Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan øver Dere Og Hvor Mange Timer Om Dagen?


Anbefalte innlegg

Bodybuilding. Vel de seriøse bruker hele dagen på det. Selve treningen er jo en veldig liten del av det å være bodybuilder. Vi snakker riktig mat til riktig formål hele døgnet. Stå opp midt på natta for å spise, osv.

Akkurat. Selv de aller mest hardcore gutta (med diverse farmasøytiske uhumskheter i systemet) trener ikke mer enn 2 timer om gangen--som allerede er en ganske uortodoks mengde--og som regel ikke mer enn 4-5 dager i uka. Resten av tiden er, som du sier, spise- og hviletid.

Det blir noe litt annet med gitarspill. Grunnen til at en kroppsbygger ikke trener hele dagen, er det fysiske aspektet--sentralnervesystemet kan bare belastes så mye, og uten nok hvile ville kroppen bli overtrent. Dessuten blir kortisolnivåene i blodet etter 1 time+ med trening ugunstig høye, etter hvilket kroppen entrer en uønsket katabol fase. Grunnen til at det for en gitarist ikke er gunstig å øve hele dagen, derimot, er ikke så mye det fysiske (med mindre det er snakk om senebetennelsefrememmende metronomøvelser i ett strekk, altså), som det psykiske--etter en viss tid mister man konsentrasjonsevnen, og øvingen blir lite produktiv. Personlig bruker jeg aldri mer enn ca. 45 min. på én øvelse, da dette er den omtrentlige tid det gjennomsnittlige menneske kan konsentrere seg av gangen, men også etter et visst antall timer, sier det rett og slett stopp. Jeg har etter diverse ti-timers-økter opplevd at øynene ikke lenger klarer å fokusere på gripebrettet--dette kan nok regnes som et sikkert tegn på at øvingen ikke lenger er produktiv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bodybuilding. Vel de seriøse bruker hele dagen på det. Selve treningen er jo en veldig liten del av det å være bodybuilder. Vi snakker riktig mat til riktig formål hele døgnet. Stå opp midt på natta for å spise, osv.

Jamey Aeborsold mener man ikke skal bruke øvetid på eartraining. Det kan du gjøre i dusjen, i bilen, på bussen, osv. Synge forskjellige arpeggios.

Ellers er det jo bare å spille de forskjellige akkordene på gitaren også synge dens arpeggio. Evt, en bestemt tone. Hvor fort finner du f.eks #11 på en Cmaj7?

En god måte å øve øret på er jo å spille en akkord, også synge arpeggioen til. Har du en kamerat som hjelper deg kan du jo gjette grunntonen også. Si f.eks han først spiller en Cm7, du synger arpeggioen og får vite det hva slags akkord det var. Så spiller han en Em7, du skal så synge arpeggioen for så å identifisere den i forhold til den forrige akkorden. (kan være krevende på akkuratt dette eksempelet). Slik fortsetter du.

Ellers brukte jeg Ear Master School før. Gikk inn for å se hvordan jeg lå an her om dagen. Identifiserte glatt alle typer 9'er-akkorder og fikk beskjed om å bytte til en mer utfordrene veileder. Hehe.

såpass:)

takk for hjelpa, får trene for livet på det der..;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øver som regel fra 2-5 timer om dagen - oftest nærmere 2 enn fem.

Det hender jeg får skikkelige kuler, som søndag da jeg ikke var ute avklasserommet mellom frokost og middag(!)

Nå for tiden jobber jeg med å bygge opp lick-vokabular, samt å spille walking over standardlåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å klemme inn omtrent to til tre timers øving daglig mellom måltider, skole og lekser, men har til nå ikke vært så strukturert som jeg gjerne vil være. Derfor har jeg i det siste laget meg en aldri så liten oversikt over status per i dag og målsettingen min fremover. Både for resten av uka, måneden og året.

Før jeg setter i gang, kjører jeg en aldri så liten oppvarming basert på noen øvelser fra "Rock Discipline". Oppvarmingen hjelper både til å få i gang muskler og ledd, samtidig som jeg blir innstilt på at jeg skal spille. Planen er nå å slutte å gape over så mye om gangen og heller ta en ting av gangen. Derfor har jeg nå som en slags start på mitt nye og forbedrede liv ( :D ) valgt å gå tilbake til finpussing av alternerende plekterteknikk, koordinasjon og spill med metronom. Da går det gjerne i kromatiske skalaer. Etter kanskje med 30-40 minutter med 1-2-3-4 i alle varianter og posisjoner, går omtrent like lang tid med til skalaer og teori rundt dem. Så slipper jeg meg litt løs og spiller og lærer sanger jeg liker.

Før og etter, og i småpauser mellom øktene pusler jeg litt med en potensiell bursdagsgave til søskenbarnet mitt som akkurat har begynt å spille. Som mange andre nybegynnere sliter han med hvor og hva han trenger, og jeg vil gjerne lage en "komplett" informasjonsklide han kan forholde seg til, før han klarer seg på egenhånd. Det er ikke bare givende å hjelpe andre, men også god trening for meg å oppsummere det jeg har lært.

Endret av Aldarion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har laget et enkelt skjema.

Målet mitt er å øve 15 timer i uka. Er det lite?

Setter en strek pr time på den dagen det gjelder. Enkelt og greit. Ikke noe magisk. Men det hjelper uansett hva målet ditt er. Anbefales! :)

Det er ingen tvil om det enkle ofte er det beste. Man trenger ikke diettskjema, trimsykkel, joggedress og Nike-sko for å bli god i noe som helst. Og med et snitt på litt over to timer daglig har man egentlig mer enn nok tid til å dekke det essensielle. Og det ligger noe i det at jo kortere tid man har til en ting, jo mer fokusert er man. Med andre ord, ti minutter med konsentrert øving er mye mer effektivt enn å daffe med gitaren på fanget i tre timer uten å egentlig spille noe annet enn små bruddstykker og sanger man kan.

Med fornuftig bruk av tiden din tror nesten du har den glupeste metoden så langt, herr Bach. Og all ære til de av dere som står opp før hanen galer også. Jeg har mer enn nok med å få i meg en brødblings og en kaffekopp før jeg må løpe til bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en metode jeg bruker når jeg øver skalaer, licks ++

Jeg setter meg ned med gitaren på fanget og smekker i en film. Mens jeg ser filmen, jobber jeg med å få øvingsmatrialet til å låte slik jeg vil. Setter gjerne filmen på pause av og til for å sjekke at jeg ikke øver inn noen unoter. Dette er med å på eliminere kjedesomheten som kan oppstå når man sitter og spiller det samme riffet om og om igjen. En annen fordel med metoden er at jeg lærer meg til å ikke feste blikket så mye på gitaren når jeg spiller. I en live-situasjon er dette gunstig for å få øye-kontakt med publikum og dermed gi dem en bedre konsert-opplevelse.

Er ikke sikker på om det funker for alle, men verd å prøve. Glimrende treningsmetode for å få skalaene inn i fingrene.

Øver mellom 1-2 timer hver dag. Det varierer litt etter hvor lang filmen er og om jeg øver på sanger i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en metode jeg bruker når jeg øver skalaer, licks ++

Jeg setter meg ned med gitaren på fanget og smekker i en film. Mens jeg ser filmen, jobber jeg med å få øvingsmatrialet til å låte slik jeg vil. Setter gjerne filmen på pause av og til for å sjekke at jeg ikke øver inn noen unoter. Dette er med å på eliminere kjedesomheten som kan oppstå når man sitter og spiller det samme riffet om og om igjen. En annen fordel med metoden er at jeg lærer meg til å ikke feste blikket så mye på gitaren når jeg spiller. I en live-situasjon er dette gunstig for å få øye-kontakt med publikum og dermed gi dem en bedre konsert-opplevelse.

Er ikke sikker på om det funker for alle, men verd å prøve. Glimrende treningsmetode for å få skalaene inn i fingrene.

tull og tøys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men glemmer du ikke da det viktigste; å lytte til skalaen?

Dette jobber jeg VELDIG med nå, å lytte til såkalte "avoidnotes" og ledetoner. Fortsatt fersk, men man lærer stadig :) føler at jeg virkelig har fått bruk for skalaer etter at jeg har blitt flinkere til det. Hva er vitsen med å spille melodisk moll istedet for eolisk om man ikke hører forskjellen?:P

det har jeg oppdaget ETTER all "pugging med fingrene!"

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vært tull og tøys hadde det ikke funket, men ihvertfall i mitt tilfelle fungerer det veldig bra. Kan hende det fungerer for andre også da vettu

Jeg lytter selvfølgelig til det jeg spiller også. Merker om jeg bommer. Når jeg pauser fillmen, sjekker jeg at fingersettningen er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en metode jeg bruker når jeg øver skalaer, licks ++

Jeg setter meg ned med gitaren på fanget og smekker i en film. Mens jeg ser filmen, jobber jeg med å få øvingsmatrialet til å låte slik jeg vil. Setter gjerne filmen på pause av og til for å sjekke at jeg ikke øver inn noen unoter. Dette er med å på eliminere kjedesomheten som kan oppstå når man sitter og spiller det samme riffet om og om igjen. En annen fordel med metoden er at jeg lærer meg til å ikke feste blikket så mye på gitaren når jeg spiller. I en live-situasjon er dette gunstig for å få øye-kontakt med publikum og dermed gi dem en bedre konsert-opplevelse.

Er ikke sikker på om det funker for alle, men verd å prøve. Glimrende treningsmetode for å få skalaene inn i fingrene.

Øver mellom 1-2 timer hver dag. Det varierer litt etter hvor lang filmen er og om jeg øver på sanger i tillegg

du skriver her at du stopper filmen for å "sjekke at jeg ikke øver inn noen unoter". Hadde du hørt etter hadde du nok merka "unotene" med engang? Altså, to timer med sånt tull tilsvarer maks en halvtime med konstruktiv bruk av tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.