Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster-typer - En Forklaring?


as-man

Anbefalte innlegg

Kan noen sette opp en grei oversikt over hva de forskjellige Strat-typene inneholder?

F.eks. ble jeg i går fortalt at Highway1-modellene er usa-modeller som har mexico-stol og -mic'er. Det står ikke i katalogene til fender, som jeg har sett i...

Det jeg ønsker å vite er hvilke som er fra usa og hvilke som er fra mexico.

Endret av as-man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Standard

Disse er produsert på Fenders fabrikk i California i USA. Det er uten sammenligning deres mest populære modell grunnet rimelig høy kvalitet og at den ikke koster fire skjorter (veil 13.000). De kommer i mange varianter, med SSH, SSS eller HH-pickupformasjon. De kommer med 6-skrue tremolosystmer (American Synchronized Vintage Tremolo).

American

Dette er egentli det samme som en standard modell

Highway1

Billigversjon av American Standard straten. Gjennomgående billigere komponenter/lavere kvalitetssjekk, noe som resulterer i en mer enn halvert pris. Færre lag med lakk etc.

Deluxe

Den dyreste serieproduserte Fender gitaren. Disse er veldig gode gitarer, høy kvalitet, god lyd bra alt egentlig.

Vintage

Bare en betegnelse på at gitaren er, eller etterligner vintage stratocastere. Men det finnes en Relic serie som også er ferdig slitt, for å se gamle ut.

Relic

Standard stratocastere som er slitt, med hakk og riper for å se gamle ut. Produserer ikke mange av de, de er og noe dyrere.

Custom Shop

Kremen av strater. Disse lages det kun "one-off's" av eller på spesialbestilling fra folk som vil ha en strat med en bestemt spec. Bygges i Colero i California.

Mexico

Disse produseres i mexico, og er en del billigere enn de amerikanske. Ikke nødvendigvis veldig mye lavere kvalitet av den grunn.

Japan

Disse eier jeg ikke kunnskap om...

Andre:

- Strat Ultra: Utradisjonell strat med bla. basswood/flame maple kropp, ibenholt gripebrett, låsbar mekanikk, lace sensor pickupper i HSS figurasjon og moderne 2-skrue tremolosystem. Deluxe-kvalitet og prisnivå

- Strat Plus: Kjenner ikke denne veldig godt, men det er noe av samme greia som Ultra'n

- Signatur series: Signaturgitarer til diverse helter, blandt dem: Eric Clapton, Buddy Guy, Richie Sambora, Jeff Beck og noen flere.

- Esquire: En eller annen telecaster

- Stratacoustic: En tynn, hendig westerngitar med stratform, låter bajs...

Fra alle typene (unntat plus og ultra) får du og levers Telecastere, Precision Bass og Jazz Bass.

Er iallefall noen av typene :)

Ordforklaring:

SSS: Tre singlecoils

SSH/HSS: En humbucker (ved strengestolen) og to singlecoils

HH: to humbuckere.

En humbucker er en "dobbel pickup" som mange kaller det. To spoler satt ved siden av hverandre.

Et tremolosystem er en flytende strengestol, altså du har en metalstang du kan heve og senke tonen med. De er fested med enten 2 skruer (også kalt "knife edge"/"moderne") eller 6 skruer (vintage) i gitarkroppen.

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard + American = American Standard.

De kommer med 2 punkt trem, ikke 6.

Mexico = Standard

Custom shop'en ligger forøvrig i Corona, California.

Forslår at trådstarter stikker innom en gitarsjappe og får en brosjyre. Den forklarer alle forskjellene på Strat-gitarene.

Endret av Jon Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome - takk for den!

Jon Henrik - jo, jeg sitter med siste brosjyren foran meg her (den tynne, høye med et plekter på fremsiden) men jeg synes det var lite info der. Den forklarer absolutt ikke godt nok forskjellen på modellene, etter min mening.

F.eks. står det ikke at standard = mexico. Veil. pris på standard er 4.900,- mens veil. pris på american standard er 10.300,-

Under Highway 1 står det: USA-bygd med en spesiell satin-lakkert kropp som gir meget bra resonnans. Stolsadler og mikrofoner av vintage-typen og gripebrett i rosewood eller lønn. Veil. pris på denne er 6.900,-

Jeg finner ikke modellen som heter Fender Am. Stratocaster Texas Special, selges ikke denne lenger? Husker ikke hvor jeg så den, men det var en standard amerikaner med texas specials. Denne kunne jeg godt tenkt å se nærmere på, da jeg ønsker en gitar med disse pickupene.

Men for å oppdatere da, disse er mexico: Standard, Deluxe og Classic

og disse er american: Highway 1, American, American Deluxe, American Vintage, Custom Artist, Custom Classic og Custom "Time Machine"

I tillegg kommer vel Artist-modeller, men her har vi vel litt forskjellig basert på hva de inneholder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe.

Er Japan stratene bra? Det sier seg selv at de ikke er bedre enn USA, men er de bedre enn mexico stratene?

På min Strat sitter det Japan Squier kropp og Japan Fender hals og halsen er den beste strat halsen jeg har noen gang har spillt på. Ja tilogmed bedre enn den Custom Shop straten de hadde på Kick nedi byen..Og alle andre strater jeg har spillt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en squier stratocastert made in japan, deiligste straten jeg har prøvd.

alle delene til japan stratter er lagd i amekrika og sendt til japan for å lage billigere stratter til det europeiske og asiatiske marked, så min strat er fender deler satt sammen av squier annsatte for å si det på den måten

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes endel som mener at man fint kan få Japan-strat'er som er like bra som amerikanske -- andre benekter dette -- men mer viktig er vel at de gjerne blir ansett som bra gitarer, og at de er betydelig billigere enn amerikanske. Jeg har dog ikke mye erfaring med dem, men har noen andre japanske 'kopi-gitarer', og ville ikke nøle med å kjøpe Japan-Fender heller, all den tid de er rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Straten min er et godt eksempel på at penger ikke har noen betydning på hvor godt et instrument er.

Jeg betalte 1800,- for min strat i september og den er en av de beste gitarene jeg har spillt på. Jeg nå riktig nok påkosta den 2500,- for nye pickups da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.