Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk du elsker...


Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, nei, nei og atter nei! At folk kan ta så mye feil. Kan dere nevne en cover versjon som er bedre enn Dylan-orginalen?

Oki, utenom Jimis versjon av All Along The Watchtower....

Dersom dere synest at cover versjoner som Mr. Tambourine Man av the Byrds er bedre enn Mr. Dylan sin, så slutter eg å diskutere her. For da har dere en musikksmak som er helt ulik min og på grensen til det latterlige.

Mvh

Hage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, utenom Jimis versjon av All Along The Watchtower....

Du begynner iallefall med å innrømme at den er bedre, det er en start. Jeg starter med den uansett:

Jimi Hendrix - All Along The Watchtower

Dave Matthews Band - All Along The Watchtower

U2 - All Along The Watchtower

Neil Young - Blowin' In The Wind

Sam Cooke - Blowin' In The Wind

Eric Clapton - Knockin On Heaven's Door

Randy Crawford - Knockin On Heaven's Door

Jeff Beck - I Shall Be Released

Bette Midler - I Shall Be Released

Hole - It's All Over Now, Baby Blue

Robyn Hitchcock - It's All Over Now, Baby Blue

Nick Drake - Don't Think Twice, It's All Right

Manfred Mann - The Mighty Quinn (Quinn The Eskimo)

Det er sikkert et knippe til, men det var de jeg kom på i hodet (og litt hjelp fra google). Er litt usikker om den versjonen med Sam Cooke er den jeg tenker på..

Jeg all respekt for Bob Dylan. Flink låtskriver er han, og han har mye bra tekster, men han har en tendens til å bli litt kjedelig selv. Konserten på Roskilde var dødskjedelig, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg ikke har hørt alle disse coverversjonene. Så jeg skal ikke uttale meg for mye her. Bob Dylan er kanskje mannen som flest musikere har covret, og Knockin' on Heaven's Door sikkert flest ganger. Så skal det mye til at ingen greier å toppe hans versjon, når du tenker på at Dylans Knockin' On Heaven's Door ble spilt inn på 3 kutt, til en dårlig cowbow-film. Hører du derimot på live-innspillingene fra 1975 av denne sangen så er det ikke bare en helt annen versjon, men også forandringer i teksten.

De andre sangene du nevner er typiske coverlåter. I Shall Be Released, Blowin' In The Wind og All Along The Watchtower spessielt. I Shall Be Released og Quinn The Eskimo ble spilt inn av Dylan i et rosa hus i Woodstock i 1967, men kom ikke på en Dylan plate før i 1971. I mellomtiden hadde f.eks The Band utgitt en bra versjon av I Shall Be.... og Manfred Man hadde utgitt Quinn The Eskimo. Denne perioden var uansett en dårlig periode for Dylan. Og lydbilde oser ikke av klarhet og klasse, men heller av godt humør og rødvin.

Jeg har ikke hørt "Hole" sin versjon av It's All Over Now, Baby Blue. Men tviler sterkt på at dette er noe betre enn noen av versjonene til Bob i perioden 1965-1966.

Som sagt nevner De nesten bare typiske coverlåter, så den gangen eg hører en bedre versjon av Bob sine viktige sanger som Like A Rolling Stone, Desolation Row, Tangled Up In Blue, Idiot Wind, Shelter From The Storm, Love Sick, Blind Willie McTell osv... Så skal eg heller vere enig med deg.

Du nevner konserten på Roskilde som "dødskjedlig". Eg kunne dessverre ikke gå på den konserten. Men det er ingen hemmelighet at Dylan sine konserter varierer stort i kvalitet høst. Noe eg merket i høst. Jeg var på konserten hans både i Stockholm og Oslo, og det var en diger forskjell. Oslo var om ikke magi, så veldig veldig bra, mens Stockholm var på "dødskjedelig" nivå.

De som vil høre Bob Dylan på sitt beste konsert messig, kan bare ta turen til nærmeste platebutikk å kjøpe Live: 1966 "Manchester Free Trade Hall" med en gang. En konsert som bare for noen uker siden ble kåret til tidenes konsert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Maaaaasse argumentasjon]

Har selv stoor sans for Bob Dylan, og stemmen hans er herlig på sitt merkverdige vis. Liker han best akkustisk, særlig hans aller første plate er flott.

MEN: Du hadde til gode å høre cover av "Blind Willie McTell" ? "The Respatexans" har covret denne på en aldeles ypperlig måte, kan absolutt anbefales. Flott tolkning!

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er eg også en stor Dylan fan og kanskje litt inhabil. Jeg har hatt mange slike diskusjoner med broren min om dette. For å få det sagt, så elsker eg coverversjonene til Dylan. Ikke nødvendigvis for at de er bedre, men det er interessant å høre andre versjoner og kanskje greier noen å få fram nye sider med sangen. Har for eksempel stor sans for:

Richmond Fontaine - From A Buick 6

Magnet - Lay Lady Lay

Johnny Winter - Highway 61 Revisited

Jimi Hendrix - All Along The Watchtower

The Band - This Wheel's On Fire

for å nevne noen. Fordi disse får fram nye sider av sangen. Men vil ikke si det er noe bedre enn Dylan sine, men på høyde.

"Nobody Sings Dylan like Dylan!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg ikke har hørt alle disse coverversjonene. Så jeg skal ikke uttale meg for mye her.

Med fåfølgende tekst:

Bob Dylan er kanskje mannen som flest musikere har covret, og Knockin' on Heaven's Door sikkert flest ganger. Så skal det mye til at ingen greier å toppe hans versjon, når du tenker på at Dylans Knockin' On Heaven's Door ble spilt inn på 3 kutt, til en dårlig cowbow-film. Hører du derimot på live-innspillingene fra 1975 av denne sangen så er det ikke bare en helt annen versjon, men også forandringer i teksten.

De andre sangene du nevner er typiske coverlåter. I Shall Be Released, Blowin' In The Wind og All Along The Watchtower spessielt. I Shall Be Released og Quinn The Eskimo ble spilt inn av Dylan i et rosa hus i Woodstock i 1967, men kom ikke på en Dylan plate før i 1971. I mellomtiden hadde f.eks The Band utgitt en bra versjon av I Shall Be.... og Manfred Man hadde utgitt Quinn The Eskimo. Denne perioden var uansett en dårlig periode for Dylan. Og lydbilde oser ikke av klarhet og klasse, men heller av godt humør og rødvin.

Jeg har ikke hørt "Hole" sin versjon av It's All Over Now, Baby Blue. Men tviler sterkt på at dette er noe betre enn noen av versjonene til Bob i perioden 1965-1966.

Som sagt nevner De nesten bare typiske coverlåter, så den gangen eg hører en bedre versjon av Bob sine viktige sanger som Like A Rolling Stone, Desolation Row, Tangled Up In Blue, Idiot Wind, Shelter From The Storm, Love Sick, Blind Willie McTell osv... Så skal eg heller vere enig med deg.

Du nevner konserten på Roskilde som "dødskjedlig". Eg kunne dessverre ikke gå på den konserten. Men det er ingen hemmelighet at Dylan sine konserter varierer stort i kvalitet høst. Noe eg merket i høst. Jeg var på konserten hans både i Stockholm og Oslo, og det var en diger forskjell. Oslo var om ikke magi, så veldig veldig bra, mens Stockholm var på "dødskjedelig" nivå.

De som vil høre Bob Dylan på sitt beste konsert messig, kan bare ta turen til nærmeste platebutikk å kjøpe Live: 1966 "Manchester Free Trade Hall" med en gang. En konsert som bare for noen uker siden ble kåret til tidenes konsert!

Du vet at du ikke kommer til å omvende meg til å bli bergtatt av Dylan? Har allerede skjønt at du kan mye om han, men musikken hans blir ikke mer spennende av den grunn.

Like A Rolling Stone er da en ganske så typisk coverlåt det også, bare at der er faktisk hans versjon bedre enn de fleste av coverversjonene jeg har hørt. Fikk med meg en jævlig kul en gang, en jazza versjon med en dame på vokal, men husker ikke hva hun het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv stoor sans for Bob Dylan, og stemmen hans er herlig på sitt merkverdige vis. Liker han best akkustisk, særlig hans aller første plate er flott.

MEN: Du hadde til gode å høre cover av "Blind Willie McTell" ? "The Respatexans" har covret denne på en aldeles ypperlig måte, kan absolutt anbefales. Flott tolkning!

Herlig! Skal sjekke opp i Blind Willie McTell.

Også morsomt å se at du liker hans første plate best. Fordi den er reknet som den dårligste. Men dette er typisk Dylan, alle har sin egen Dylan favioritt. Jeg for eksempel er svak for Infidels, en plate som på ingen måte er blant topp 5 når du hører på kritikkerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Luzi: Prøver på ingen måte å omdanne deg til Dylan fan. Det har eg nok med familien. Og skjønner godt at noen liker cover versjonene best. Han har jo ikke den "perfekte" stemmen som mange ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.