Web Analytics
Jump to content

The Shadows - Apache

Kjetil
 Share

Recommended Posts

Hei igjen

Håper dette er rette stedet å poste spørsmålet mitt. Jeg har endelig lært meg Apache, med The Shadows. Føler endelig at den begynner å sitte i fingrene nå. (Etter mye strev, og såre fingre) men jeg har problemer med å få til den karakteristiske "tappe" lyden. Må jeg ha en egen effektboks eller lignende, for å få den til? For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har en Fender Stratocaster. Håper dere kan hjelpe meg. :)

Tror du tenker på "rytme"-partiet som skal høres ut som hester som gallopperer (der du spiller C og F) Hele poenget her er å bruke en delay-pedal som lager de små ekkoene du hører på plata. Ingen triks med fingrene, med andre ord, kun samarbeid med elektronikken....

Hei igjen

Håper dette er rette stedet å poste spørsmålet mitt. Jeg har endelig lært meg Apache, med The Shadows. Føler endelig at den begynner å sitte i fingrene nå. (Etter mye strev, og såre fingre) men jeg har problemer med å få til den karakteristiske "tappe" lyden. Må jeg ha en egen effektboks eller lignende, for å få den til? For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har en Fender Stratocaster. Håper dere kan hjelpe meg. :)

Hank Marvin brukte vel neppe tapping! hvis det er det du mener, men de brukte jo ekkomaskiner. ellers er han kjendt for en særegen måte å bruke vibarm på..

Omtrent som den ja. Imidlertid er ikke Behringer-pedalene store greiene. Vurderer du å gå til anskaffelse av en delay-pedal, kan du sikkert finne en bra Boss-pedal til en grei pris på bruktmarkedet.

Korrekt, en delaypedal. Om du kjøper en brukt Boss DD-3 (enkel og grei) eller DD-5 (noe større, flere funksjoner) eller en Behringer er egentlig opp til deg og lommeboka di. Alle de tre nevnte (og alle andre delay-bokser) vil gi deg den effekten du er ute etter. Det vil også gjøre det litt enklere å spille verset i Apache der det hele tiden er på ekko :)