Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

åssen komme videre?


knuger'n

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i et halvt år nå.

sliter litt med å komme videre.

trtor jeg kan lære meg de fleste grep og greier og spille det meste fingerspill,

men nå vet jeg ikke åssen jeg kan lære meg videre.

noe av det jeg kan er;

-dont cry(rytme og solo)

- sweet chil'o mine (intro)

- mye av yakety axe med chet atkins.

- johnny b goode

- paradise city, (riff og rytme)

- knockin on heavens door, (solo og rytme)

greier ikke for eksempel og lære meg soloer som går ganske fort pga tålmodighet og sånt,

men greier og spille fort på noe greier jeg fant på skjæl..

noen tips?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel musikeres største problem det. Hvordan komme videre?

Ja si det, tålmodighet er vel det viktigste. Jeg liker å tenke at selvom jeg ikke føler jeg blir bedre fra dag til dag er det hele tida en progresjon tilstede. Dette kan du jo spore ved å ta opp deg ting du spiller? lytte, hva kan du gjøre bedre? typiske ting som er veldig lett og høre hos nybegynnere; dårlig timing, lite utviklet vibrato, osv. Spill inn en ting du kan, lagre det med dato, fortsett å spill og ha det gøy, ta frem opptaket etter en stund og sammenlign. Har du blitt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiller ikke jeg gitar men bass, men her er mine lærdommer om det samme problemet:

Alle stagnerer på et eller annet punkt, og kommer ikke videre. Istedetfor å stange hodet i veggen i ren frustrasjon som kan være fristende, kan det være (det var det for meg) lurt å høre på andre musikkstiler, spille andre sanger, og øve på noe nytt. For meg så stagnerte jeg etter et år med bass der jeg egentlig ikke øvde særlig målrettet, jeg spilte det jeg følte for og musikk jeg likte, og lærte på den måten.

Musikksmaken min går mye i Pantera, Metallica, Megadeth, Motorhead, ACDC, Black Label Society, Sabbath, så jeg la helt om, gravde fram Mozart, Bach osv og hørte på klassisk en stund for avveksling. Jeg har alltid likt klassisk og, men har hørt altfor lite på det i de senere år. Så begynte jeg å prøve meg på å spille Bachs prelude, noe som viste seg å være en mye større utfordring enn noe jeg hadde prøvd å spille tidligere. Begynte å øve litt skalaer, som blues-skalaen. Først en posisjon, en til, en til..

Sist men ikke minst begynte jeg å spille sanger jeg ikke hadde "ork" til tidligere. Å få til noe en før trodde var umulig er givende, og inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.