Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster-typer - En Forklaring?


as-man

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med Stratter de bygde i på 60-tallet, var det også etter samlebåndsprinsippet eller var det litt mer håndarbeid involvert..?

Dagens Fender er vel kanskje bygget mer med profitt for øyet, det er jo et solid merkenavn.

Skal man ha noe spesielt fra Fender CS må man vel kanskje spec'e den selv først, så få den laget slik man ønsker? De store gutta som spiller Fender har vel neppe noen "off the shelf" utgaver. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Deg om det. Jeg har spilt på mexico strater med bedre klang og tone en mange USA strat'er og vil gjerne ha en god forklaring på hvorfor USA straten koster dobbel så mye.

Det er jeg enig med deg i, og jeg har aldri hevdet noe annet. Jeg skrev om halsene tilsvarende modeller: av samtlige standard modeller jeg har prøvd har halsene vært gjennomgående bedre på MIA'ene enn MIM'ene. Dette er nok en helt bevisst strategi fra fender side, da flere hadde kjøpt MIM med samme hals specs som en MIA. En MIM std koster vel ca 5000, mens en MIA std 9000. Om forskjellen er verdt prisen, er en helt annen sak ;-)

Hvis du tror Fender CS overhode ligner på det Anderson, Tyler, Grosch og Suhr driver med tror jeg du burde ta deg en tur til LA. Du trenger vel strengt talt ikke fortelle meg hvordan de bygger på CS, jeg har vært der og sett det selv. Beklager hvis sannheten ødelegger glansbildet du har av Fender. Det er mye mojo i gitarbransjen, men det er på ingen måte noen hemmlighet hvordan de forskjellige bygger gitarer. Å blande Fender CS sammen med de andre du nevner er helt på jordet. Det er to helt forskjellige verdner.

De ligner i pris i alle fall ;-)

Forskjellen mellom f.eks. CS J5 Tele og MIM J5 tele illustrerer det jeg mener: er ikke fordi de er fra samme fabrikk og bygd over samme "lest" at de er i samme klasse mht kvalitet.

Nå skal jeg forresten til nevte Suhr om et par uker så du får si ifra hvis det er noe mer du lurer på.........

Prøv ut noen av de nye forsterkerne og den nye gitarserien! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med Stratter de bygde i på 60-tallet, var det også etter samlebåndsprinsippet eller var det litt mer håndarbeid involvert..?

Dagens Fender er vel kanskje bygget mer med profitt for øyet, det er jo et solid merkenavn.

Skal man ha noe spesielt fra Fender CS må man vel kanskje spec'e den selv først, så få den laget slik man ønsker? De store gutta som spiller Fender har vel neppe noen "off the shelf" utgaver. :unsure:

Det skal sies til Fender sitt forsvar at Leo Fender selv aldri var spesielt opptatt av å bygge best mulig gitarer når han begynte heller. Konstruksjonen med løst plekterbrett og bolt on hals var først og fremst for å kunne serieprodusere gitarer lettere. Det var vel stort sett det samme den gang som nå, noen var jævlig bra, noen var middels og noen var crap. De som var crap blir vel oftest part'a ut i deler, men nå om dagen skulle en jo tro alle gitarer bygd før 1980 er magiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i, og jeg har aldri hevdet noe annet.

Prøv ut noen av de nye forsterkerne og den nye gitarserien! :D

Vi er nok når alt kommer til alt mer enige en vi tror. Skulle satt oss ned med noen MIA og MIM Fender'e og en Suhr eller to så skulle jeg vist deg hva jeg mener. Eller noen øl så skal du få hele historien om Fender fabrikken så tror jeg du hadde skjønt hvor jeg kommer fra.

Jeg skal prøve alt jeg kan få fingra i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok når alt kommer til alt mer enige en vi tror. Skulle satt oss ned med noen MIA og MIM Fender'e og en Suhr eller to så skulle jeg vist deg hva jeg mener. Eller noen øl så skal du få hele historien om Fender fabrikken så tror jeg du hadde skjønt hvor jeg kommer fra.

Jeg skal prøve alt jeg kan få fingra i.

+1 :D

Er ikke det å ta turen til NAMM for en gitarfrelst (med GAS) det samme som å sende en med spillegalskap til Las Vegas? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele konseptet med fender var å lage gitarer av akseptabel kvalitet på samlebånd.

Det var målet til Leo fender, å lage den best mulige gitaren til en ok penge.

hvor dårlige fender er, spørs på hva slaks krav du setter.

uansett, jeg har en mex standard satin strat, og kunne ikke være mer fornøyd.

Fender er et bra merke, men man må se på gitaren man kjøper uansett, veldig få gitarmerker klemmer bare ut gull, det kommer kull innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, Fender ble startet for å lage kremgitarer, da de begynte å maskintvinne pickupper og effektivisere produksjonen synes han ikke gitarene var gode nok, så han solgte hele dritten til CBS og startet Music Man. Senere solgte han det og og startet G&L...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tilbake til hovedtopic:

Tror jeg har bestemt meg for en Highway 1 nå...

Har vært og prøvd et par plasser her i Bergen nå.

Men det er én ting som plaget meg litt, 5-way switchen virket veldig løs. Kom bort flere ganger slik at den byttet posisjon. Den jeg har på en av mine andre gitarer er mye hardere, og nesten umulig å skifte dersom man ikke går inn for det :)

Går det an å gjøre noe med 5-way'en for å gjøre den litt fastere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av Mexico stratene har fått svært gode kritikker som f. eks Classic serien og noen av signaturmodellene. For min egen del så spiller jeg for tiden på en Robert Cray strat produsert i Mexico mens American standarden ligger for det meste i kofferten. Cray`en er overlegen på alle områder bortsett fra stemmeskruene. Dette er en subjektiv mening. Kanskje amerikaneren min er en "mandagsgitar"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, Fender ble startet for å lage kremgitarer, da de begynte å maskintvinne pickupper og effektivisere produksjonen synes han ikke gitarene var gode nok, så han solgte hele dritten til CBS og startet Music Man. Senere solgte han det og og startet G&L...

mmmh...

han solgte fender p.g.a. at legene ambefalte han og gjøre det.

helsa hans skranta litt og legene mente at han stressa for mye med fabrikken.

han hadde faktisk ikke no ønske om og selge fender i det helle tatt.

Det er det som står på G&L sine hjemesider i værtfall.

når det gjelder G&L, så er ikke det den ultimate fender egentlig.

Fender selv så på G&L som den endelige evolusjonen av hans gitar design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.