

Jeg bøyer meg i støvet:p

Altså: Melodisk moll har jo høynet 6. og 7. trinn i forhold til Mollskalaen. Hensikten med det hevete 6. trinnet er b.la for å få en mer melodisk overgang til 7. trinn? og 7 trinnet er der for å skape en ledetone til Tonika igjen? er jeg ca. på rett spor?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Melodisk moll har jo høynet 6. og 7. trinn i forhold til Mollskalaen. Hensikten med det hevete 6. trinnet er b.la for å få en mer melodisk overgang til 7. trinn? og 7 trinnet er der for å skape en ledetone til Tonika igjen? er jeg ca. på rett spor?:P

Ja riktig. Helt riktig faktisk.

må nevnes at i klassisk er melodisk moll det samme som ren moll når den er spilt nedover. Før noen andre kommer med det, og påstår at jeg ikke visste det.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig. Helt riktig faktisk.

må nevnes at i klassisk er melodisk moll det samme som ren moll når den er spilt nedover. Før noen andre kommer med det, og påstår at jeg ikke visste det.

Wohoo.. Men det er fortsatt en skala som jeg synes er ehm.. litt spesiell. Hadde det ikke vært for den høyna septimen så hadde det jo vært dorisk, men den høyna septimen passer jo ikke inn. Men det er jo det som er sjarmen med den, da..;p

Ja, har lest om de derre Ascending/Descending greiene i klassisk. Har også lest at man kan spille den som man vil, uten å bry seg om hvordan man spiller opp eller ned. Satser på at det går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo.. Men det er fortsatt en skala som jeg synes er ehm.. litt spesiell. Hadde det ikke vært for den høyna septimen så hadde det jo vært dorisk, men den høyna septimen passer jo ikke inn. Men det er jo det som er sjarmen med den, da..;p

Ja, har lest om de derre Ascending/Descending greiene i klassisk. Har også lest at man kan spille den som man vil, uten å bry seg om hvordan man spiller opp eller ned. Satser på at det går fint :)

Ja den er litt spesiell som en "fullstendig" skala. Men den brukes jo ikke som skalamateriale på den samme måten som ren moll. Det er en ny måte å se skalaen på. I teorien oppstod disse skalaene først da slike problemer måtte løses. Det er da et alternativ til den orginale skalaen, og vil sjeldent dukke opp i tematisk materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "akkordskala" har jeg heller aldri helt skjønt.

Det er viktig å se på akkordene hver skala danner, og bruken av disse, istedenfor å bare ramse opp forskjellige moll-skalaer.

F.eks så er er melodisk moll et resultat av at man ville kvitte seg med det umelodiske spranget man får mellom 6 og 7 trinn. I amoll: mellom f og g#. Ved å heve 6 trinn (til f#) unngår man dette intervallet, den såkalte forstørrede sekunden. Som regel vil dette medføre at subdominanten i moll blir en durakkord. Det er dermed ikke bare en tilfeldig f# som har sneket seg inn.

Det er vell greit og ha skalaene klart for seg før man begynner og "stable"?

Hehe, mente ikke en F# tatt ut av det blå, men at den da, enten den er i melodien, ren kvint på andre akkorden eller hva det måtte være er innlånt fra dorisk eller melodisk moll, og tonaliteten vil være der etter, men det gikk kanskje ikke helt klart fram av det jeg skrev.

Endret av Indeam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.