Web Analytics
Jump to content

Billigste Måte å Recorde Et Helt Band På!

ApoteX
 Share

Recommended Posts

Kjøp en relativt god stereo mic (rundt 1000) og legg den midt i rommet.

Eksperimenter med plassering i forhold til amps\trommer, og prøv dere litt frem.

Mitt band brukte lenge denne løsningen med stereo mic og MD-spiller, og fikk faktisk ganske bra opptak til slutt. (Selvsagt ikke noe en burde tenke på å gi ut, men fett nok til å sende til venner, og meget bra å ha i låtskrivingsprosess og for ferske band)

Er dere mer seriøse, er jeg enig med Gnome om å rett og slett stikke i studio...

• 3 weeks later...

Å møte uforberedt i studio kan bli en dyr og lite produktiv affære.

En god mikpakke hvis du har litt penger hadde vært 1 Shure SM-57 for skarptromme, gitar og vokal, 2 AKG 451 for overheadmikker og en AKG D112 for basstromme og bassgitar. Ender på rett under 10.000 vil jeg tro.

Sjekk så med noen som har en 4-spors preamp som du kanskje kan få låne / leid, og spille inn trommer med. Vil tro en kan få temmelig god lyd med den pakken der.

MiniDisc + mikrofon er greit nok som sagt før. Så lenge dere spiller live er dette en grei løsning, da må dere bare flytte forsterkere, PA og trommesett litt rundt til "miksen" blir bra. Sånn ble jo alle plater tatt opp før i tiden :) Det krever at dere prøvespiller litt, tar opp, hører på de forskjellige instrumentene og justerer volum slik at det høres bra ut på selve opptaket, ikke slik at det høres bra ut i øvingslokalet deres.

Stereomic for minidisc fra Sony koster rundt tusenlappen.

Å begynne med å ta opp ett og ett instrument er absolutt mere tidkrevende og ikke minst vanskeligere, men med en datamaskin med stor harddisk, et bra lydkort, en enkel mikser/preamp og noen mikrofoner burde det være mulig å komme inn rundt 10000, datamaskin ikke inkludert.