Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster-typer - En Forklaring?


as-man

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Custom shop'en ligger forøvrig i Corona, California.

Det gjør den. Det er en avdeling på Fender sin fabrikk i Corona, hvor gitarene ferdistilles av en "master-builder" dvs. en person har ansvaret for hele sammestillingen. Det en skal merke seg er at de plukker halser og kropper ut av vanlig produksjon til å bygge gitarene så hovedforskjellen ligger først og fremst i lakk og generell finish av gitaren.

Ellers lager fabrikken alle halser både til American og Mexico stratene, så det er ingen forskjell på halsen på en American og mexico strat. Hovedforskjellen er pussig nok at mexico stratene settes sammen av mexikanere i mexico, mens american stratene settes sammen av mexicanere i USA :blink:

Kroppen på mexico stratene er også limt sammen av flere deler en american stratene. Finish er gjort i mexico kontra USA.

Ellers så shipper de alle American giratere som skal ha miljøskadelig lakk ned til mexcio for lakkering siden reglene der er litt slækkere enn i USA.

Trist fakta er vel at american og mexico stratene er omtrent like dårlige. Til gjengjeld lager dem hælvetes mange gitarer så hvis du prøver en hel haug så finner du en som er ganske bra. Dem får det jo til innimellom. Fender er gitarverdnens McDonalds. Innimellom får du jævlig digg milkshake, men stort sett er det bare skvip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gluke.

Hva synes du om gamle Japanske stratter da? For ikke å snakke om 70 talls stratter. 60 blir litt for dyrt for meg..

Den beste vintagestratten jeg har prøvd var en 69. Så ut akkurat lik Hendrix sin woodstock strat. Har prøvd eldre og, men ikke så alt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lager fabrikken alle halser både til American og Mexico stratene, så det er ingen forskjell på halsen på en American og mexico strat.

Tullprat. De bruker de samme halsemnene. De lages av samme materialer og formes på samme fabrikk, men det er likevel forskjell. De behandles forskjellig mtp. lakk/finish, bånd og innlegg. Det ferdige produktet er absolutt ikke det samme. Mexicomodellene har også gjerne kropper fremstilt av billigere treverk.

Det en skal merke seg er at de plukker halser og kropper ut av vanlig produksjon til å bygge gitarene så hovedforskjellen ligger først og fremst i lakk og generell finish av gitaren.

Dette er nok heller ikke helt riktig. Mange av customshopmodellene har kropper og finisher som ikke finnes i vanlig produksjon (for eksempel flammelønnstopper eller flammelønnshalser), hardware som frestilles spesielt for og av customshopen (f.eks CS pickups), også videre. Hvorvidt CS-modeller ikke bygges eksklusivt i customshopen vet jeg ikke helt sikkert, men skal jeg tippe, vil jeg tro at en masterbuilder gjør mye mer enn bare å ha ansvaret for sammensetningen, men faktisk bygger gitaren. Gidder igrunn ikke undersøke nærmere, men er nokså sikker på at du fremstiller det feil.

Hovedforskjellen er pussig nok at mexico stratene settes sammen av mexikanere i mexico, mens american stratene settes sammen av mexicanere i USA

Forskjellen på disse to igjen er at meksikanerene som jobber på fabrikken i Mexico bruker mindre tid på sammensetningen og kvalitetskontroll per gitar, bruker billigere deler, i mindre grad er fagpersonell og produserer billigere og kjipere gitarer...

Trist fakta er vel at american og mexico stratene er omtrent like dårlige.

Deg om det dersom du synes Fender-gitarer er dårlige, men det ER store kvalitetsforskjeller mellom USA- og Mexico-modeller. Det er også sant at det finnes USA-modeller som absolutt ikke holder mål, samt at det finnes Mexico-modeller som lever opp til, og i enkelte tilfeller er bedre enn, enkelte USA-modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gluke.

Hva synes du om gamle Japanske stratter da? For ikke å snakke om 70 talls stratter. 60 blir litt for dyrt for meg..

Den beste vintagestratten jeg har prøvd var en 69. Så ut akkurat lik Hendrix sin woodstock strat. Har prøvd eldre og, men ikke så alt for mange.

Den beste straten jeg har prøvd var en relativt strøken '62 som en kompis kjøpte sent på '80 tallet (som Staffan W.Olsen senere fikk frest en Floyd i, he he................ snakk om voldtekt).

Har et godt intrykk av Japan strat'er, men som med både USA og mexico varianten så handler det om å finne en som låter fett. Vintage hype'n har tatt litt av. Det er ikke alle de gamle gitarene som låter dritfett heller. Vi snakker om masseproduserte ting her, og innimellom så kommer det ut noen som låter helt kanon. Det er det å finne de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haltan - he he..... du er modig å sterk i troen skjønner jeg, og skal ha for innsatsen, men jeg er litt usikker på når du sist var i Corona? Jeg var en tur innom i januar i fjor så jeg mener å ha relativt godt grunnlag for mine påstander, men du får tro hva du vil.

Fender er et varemerke og et veldig stort sådan. Alt handler om å bygge opp under varemerke og å selge flest mulig gitarer. Du må gjerne beholde din illusjon om at Fender er fylt opp med fagpersonell som gjør det de kan for å bygge best mulig gitarer, men det er desverre langt fra realiteten. Det du først og fremst betaler for når du kjøper en Fender er formen på og navnet på headstock'en. Du betaler for å spille på samme gitarmerke som Hendrix og Clapton.

Igjen, det å finne en god Fender handler ikke om å velge model og pickup'er osv. Det handler om spille alle du kommer over å så plukke ut en som duger. Da får du en gitar som ihvertfall nogenlunde er værd penga. Pickup'er og annen hardware kan byttes, men hvis klangen i treverket er død er du stuck med en gitar som suger samme hva du setter på av hardware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haltan - he he..... du er modig å sterk i troen skjønner jeg, og skal ha for innsatsen, men jeg er litt usikker på når du sist var i Corona? Jeg var en tur innom i januar i fjor så jeg mener å ha relativt godt grunnlag for mine påstander, men du får tro hva du vil.

Jeg skal ikke (og har heller ikke) hardnakket påstå at jeg har rett. Men jeg mener fremdeles at du overdriver en god smule her og der. Det er for eksempel et nokså ufravikelig faktum at custom-bestilte gitarer (som f.eks nevnte strater med lønnetopp) må custom-lages. Du har helt klart rett i at Fender (som med mange andre etablerte og dominerende varemerker) utnytter sitt navn til å ta høyere priser enn de strengt tatt burde, men det pokker meg mer nyansert enn det. Det at du har vært i Corona (på fabrikken?) spiller igrunn veldig liten rolle. Kall meg gjerne naiv (og da kaller jeg deg en helsprø konspirasjonsteoretiker tilbake), men det ER forskjell på amerikanske og meksikanske modeller, du har dog sikkert rett i at prisforskjellen er uforholdsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har vært i Corona (på fabrikken?) spiller igrunn veldig liten rolle.

Så du mener at jeg skal ta dine ord for hvordan Fender produsere gitarer fremfor det de viser frem på fabrikken. Tro hva du vil. Jeg har stått å sett på maskinen som sette bånd på alle USA og Mex halsene, og gått gjennom custom shop å sett hva de gjør der. Du har tydlighvis bladd veldig ivrig i katalogen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lager fabrikken alle halser både til American og Mexico stratene, så det er ingen forskjell på halsen på en American og mexico strat. Hovedforskjellen er pussig nok at mexico stratene settes sammen av mexikanere i mexico, mens american stratene settes sammen av mexicanere i USA :blink:

Halsen på en American Strat (USA)har 22 Medium Jumbo Frets og 1.6875” (43 mm) vidde ved nut, mens halsen på en Standard Strat (mexico) har 21 Vintage Style Frets og 1.650” (42 mm) vidde ved nut.

Skulle ikke drukket så mye Corona når du var i Corona ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen på en American Strat (USA)har 22 Medium Jumbo Frets og 1.6875” (43 mm) vidde ved nut, mens halsen på en Standard Strat (mexico) har 21 Vintage Style Frets og 1.650” (42 mm) vidde ved nut.

Skulle ikke drukket så mye Corona når du var i Corona ;-)

Jeg snakker ikke om spec. Fender har da en sikkert en zillion forskjellige halser. Jeg snakker om at begge er montert på samme maskin på samme fabrikke av de samme mexikanerne og derfor har omtrent samme kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er ingen forskjell på halsen på en American og mexico strat.

Det er klar forskjell på halsen mellom en American Strat og en Std Strat. Jeg har aldri prøvd en MIM med bedre hals en sin tilsvarende amerikanske versjon. Du får akkurat det du betaler for.

Forøvrig; iflg John Suhr - tidligere masterbuilder på Fender CS og som produserer supergitarer under eget navn - så bruker gromprodusentene (Tyler, Grosch, Suhr, Fender CS osv) og de billige utenlandske produsenten samme type trevirke. Forskjellen ligger i:

  • utvelgelse av trevirke - de tar seg tid til å velge trevirke med "riktige" akkustiske egenskaper og som har tørket skikkelig. Billige gitarer har liten/ingen tørketid.
  • sammenstilling - de har ekstreme krav til sammenstilling av gitar. Hvis marginene er litt feil, hiver de alt. Billige gitarer settes sammen på samlebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal ha relativt godt "gehør" for å merke forskjellene fra den éne til den andre gitaren... I tillegg kommer jo lyden i forsterkeren du bruker, du har ikke alltid tilgang til samme når du skal teste en gitar.

Det med gehør er et god poeng. Det er jo selvfølgelig et kjipt faktum at etter 20 år så kan du alt det du hadde bruk for for 20 år siden. Jeg vil bare poengtere at på Fender variere så mye i kvalitet at du det å si at USA modeller nødvendighvis er bedre en Mexico osv. er umulig. Du kan risikere å betale dobbelt så mye for en USA model og finne ut at Mexico gitaren som hang ved siden av var mye bedre. Og det kan være greit å ha i bakhodet hvis du skal kjøpe en strat.

Forsterkeren har veldig lite å si. Jeg foretrekker å spille gitaren akustisk. Da hører du hvordan klangen i kroppen og halsen er osv. Så ville jeg prøved med gjennom en god clean forsterker. En gitar som låter crap clean låter ihvertfall ikke no bedre med vreng på, og mye vreng kan skape et falskt inntrykk av sustain. Så til slutt ville jeg dratt på vreng osv, men vreng lyden kan fikses med pickup'er uansett. Dårlig treverk får du ikke gjordt noe med.

Ellers så leste jeg om en kar i musikkpraksis som kjøpte strat kun etter farge og det er jo også en mulighet...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klar forskjell på halsen mellom en American Strat og en Std Strat. Jeg har aldri prøvd en MIM med bedre hals en sin tilsvarende amerikanske versjon. Du får akkurat det du betaler for.

Forøvrig; iflg John Suhr - tidligere masterbuilder på Fender CS og som produserer supergitarer under eget navn - så bruker gromprodusentene (Tyler, Grosch, Suhr, Fender CS osv) og de billige utenlandske produsenten samme type trevirke. Forskjellen ligger i:

  • utvelgelse av trevirke - de tar seg tid til å velge trevirke med "riktige" akkustiske egenskaper og som har tørket skikkelig. Billige gitarer har liten/ingen tørketid.
  • sammenstilling - de har ekstreme krav til sammenstilling av gitar. Hvis marginene er litt feil, hiver de alt. Billige gitarer settes sammen på samlebånd.

Deg om det. Jeg har spilt på mexico strater med bedre klang og tone en mange USA strat'er og vil gjerne ha en god forklaring på hvorfor USA straten koster dobbel så mye.

Hvis du tror Fender CS overhode ligner på det Anderson, Tyler, Grosch og Suhr driver med tror jeg du burde ta deg en tur til LA. Du trenger vel strengt talt ikke fortelle meg hvordan de bygger på CS, jeg har vært der og sett det selv. Beklager hvis sannheten ødelegger glansbildet du har av Fender. Det er mye mojo i gitarbransjen, men det er på ingen måte noen hemmlighet hvordan de forskjellige bygger gitarer. Å blande Fender CS sammen med de andre du nevner er helt på jordet. Det er to helt forskjellige verdner.

Nå skal jeg forresten til nevte Suhr om et par uker så du får si ifra hvis det er noe mer du lurer på.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.