Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trenger deres hjelp


jsbach

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i 4,5 år. Starta å spille rock/metal, og hører nå nesten bare på jazz. Som dere vet synes jeg ikke noe særlig om jazz-gitar. Lurer nå på å legge gitaren mer eller mindre helt på hylla, og kjøpe meg en trompet. Har jeg blitt gal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vel, hvis du ikke finner glede av det lissom..:P

jeg synes hvertfall ikke at du skal gjøre det. Du virker jo veldig dyktig og du kan mye. Det jeg lurer på er om det er bare på grunn av at du ikke liker jazzgitar? ikke holdsworth/metheny, ikke engang django reinhart (sånn det staves nå igjen?):P

Jeg synes det er trist, men det er jo opp til deg, da..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner vel med du har gjort deg store anstrengelser ved å søke inspirasjon i gitar-basert jazz? :P Dumt å tvinge deg selv til å spille gitar; akkurat som med andre ting. Tvang er ikke bra. Legg gitaren på hylla enn så lenge, spill trompet så mye du lyster, og melder gitar-inspirasjonen seg igjen (du får plutselig en hel haug med ideer og inspirasjon) er du tilbake for fullt, mer inspirert enn noen gang. Forhåpentligvis.

Jus' my 0,02$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jingles peker på, det er få som virker å ha så stor kunnskap innenfor musikk (iallefall teori), at du har alle forutsetninger for å spille _bra_ gitar. Men dette er jo selvfølgelig avhengig av kanskje det aller viktigste; gleden ved å spille. Ja, du er litt gal ved å bare slutte å spille gitar fordi du ikke liker jazz-gitar, men allikevel. Tvinger du deg selv til å spille og like det du driver med, så fører det bare med seg ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vel, hvis du ikke finner glede av det lissom..:P

jeg synes hvertfall ikke at du skal gjøre det. Du virker jo veldig dyktig og du kan mye. Det jeg lurer på er om det er bare på grunn av at du ikke liker jazzgitar? ikke holdsworth/metheny, ikke engang django reinhart (sånn det staves nå igjen?):P

Jeg synes det er trist, men det er jo opp til deg, da..;)

føler meg ikke som en altfor dyktig gitarist. Det finnes noe kul jazz-gitar ja. Men jeg synes ikke det er ekspressivt nok. Jeg liker tanken på å måtte trykke når jeg må opp i det høye registeret. Sånne typer utrykk har jeg jo ikke på gitaren :(

Veit ikke hvorfor det har blitt slik. Det med trompeten er blitt en slags romantisk drøm. Føler jeg er for knyttet til gitaren teknisk sett, dvs. kommer ikke til å klare å uttrykke meg på trompet med det første, det er jo et vanskelig instrument. Men jeg driver nå og vurderer det. Kjøpt meg en sax. Hvis jeg selger den, og kanskje en gitar har jeg jo god råd til en trompet.

Hvem vet, kanskje dere ser meg som redaktør for trompetnorge.no om noen år? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jingles peker på, det er få som virker å ha så stor kunnskap innenfor musikk (iallefall teori), at du har alle forutsetninger for å spille _bra_ gitar. Men dette er jo selvfølgelig avhengig av kanskje det aller viktigste; gleden ved å spille. Ja, du er litt gal ved å bare slutte å spille gitar fordi du ikke liker jazz-gitar, men allikevel. Tvinger du deg selv til å spille og like det du driver med, så fører det bare med seg ondt.

Det er ikke det at jeg tvinger meg til å spille gitar. Det er heller slik at jeg spiller noe kult og tenker "tenk så mye kulere det der hadde vært på en trompet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kombinere? Dumt å legge gitaren på hylla, men du kan jo jobbe mot å bli en dyktig jazz-komper på gitar og heller soloere på trompet? Allsidighet er en god ting! Da kan du jo spelle inn egne komp på gitaren og briljere over med trompeten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler meg ikke som en altfor dyktig gitarist. Det finnes noe kul jazz-gitar ja. Men jeg synes ikke det er ekspressivt nok. Jeg liker tanken på å måtte trykke når jeg må opp i det høye registeret. Sånne typer utrykk har jeg jo ikke på gitaren :(

Det du trenger, min venn, er vreng... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at Fredrik Thordendal har et sak som man blåser i også får han en veldig horn-y lyd. Han bruker den på Zeta 2 Reticuli på Special Defects albumet. Det blir mer saksofonliknende, og selvsagt ikke like organisk.

Nei, velg trompet, du. Men betyr det at du forsvinner herifra? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ta det litt og litt? skaff deg en trompet, spill litt. om du trives med det vil du naturlig nok gå mer og mer over mot trompet. har begynt på bass jeg, siste halve året har gitaren vært lagt halvveis på hylla. men vil ikke legge den fra meg, bare prioriterer litt annerledes ei stund.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. men jeg forstår hva du mener hr. Bach. Tror jeg også hiver meg på "prøv deg fram og se hva du liker best" bølgen, men jeg synes det er trist om du slutter..:(

Trompet er jo et flott instrument det også! Selv om jeg liker sax bedre..;)

Edit: eller du kan begynne å høre på arrangementene ti reiersrud og kleive. Mangler du patos, er DET det riktige stedet å søke..:D

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med jazz-bass? gålinjer og sånt? :)

bass er jo sykt fett! Regner med jeg kommer til å begynne litt med det senere, men har foreløpig nok med gitar, piano, sax, og trommer. (jeg behersker jo ingen av delene godt, ihvertfall ikke trommer og sax! hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.