Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power Chords


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hvordan dere får til Power chords som F5, F#5 og G5? Å strekke de tynne små hendene mine så jeg får trykt ned strengene så det blir noenlunde pen lyd på chorden virker ikke særlig enkelt. Føles som jeg skal få krampe i hånda hver gang jeg prøver. Er det bare øvelse som skal til kanskje. Venner hånda seg til den untaturlige stillinge etterhvert? :unsure:

Prøver nemlig å lære meg et vers fra Nirvanas Lake of Fire (som jeg har på eMedias Guitar Method læreprogram). Føler at jeg har for korte fingre, men de er kanskje bare ikke mjuke nok :D

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker to fingre, enten pekefinger og ringfinger eller pekefinger og lillefinger. F5 spilles slik at du slår an 1 . bånd på E-strengen og 3. bånd på A-strengen. De burde du klare å nå, selv med små fingre... F#5 og G5 spilles helt likt, kun hhv. 1 og 2 bånd opp på halsen.

Hvis du blir sliten kan du prøve å trykke ned på lillefingeren med ringfingeren, og dermed få dobbel støtte. Tommelfingeren skal støtte under halsen, ikke gripe rundt gripebrettet.

Forresten blir det nok lettere med litt trening...

Endret av Tstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker to fingre, enten pekefinger og ringfinger eller pekefinger og lillefinger. F5 spilles slik at du slår an 1 . bånd på E-strengen og 3. bånd på A-strengen. De burde du klare å nå, selv med små fingre... F#5 og G5 spilles helt likt, kun hhv. 1 og 2 bånd opp på halsen.

Hvis du blir sliten kan du prøve å trykke ned på lillefingeren med ringfingeren, og dermed få dobbel støtte. Tommelfingeren skal støtte under halsen, ikke gripe rundt gripebrettet.

Forresten blir det nok lettere med litt trening...

Hjalp å bruke lillefingeren istedet for ringfingeren, fant jeg ut. Ble for mye strekk i mellom fingrene ved å bruke ringfingeren. Så får jeg nok bare trene litt mer med dine råd i hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes det er vanskelig å spille power chords med peke- og ringfinger, så foreslår jeg at du øver på det, for den type fleksibilitet/styrke i fingrene er definitivt nødvendig. Øv på å sprike med fingrene, og gjør gjerne litt tøyeøvelser om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvordan dere får til Power chords som F5, F#5 og G5?

Hva jeg gjør kommer an på konteksten.

Blueskomp med eksempelvis G5-G6-G5 og slikt, pekefinger og langfinger (og lillefinger).

Powerchords med oktaven, stort sett pekefinger og ringfinger. Lillefingeren bruker jeg til sus4 på andrestreng når resten ligger på femte.

Men som sagt avhengig av kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi metallica er powerchords inn og powerchords ut

i believe in a thing called love er forresten en fin sang dersom du øver in powerchords

Du skal ikke lete lenge for å finne musikk som er mer "powerchords-basert" enn metallica. Selv den du nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.