Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Korskriving..


Mikke

Anbefalte innlegg

Hei alle satslæreflinkiser :)

Jeg har en liten vrien til dere nå. Jeg har nemlig fått i oppgave å skrive denne sopran stemmen om til en korsats for Bass, Tenor, Alt og Sopran. Ta en titt her:

satslren27qb.jpg

Om noen av dere som er kapable til å finne en løsning på hvordan jeg kan gjøre denne, kunne gitt meg et hint (Bilde) om hvordan det gjøres, ville jeg blitt veldig glad :)

Bokstavene som står over er funksjonene, altså korden :)

T = Tonika

S = SubDominant

D = DOminant..

D3 = Domiant Sekst etc

S3 = Subdominant sekst akkord

etc.etc

Mikke

Endret av Mikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare T, S og D, med én og annen førsteomvendingsakkord? Not exactly rocket surgery... :huh:

Men hvis du har fått denne oppgaven, hvorfor skal vi løse den? Gi oss det du har så langt (om du har noe), og forklar hvor du står fast, så kan vi komme med hjelp. Når du har fått denne oppgaven i lekse, har jeg en mistanke om at du bør være i stand til å løse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker jo veldig rar da. Er det du som har skrevet på funksjonene? 2. takt f.eks? Burde vært dominant kvart-sekst Eller uansett en dominant-7-13.

Ellers er det ikke så vanlig å gå fra D til S selvom det går fra lett til tung taktdel (takt 3).

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ok da..

Det som er teken er at vi hadde en prøve ( :P ). Vi har akkuratt kommet til sekstakkorder i Satslæra, men siden gruppa mi ikke har hatt en skikkelig lærer, skulle vi få lov til å rette på den neste time (Som er i morgen.. Jeez). Jeg skjønner ingen ting av "dominant kvart-sekst Eller uansett en dominant-7-13", og husker bare hvilke funksjoner jeg skrev opp i tillegg til sopranen. Bassen (Til dit vi har lært) går bare på grunntone, og når det er en sekstakkord bruker den tersen.

Jeg tror egentlig jeg har grepet om prøven, ihvertfall til en 4'er, men tenkte jeg bare kunne hente noen tips herfra. :) Jeg ser nå at jeg også har skrevet noen feil funskjoner. Ble litt rask kladding i boka når jeg skrev ned notelinja :P

Ang. at det går fra en D til en S, er at det er en omvendingsakkord (Eller hva det nå het, husker ikke no nå etter ferien), slik at det jeg har fylt inn i bass, tenor og alt, går tilbake til S igjen.. Fikk høre at det var lov, men jeg kan ta å sjekke opp med noen av satslæregeekene i klassen min :)

Men men.. Det er kanskje litt sleipt det her :P Hehe...

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.